Musicalsites Amateur Musical Award 2017. Later meer! @a_musicalawards https://t.co/ysIRMmedx0
chrisvenneker RT @Musicalsites: Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijV
joel_reuser_ RT @Musicalsites: Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijV
MariskaPippi Mijn zondag weer goed besteed 👍🤘 https://t.co/XnQy9FZJ5a
Musicalsites De column van Bram Ven. Lees meer op https://t.co/a6BMx3CIfN https://t.co/TZyCkxSuJi
Musicalsites Tommie Christiaan krijgt de jeugd 'on their feet'. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @TommieChris https://t.co/NuVpijVaGY
PiekvdKaaden RT @Musicalsites: Indrukwekkende preview van Mozart! https://t.co/WHwCKqNLPZ @MusicHall_be @RubenVankeer @Milladyy @PiekvdKaaden https://t.…
Musicalsites Column: Een dag uit het leven van Julia Berendse. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/st9MOLmQmi
MariskaPippi #AboutLastNight nu nog gauw de rest vd foto's mailen en dan door naar een volgend musicalbezoekje #drukdrukdrukhttps://t.co/pZZ19LxbI3

No way to treat a lady

Op 9 april ging de musical “No way to treat a lady” in het M-Lab in première. Bij binnenkomst viel gelijk op dat de zaal wat kleiner was gemaakt. De tribune had maar zes rijen. Wel waren aan de zijkant van het toneel nog twee rijen stoelen geplaatst. Enkele weken geleden hadden we al een perspresentatie gezien en we waren dan ook benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

“No way to treat a lady” is een humoristische thrillermusical, gebaseerd op de cultroman van William Goldman, die zich laat vergelijken met het werk van Alfred Hitchcock. In een mix van spanning, humor en romantiek wordt de duistere kant van de mens geschetst in zijn zoektocht naar aandacht en erkenning.

Bo is een gefrustreerde toneelacteur die jarenlang onder de plak heeft gezeten van zijn dominante moeder Alexandra. Zelfs na haar dood lukt het hem niet om haar invloed van zich af te schudden. Geobsedeerd door het idee om op de voorpagina van de Volkskrant te komen, begint hij aan een serie wurgmoorden op middelbare vrouwen (in steeds wisselende vermommingen), waarbij hij zijn slachtoffers telkens achterlaat met een rode lipstick kus op het voorhoofd. Politie-inspecteur Thomas krijgt de verantwoordelijkheid om de moordenaar te pakken. Bo en Thomas blijken echter verrassend veel op elkaar te lijken. Een extra complicerende factor is de aanwezigheid van de chique, koele Hitchcock-blondine Lara, die voor beide mannen een begeerd object wordt. Er ontspint zich een macaber kat-en-muisspel, waarbij de grenzen tussen held en misdadiger steeds vager worden.

Het decor bestaat uit een zwart/witte vloer, vier hoge tafeltjes op elke hoek, twee kledingrekken en een schilderijlijst en er worden weinig rekwisieten gebruikt. Er wordt dus heel wat gevraagd van de acteurs. Het acteer- en inlevingsvermogen van de acteurs is hoog. Stuk voor stuk zetten ze een fantastische prestatie neer. Ze spelen onversterkt, maar dat was geen enkel probleem. Iedereen was goed te verstaan ondanks dat de akoestiek door de gordijnen niet optimaal was..
Wim hadden we voor het laatst Javert zien spelen in Les Miserables. Daar speelde hij een ernstige, gefrustreerde man. Gisteren liet hij een heel andere kant van zichzelf zien. Met het grootste gemak zet hij verschillende typetjes neer en schakelt hij van de een naar de ander over. Zijn rol is heel humoristisch, maar bezorgt je ook regelmatig kippenvel.
Ook Frédérique speelt een aantal typetjes en doet dat ook uitstekend. Ze transformeert van het ene op het andere moment in een geheel ander karakter, eentje die je ook direct gelooft en voor je ziet.
Remko speelde voor het eerst in een musical. Oorspronkelijk komt hij uit het Cabaret. Dat zoiets goed kan uitpakken, hebben we eerder dit seizoen al gezien met Richard Groenendijk als Thenardier. Ook nu is het een goede keuze. Remko speelt de politie-inspecteur en je ziet de frustratie toenemen als het hem niet lukt om de seriemoordenaar te pakken te krijgen. Het wordt echt een obsessie voor hem.
Brigitte was de afgelopen twee jaar niet in een musical te bewonderen, maar daar was niets van te merken. Ze speelde een mooie blondine en het samenspel met Remko was erg goed.


Er was sowieso een goed samenspel. Frans Heemskerk was in zijn eentje verantwoordelijk voor de muziek en verdiend ook zeker een compliment. Het was ook mooi om te zien hoe hij zat te genieten van de voorstelling. De musical is goed vertaald en geregistreerd door Daniël Cohen.
Ik heb geboeid en geëmotioneerd naar de voorstelling gekeken. Er is een goed samenspel tussen de spelers en een eenheid met de muziek.
“No way to treat a lady” speelt nog tot 18 april en ik kan iedereen aanraden om te gaan kijken. Je zult niet teleurgesteld worden. “No way to treat a lady” is een wederom een zeer geslaagd expiriment uit het laboratorium voor muziektheater.

foto’s Bob Bronshoff

Voor meer informatie: www.M-lab.nl

Premiere Gebroeders Leeuwenhart, de familie musical

Vanmiddag zijn we naar de première van de Gebroeders Leeuwenhart geweest. Het verhaal gaat over de zieke Karel Leeuwenhart die op kijkt naar zijn grote broer Jonathan Leeuwenhart. Karel, ook wel Kruimel genoemd door zijn broer, wil graag een held zijn net zoals zijn broer.

Ze gaan samen naar een ander land waar ze avonturen beleven. Dit land waar ze terecht komen is wel in gevaar en worden bedreigd door Tengil. Samen met Sofia, een vrouw waar Jonathan uiteindelijk verliefd op wordt, gaan ze het land redden en Orvar, de heerser van het Kersendal bevrijden.

Niels

Karel Leeuwenhart wordt gespeeld voor Niels Jacobs. Hij doet dit erg goed. Ik kende hem al van Les Miserables en vond hem daar al goed. Ik verwachte ook dat hij dit goed zou doen, maar hij verbaasde me alsnog. Ik geloofde hem echt en ik keek niet naar Niels maar echt naar Kruimel een jongen van 8 jaar. Erg goed gespeeld door Niels.

Jonathan Leeuwenhart werd gespeeld door Bart Rijnink. Hij deed dit ook erg goed en speelde echt de grote broer die heel veel om zijn kleine broertje gaf. Het was erg leuk om Niels en Bart te zien spelen ze hadden echt een band.

Sofia word gespeeld Nyncke Beekhyuzen. Ze heeft een geweldig mooie stem gecombineerd met erg mooi toneelspel en een dromerige blik.

Marc Krone speelt Tengil. Hij zet een hele gemene man neer en doet dit erg goed. Een klein jongetje dat naast mij zat, kroop elke keer als hij op het podium was dicht tegen zijn moeder aan. Was erg schattig om te zien. Ook speelde hij Jossie, dit is een barman, dit zet hij ook erg leuk neer.

De rol van Orvar werd gespeeld voor Phillip Bolluyt. Hij speelde ook Mathias en speelde dit allebei erg goed.

Boy Ooteman en Steyn de Leeuwe speelde de soldaten van Tengil. Hun spel leidde vaak tot hilarische moment. Zij zijn echt de komieken in het stuk. Zelf vind ik de scene met de poortwachter erg grappig. Karin Bos speelt Bianca en de poortwachter. Wat heeft zij ook een ontzettend mooie stem en een geweldige timing!

Kortom het was een geweldige middag en iedereen die eraan meedeed geweldig gedaan met als toppers Niels Jacobs en Bart Rijnink. Ik kan het iedereen aanraden om naar deze voorstelling te gaan zelfs voor oudere mensen dan 8+ is het een leuk en mooi verhaal.

Terugkeer van Sprookjesboom in de Efteling

Woensdagmiddag 17 maart werd de terugkeer van Sprookjesboom de Musical in Theater de Efteling gevierd. Op de groene loper verschenen o.a. Mike Weerts, Sandra Reemer, Milan van Weelden. Ruth Jacott, Tanja Jess en heel veel mooi verklede kinderen. Sprookjesboom de Musical is na de succesvolle musical The Sound of Music de zevende musical die in Theater de Efteling wordt gebracht. De musical is gebaseerd op het Efteling-merk Sprookjesboom en heeft zijn succes afgelopen zomer bewezen.

foto Peggy de Haan

Lees meer...

Rockopera in Concert rocks.

Zondagmiddag 18 januari 2009 ging in het World Forum Theater “Rockopera in concert” in première. In Rockopera in Concert hoor, zie en beleef je alle hoogtepunten uit Tommy, Evita, Jesus Christ Superstar, Hair, Rent en The Wall. Met deze bekende titels, produceert Rockopera in Concert een prachtig tijdsdocument met de sfeer van de zeventiger en tachtiger jaren. Het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht imponeert met haar enorme dynamische bereik, het publiek als geen ander. De nummers worden in de originele taal uitgevoerd door Martin van der Starre, Rolf Koster, Lana Wolf en Robin van Beek. Tijdens de tour zijn Ellen ten Damme, Birgit Schuurman of Nurlaila Karim special guest. In het ensemble zien we Laurie Reijs, Wouter van Schaaijk, Merlijn Wolsink en Jacqueline Goedmakers.

Foto Peggy de Haan

De voorstelling opent met een blok van Jesus Christ Superstar. In ruim een half uur komen diverse nummers voorbij. Hier tonen Martin van der Starre en Rolf Koster wederom aan waarom ze een paar jaar geleden de hoofdrollen mochten vertolken in deze prachtige musical. Al deed Rolf Koster dat als understudy van Dieter Troubleyn. Met fantastische mooie zang laat hij zien dat hij op zijn minst kan evenaren met Dieter Troubleyn. Na het blok Jesus Christ Superstar is het de beurt aan The Wall. De eerste acte wordt afgesloten met een blok Tommy.
In de tweede acte wordt geopend met een blok Evita en vervolgens krijgen we Rent te zien en te horen om af te sluiten met Hair. Tijdens de hele show laat de cast en het orkest zich van zijn beste kant zien. Special guest was Ellen ten Damme tijdens de première en zij laat zien hoe veelzijdig ze is. Zo zien we haar o.a. viool en gitaar spelen. Daarnaast beschikt ze over een fabuleuze stem en rockt ze lekker op het podium. Grote onbekende was voor mij Robin van Beek, maar ook hij staat zijn mannetje. Een groot compliment ook voor het ensemble. Zij zijn haast de gehele voorstelling op het toneel en laten naast mooie dans ook zien dat ze vocaal goed geschoold zijn.

Het decor is sober. Het grootste deel van het podium wordt ingenomen door het fantastische Luchtmachtorkest. Op de achtergrond worden regelmatig projecties getoond en ook de zijcoulissen laten projecties zien. De choreografie is helemaal af en op zijn tijd erg origineel.

Rockopera in Concert tourt door het hele land en sluit op 30 mei af in Capelle aan de IJssel. Kijk op www.rockoperainconcert.nl voor meer informatie.

Brandende Liefde in première

Op 2 maart ging de musical “Brandende Liefde” naar het boek van Jan Wolkers in première in de ruim 300 jaar oude Leidse Schouwburg. “Brandende Liefde” is van de makers van de musical Turks Fruit. Het was de wens van de in oktober 2007 overleden schrijver om zijn boek “Brandende Liefde” op de planken te zien. Eerder was “Brandende Liefde” al verfilmd. Jan Wolkers wordt gerekend tot de beste auteurs in de naoorlogse Nederlandse literatuur. De mannelijke hoofdrollen worden gespeeld door Daniël Boissevain en Frits Lambrechts. De vrouwelijke hoofdrollen zijn weggelegd voor Catherine ten Bruggencate en Loes Haverkort. Floris Verbeij is de pianist.

Het decor is simpel. Er zijn geen changementen. De vleugel van de pianist heeft een prominente plaats op het toneel. Verder staat er een bed, wat schilderijdoeken en een stoel. Het lichtplan is simpel, maar doeltreffend. Al staan hier en daar de acteurs net buiten het schijnwerperlicht. Het verhaal wijkt iets af van het boek. Zo is in het boek sprake van een concertviolist en in de musical een pianist. In de musical heeft Rick al aan het begin een beurs voor een studie in Parijs en in het boek krijgt hij die pas in de loop van het verhaal. Ook is er op het toneel minder seks te zien dan in het boek.

Joey Buddenberg

“Brandende liefde” werd geschreven in 1981 en vertelt het verhaal van Mademoisselle Bonnema, (Catherine Ten Bruggencate) die in een statig huis aan de Amsterdamse Sarphatistraat woont. Zij geeft er Franse les aan jonge kunstenaars, onder wie Rick (Daniël Boissevain). Hij mag in het souterrain van het herenhuis wonen in ruil voor klusjes en de verzorging van de oude vader van Md Bonnema. Hij heeft de ziekte van Parkinson. Rick vat een gepassioneerde liefde op voor Anna (Loes Haverkort), die met haar man, een concertpianist, ook in het huis woont. Tussen Anna en Rick bloeit een gepassioneerde liefde op die op alle mogelijke manieren verhinderd lijkt te worden door Md Bonnema. Het herinnert haar te veel aan haar eigen onmogelijke liefde in het verleden, die ook in het herenhuis plaatsvond. Zo ontstaat een onmogelijke driehoeksrelatie tussen een gepassioneerde kunstenaar, een beeldschone muze en een lerares Frans met een groot verdriet in haar verleden. “Brandende liefde” is ook de volksnaam voor het plantje Lychnis, dat de schilder aan mademoiselle Bonnema voor haar verjaardag geeft. Deze naam heeft absoluut niets te maken met de gevoelens die hij voor haar koestert. Hij geeft het plantje ook aan Anna, voor wie hij wel een ‘brandende liefde’ voelt.

Joey Buddenberg

Brandende liefde is musical en toneel gecombineerd. Deze musical is volgens regisseur Fons Merkies een diepgaande musical met belangrijke thema's als 'liefde' en 'het moment leven'. Aangevuld met muziek ( van Sergej Rachmaninov, de bekende Russische componist ) voel je als kijker de emotie duidelijk. Het is een kleine productie met 5 personen en de muziek wordt verzorgd door een pianist en waar nodig door enkele strijkers op band. Het spel van de 4 acteurs is erg goed en sleept je dan ook al snel mee in het verhaal. Het zou mij verbazen als er niet minimaal 3 musical award nominaties in de wacht worden gesleept. Scriptschrijver Dick van den Heuvel noemt de productie in Wolkers' woorden ,,een ode aan de passie, niet alleen die van een man voor een vrouw, maar ook die van een kunstenaar voor de kunst''. Hij onthulde eerder dat Brandende Liefde niet de laatste Wolkers-musical wordt die in de theaters te zien is. ,,Er komt zeker binnen twee jaar een derde.'' Het is nog niet bekend welk boek wordt omgevormd tot theatervoorstelling. Brandende Liefde is tot en met 14 juni te zien in de Nederlandse theaters. Website: www.brandendeliefde.com

Première Sjakoo

Zondag 3 mei was de première van Sjakoo. Sjakoo is een openluchtvoorstelling. Gelukkig werkte het weer mee en was het goed toeven op de tribune van het theater. Er waren voldoende fleecedekens zodat iedereen het lekker warm had. Tijdens de perspresentatie op 15 april werd er nog druk gewerkt aan het decor, maar nu was het helemaal klaar. Inclusief een gezellig café achter de tribune.

De voorstelling zou eigenlijk ’s middags plaats vinden, maar werd naar de avond verplaatst. Overdag is er veel meer pleziervaart op het IJ en ook is het nabijgelegen VOC schip dan open waardoor de omgeving wat onrustiger wordt. Daarnaast is het licht ’s avonds erg mooi en zagen we aan het einde van de voorstelling een prachtige zonsondergang. De entourage was dus helemaal perfect. Evenals de voorstelling.

foto Peggy de Haan

In de musical wordt het volksverhaal van Sjakoo opnieuw verteld aan bewoners van Amsterdam en omstreken. Sjakoo is een jonge bandiet in het Amsterdam van net na de Gouden Eeuw. Uit alle windstreken kwamen schepen vol handelaren die zich vestigden in de stad. Zo werd Amsterdam een stad waarin alle culturen samenkwamen. Net zoals dat nu nog steeds het geval is. Sjakoo de musical vertelt het verhaal over de veertien jarige weesjongen Sjakoo die Esmeralda, een zigeunermeisje, uit de handen uit de Schout redt. Esmeralda is naar de stad gekomen om een dokter te zoeken voor haar zieke zusje. Sjakoo helpt haar en moet veel listige trucs verzinnen om de Schout om de tuin leiden. Hij krijgt hierbij hulp van de schilder Rembrandt en natuurlijk van zijn vriend Vrotte. Zelfs de mooie dochter van de Schout, Kees, komt Sjakoo te hulp. Maar dan blijkt dat Tsaar Peter in de stad is om de geheimen van de scheepsbouw te stelen. Sjakoo heeft het voortdurend aan de stok met Schout Banning Cocq en zijn vazal Van Ruytenburg ooit zo prachtig vereeuwigd op de Nachtwacht van Rembrandt. De Schout wil Sjakoo het liefste ophangen en radbraken. Ondertussen is de valse Van Ruytenburg bezig om onrust te zaaien over de vreemdelingen in de stad. Sjakoo mag dan een boef zijn, maar hij heeft het hart op de goede plek en komt op voor de verdrukten en minderbedeelden. Als een Hollandse Robin Hood steelt hij van de rijken en geeft hij aan de armen.

foto Peggy de Haan

De voorstelling begint met het nummer “Amsterdam” In de muziek hoor je allemaal verschillende culturen. Alle personages komen op het toneel en langzamerhand wordt duidelijk wie iedereen is. Ali Çifteci is de verteller van het verhaal en doet dat op een komische manier. De meeste spelers zetten meerdere rollen neer en doen dan stuk voor stuk erg goed. Af en toe moet er even geïmproviseerd worden omdat bv. de motor van het bootje stopt of een rekwisiet in het water valt, maar dat wordt allemaal prima opgelost. Naast de volwassen spelers doen er ook nog 4 kinderen mee aan de voorstelling.

Het decor bestaat uit diverse delen. Het zijn een soort containers. Tijdens de voorstelling gaan ze een voor een open en zie je diverse kamers met hun eigen kleur. Het huis van Banning Cocq is goudkleurig en heeft de Nachtwacht aan de muur hangen. De hoerenkast is rood en het huis van Sjakoo is zwart.

foto Peggy de Haan

Sjakoo is meer dan een musical, het is een theaterhappening met een authentieke sfeer op een wel heel bijzondere buitenlocatie!

De cast
Sjakoo – Lieuwe Roonder
Kees (Cornelia) – Hanneke Last
Van Ruytenburg / Tsaar Peter – Ara Halici
De Gaper / Adam Carelsz van Gemerz / Florian – Ali Çifteci
Trijn Jans / Begijntje – Daniëlle Veneman
Banning Cocq / Dokter Tulp / Rembrandt – Simon Zwiers
Esmeralda – Joy Wielkens
Vrotte / Frederik Bol / Vondel – Sofian Abayahya
Vrouw Schout / Begijntje / Bleecke An – Sanne van Dijk

Creatives
Dick van den Heuvel
Fons Merkies
Enigma Huijzer
Jos Groenier

foto Peggy de Haan

Sjakoo de musical is nog t/m eind juli 2009 te zien op het water, in het Oosterdok. Voor Nemo en tegen de achtergrond van het VOC-schip ‘De Amsterdam’. En het enige wat ik nog kan zeggen is ga dit bijzondere openlucht project bekijken want het is meer dan de moeite waard!
In Sjakoo staat vriendschap, liefde en de geschiedenis van een stad vol culturen centraal. Een verhaal vol schavuitige humor, omlijst door prachtige muziek en met Amsterdam als decor. Ik heb mij prima vermaakt en kan iedereen, jong en oud, aanraden om naar deze musical te gaan.

Meer informatie: Sjakoo de Musical

Meer foto’s staan in het fotoboek.

Indrukwekkende Soldaat van Oranje

Op vliegveld Valkenburg vond zaterdag 30 oktober, in aanwezigheid van Koningin Beatrix en Prinses Irene, de wereldpremière plaats van de musical “Soldaat van Oranje”. Bij aankomst zie je in de verte al de zoeklichten de hemel aftasten. Daarna rijd je via de landingsbaan naar je parkeerplek. Alleen dit was al een bijzondere ervaring en werd het begin van een zeer indrukwekkende avond. Via bunkers wordt je van de foyer naar de theaterzaal geleid.

Lees meer...

Premiere Man van La Mancha

Man van La Mancha is een van oorsprong Amerikaanse musical uit 1965 van Dale Wasserman, gebaseerd op de zeventiende-eeuwse roman van Cervantes: ‘De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha’. Het boek vertelt het inmiddels wereldberoemde verhaal over de tragikomische reisavonturen van een oude Spaanse edelman die denkt dat hij een dolende ridder is.

Voor de succesvolle musical schreef Joe Darion de liedteksten en Mitch Leigh de muziek. ‘The Impossible Dream’ behoort tot één van hun klassieke songs. Voor de nieuwe Nederlandse vertaling van Man van La Mancha tekent Coot van Doesburgh en de regie is in handen van Aike Dirkzwager. De voorstelling wordt begeleid door een live orkest onder leiding van Paul van Utrecht. De makers laten zich inspireren door de intieme en intense versie van Jacques Brel.

 

Peter Faber (Don Quichot) ziet hiermee een droomwens in vervulling gaan. In deze productie wordt hij geflankeerd door Marjolein Teepen (de imponerende finaliste uit ‘Op zoek naar Evita’) als Dulcinea, en door Frans Schraven als Sancho Panza.

 

Man van La Mancha gaat over de schrijver Miguel de Cervantes die door de Spaanse inquisitie wegens belastingfraude wordt opgesloten in een kerker. Medegevangen dagen Cervantes uit, om deel te nemen aan een geïmproviseerde rechtszitting met als inzet zijn meegebrachte bezittingen, inclusief het manuscript van zijn nieuwe boek over Don Quichot. Cervantes stemt toe, op voorwaarde dat hij zich mag verdedigen door een toneelstuk op te voeren waarin alle gevangenen een rol spelen. Cervantes kruipt in de huid van een oude edelman die denkt dat hij een dolende ridder is en zich Don Quichot van La Mancha noemt. Don Quichot is van plan, samen met zijn trouwe vriend Sancho Panza, de wereld te verbeteren. Bevangen door een levendige fantasie, ziet hij herbergen aan voor kastelen, windmolens voor reuzen en een meisje van lichte zeden voor zijn ideale vrouw Dulcinea.

De gevangenen laten zich meeslepen door het spel van Cervantes waarin droom en werkelijkheid elkaar kruisen. Als Cervantes ten slotte door de inquisitie wordt meegevoerd voor het echte proces, laat hij de gevangenen achter met het besef dat je het leven niet moet leven zoals het is, maar zoals het zou kunnen zijn.

Deze musical is al 40 jaar oud en heeft niet de snelheid van de musicals van deze tijd waarbij zelfs Les Miserables sneller is gemaakt om het publiek te amuseren. In deze musical wordt het verhaal uitgebreid verteld. Het accent ligt hier op het acteren en de zang van de cast.
De acteur pur sang, Peter Faber, neemt ons mee op reis als Don Quichot. Peter Faber heeft al eerder een in musical gespeeld, Peter Pan, met onder andere Vera Mann, maar het is niet zijn specialisme en dat merk je. Maar door zijn onverschrokkenheid weet hij toch te boeien. Zang is niet zijn sterkste kant maar dat maakt hij ruimschoots goed met zijn acteren.


Zang is wel een van de sterke kanten van Marjolein Teepen die de straathoer Aldonza speelt die op haar beurt de rol van Dulcinea speelt, de edele jonkvrouw. Dit is een wat verwarde edele jonkvrouw, voor wie Don Quichote ten strijde trekt. Dulcinea gelooft in het goede waarvoor ze uiteindelijk de prijs moet betalen. Ze speelt deze rol uitstekend en bewijst dat ze veel talent in huis heeft.


Frans Schraven speelt de meelevende Sancho Panza. De knecht van Don Quichote. Sancho Panza is vol bewondering voor zijn baas, Don Quichote en Frans Schraven zet deze rol met een komische noot mooi neer en is op zijn tijd zeer aandoenlijk.


Het talent Milan van Weelden valt op in twee rollen als Pastoor en Pedro. Deze indrukwekkende persoon zet deze twee rollen heel mooi neer. In de musical wereld is hij onbekend maar hij maakt in deze musical grote indruk. Hij studeert momenteel nog maar we kunnen veel van hem gaan verwachten.

Opvallend is dat het orkest meespeelt in deze musical zoals dat bij Cabaret ook het geval was. Iets wat een leuke invulling geeft en het mogelijk maakt met een kleine vast toch een goede bezetting op het toneel te krijgen.

Het decor is simpel maar doelmatig en geeft een goede sfeer neer van de gevangenis waar alles zich afspeelt.

De snelheid van deze musical ligt misschien niet zo hoog zoals bij de hedendaagse musical maar toch is deze musical het waard om te bezoeken.