Musicalsites Extra kerstvoorstellingen In bed met Dietrich en Piaf. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/gjoKFwaEVJ
mariapetersfan RT @Musicalsites: Musical On Your Feet! groot succes, 150.000 kaarten verkocht https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/zvunU2QMbh
Musicalsites Musical On Your Feet! groot succes, 150.000 kaarten verkocht https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/zvunU2QMbh
Musicalsites De derde en vierde jaars van het Koninklijk Conservatorium Brussel spelen binnen 2 weken hun première van Pippin.… https://t.co/hctU7LdaxS
deDoelen RT @Musicalsites: Gratis theaterkaartje in ruil voor schoenen https://t.co/WHwCKqNLPZ @LuxorTheater @deDoelen @TheaterZ @Maaspodium https:/…
Musicalsites Essen herdenkt 100 jaar Wereldoorlog I met groots musicalspektakel https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/gjrPMiS2FP
mariapetersfan RT @Musicalsites: Soldaat van Oranje - De Musical ontvangt 2,5 miljoenste bezoeker. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @svodemusical http…
Musicalsites Soldaat van Oranje - De Musical ontvangt 2,5 miljoenste bezoeker. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @svodemusical https://t.co/CFTgGnN0PI

In gesprek met de hoofdrolspeler van Mozart de musical, Oedo Kuipers

Oedo Kuipers leerden wij kennen bij de Fontys Hogeschool waarin hij speelde als tweedejaars in "The Secret Garden" en als derdejaars in "De Spooktrein". In M-Lab zong hij in "Shakespeare in Concert" en ook speelde hij de rol van Prins FloriZan in het meerdere malen genomineerde "Wintersprookje" van M-Lab.

Oedo 795a

Hij heeft gespeeld bij de Juke Box Boys en is na zijn afstuderen meteen afgereisd naar Hamburg waar hij in "Phantom of the Opera" mocht gaan spelen, nadat hij auditie had gedaan. In januari 2015 heeft hij auditie gedaan voor "Mozart" in Wenen en is hij aangenomen voor de hoofdrol van Mozart. Oedo is nu twee weken bezig met repeteren in Wenen en hoorde dat de rol van Mozart, naast de rol van Jekyll en Hyde en Jean Valjean de zwaarste mannenrol in musicals is.

Toen Oedo over Mozart hoorde, kende hij deze musical niet. Toen hij echter naar de liedjes luisterde, viel het hem op dat hij veel van deze nummers had gezongen tijdens zijn opleiding en eigenlijk de musical als zodanig wel kende. Hij had nooit gedacht dat deze rol iets voor hem zou zijn. Toen hij wat meer luisterde naar de muziek en sprak met collega's die in 1999 of 2001 in deze musical gespeeld hadden en merkte hij dat de zangpartijen hem wel lagen en besloot hij auditie te doen.

Oedo is afkomstig uit Friesland uit het plaatsje Gerkesklooster – Stroobos en komt uit een muzikale familie. Zijn vader is dirigent en muziekleraar, zijn moeder zingt en zijn zussen zingen ook en bespelen een instrument.

Oedo koos voor musicals nadat hij op zijn achttiende mee had gedaan met het programma "Op zoek naar Joseph". Nadat hij coaching had gekregen van Willem Nijholt, Paul de Leeuw en Pia Douwes, werd hem verteld dat hij door moest gaan en dat ze hem over een paar jaar weer zouden zien. Nadat hij een vooropleiding in Alkmaar had gedaan, is Oedo begonnen aan de Fontys Hogeschool in Tilburg in de richting Muziektheater en is daar in 2013 afgestudeerd.

Oedo heeft een hele fijne tijd gehad op Fontys vertelt hij; Ik kom uit Friesland, niet dat men daar zo gesloten is, maar het gaat daar allemaal wat rustiger, wat heel erg fijn is. Daarom ga ik wel eens terug. Op Fontys heb ik mezelf heel erg goed leren kennen en je wordt helemaal binnenste buiten gekeerd. Ik ben mezelf daar een paar keer tegengekomen, wat goed was. Het fijne aan Fontys is dat ze dat ook laten gebeuren maar dat niet pushen. Zangdocent Edward Hoepelman wil een beschermde omgeving creëren waar talent zich veilig kan ontplooien. Je mag fouten maken en je mag dat meerdere malen doen. Er wordt gewerkt aan jouw kwaliteiten en jouw talenten. Dat is heel erg fijn en je krijgt heel erg veel vertrouwen van iedereen. Ook nu zitten er weer mensen van Fontys in de cast van Mozart. Anne-Marijn Smulders, Floor Krijnen en Linda Veenhuizen en dat zegt iets over de opleiding. Brigitte Odett was een van de docenten waarmee Oedo heeft mogen samenwerken tijdens de twee producties op Fontys en hij hoopt dan ook dat hij de kans krijgt om nog een keer met haar te mogen werken. Daarnaast, zegt hij, is het een fantastisch mens.

Edward zegt altijd ik moet jullie een beetje opvoeden, vervolgt Oedo; en dat is ook zo. Je komt daar als kuiken binnen en toen ik afstudeerde had ik het gevoel dat ik een grote stap had gemaakt als mens, een professioneel theatermens om het zo maar te zeggen.
Ook in het normale leven moet je de gelegenheid krijgen om fouten te maken. Zodat je later denkt; dat was niet zo handig van me. Misschien moet ik het anders doen. Daar heb je iemand bij nodig die je daarbij begeleidt zoals je ouders en op school de docenten die je helpen en niet meteen veroordelen of beoordelen.

728x245 Mozart 2015 2

Op de vraag of Oedo het nieuws over Fontys in het buitenland had meegekregen reageert hij erg betrokken. Ja, zegt Oedo; ik ben in Tilburg geweest en heb daar ook gesproken op die demonstratie en er is heel veel in gang gezet en dat is top geweest van de studenten die daar nu op school zitten. Het feit dat ik, en met mij vele andere studenten, nog steeds terugkomen, is dat die opleiding zo fijn is en ook nazorg geeft. Ze verbreken het contact niet nadat je afgestudeerd bent maar ze volgen je nog steeds. Zelfs in Hamburg en Wenen. Dat geeft aan hoe erg ze voor jou gaan. Daarom wilde ik ook iets doen. Er moest bezuinigd worden en Fontys had niet in de gaten hoe goed deze opleiding in elkaar zit en is met de kaasschaaf gaan snijden. Daar drie studenten weg, daar drie en daar drie. Als dat was doorgezet, was de kwaliteit van de opleiding niet meer gewaarborgd. Dan hadden heel veel theatergezelschappen in Nederland maar vooral in het buitenland niet meer die kwaliteit kunnen bieden omdat veel theatergezelschappen op Fontys studenten draaien. Het nieuws is nu dat de leerlingenaantallen fiks omhoog zijn geschroefd en dat de kwaliteit, denk ik, gewaarborgd kan blijven. Dat is een goede zaak en ook dat de docenten mogen aanblijven.

Oedo had geen reden om speciaal naar het buitenland te gaan maar hij had ook geen reden om in Nederland te blijven en toen de kans kwam, greep hij die met beide handen aan en zou het wel zien wat er gebeurde. Inmiddels zit Oedo twee jaar in het buitenland en bevalt hem dat prima, zegt hij; als je in een Duitstalig gebied werkt in grote producties beperk je je tot een beperkt aantal steden zoals Hamburg, Oberhausen, Berlijn, Stuttgart en Wenen.

De beleving in Duitsland van musicals is anders als die in Nederland. Misschien komt dat wel omdat Duitsland een operacultuur met zich meedraagt en een musical nog echt zien als een avondje uit en zich daar ook op kleden en bereid zijn geld daarvoor uit te geven. In Nederland was met name cabaret en revue een vorm van laagdrempeliger theater en kon je besluiten de volgende dag naar theater te gaan. In Duitsland is dat anders en verwacht ik dat musical nog zal groeien.

Wenen is voor Oedo relatief nieuw. Buiten een korte vakantie in Wenen drie jaar geleden, kent hij Wenen verder niet. Aangezien hij twee weken geleden de laatste voorstelling van Phantom of The Opera heeft gespeeld in Hamburg en maandag om 13.00 de repetities in Wenen zijn begonnen, heeft Oedo nog weinig van de stad gezien. Maar van wat hij heeft gezien, is hij onder de indruk. Er wordt wel eens gezegd dat Wenen te groot is voor Oostenrijk en dat is eigenlijk ook wel zo.

Mozart

Het verhaal van Mozart de musical, geschreven door dezelfde mensen die ook Elisabeth geschreven hebben, Michael Kunze en Sylvester Levay, gaat over Mozart die de schrijvers in twee rollen hebben verdeeld. Mozart de genie en Mozart de mens. Oedo speelt de mens Mozart, Wolfgang, en het genie is het porseleinkind, Amadé.

Het verhaal gaat over het gevecht van een jonge man die de mooie dingen van het leven ontdekt zoals vrouwen, geld, drank en gokken. Er zijn verschillende factoren in zijn leven die zijn lot bepalen. De grote factor is zijn vader die het genie in Mozart op vierjarige leeftijd heeft ontdekt en gepushed. Met zijn zus, die ook een genie was, en zijn vader trekt hij door heel Europa en daardoor is Mozart de realiteit kwijtgeraakt en wereldvreemd geworden. Maar Mozart weet niet beter. Hoewel zijn vader hem zegt dat hij moet werken om wat te bereiken, vertrouwd Mozart op zijn talent en foute vrienden en familie die op zijn geld uit zijn.

Het nummer dat staat in het artikel ""Wie wird man seinen Schatten los" gaat over deze strijd. Soms wil Mozart leven als een normaal mens en niet het genie zijn. En soms andersom.

Deze versie van de musical "Mozart" zal afwijken van de oorspronkelijke versie. Om die reden zijn er ook een groot aantal try-outs geprogrammeerd. Er zijn nieuwe nummers geschreven en er zijn nummers geschrapt. Het is niet gezegd dat de huidige score ook de definitieve versie zal worden.

Meer informatie over Oedo vind je hier. Meer informatie over de musical vind je hier.

Fotograaf: Anna-Lena Ehlers