Alweer de vijfde editie van wat toch wel een begrip in de wereld van de Nederlandse drag genoemd mag worden: The Rozettes.

Vier jaar geleden zagen we de Rozettes voor het laatst stralen. The Rozettes 4ever wordt letterlijk genomen want ze zijn er weer! Waarom? ‘Omdat het bloed stroomt waar het niet gaan kan’. Vaste aanwezige is de ‘lady of drag’ Felice Fonseca oftewel Frank Sanders en dit keer heeft hij wederom Ashley Knight (Wesley de Ridder) en nieuwkomer Dame Shirley Sassy (Sjors Arts) naast zich.

Op donderdag 1 juni (toepasselijk de start van Pride Month) was de eerste voorstelling van in totaal 8 in het vertrouwde thuishonk, het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. Een authentiek onderkomen achter het Rokin met een kleinschalig en knus theaterzaaltje.

The Rozettes

Thema van de voorstelling is liefde, of eigenlijk het gebrek eraan in al zijn vormen. Dame Shirley Sassy wil graag trouwen met haar Bart, maar is dat wel verstandig… na pas 2 weken en wetend dat ie ook ‘op zo’n vieze app zit’? Terwijl Ashley juist druk is op zo’n app maar zeker niet op zoek naar liefde, en zich ook absoluut niet in een hokje laat duwen… Hoezo homohuwelijk? Is er ook een homorijbewijs dan?

En dan grand dame lady Felice, met spandoek op de Dam gestaan als voorvechter van homorechten maar toch alleen en zelfs ook eenzaam. Hoezo ‘community’ vraagt zij zich af. De liefde vinden ziet ze dan ook niet meer gebeuren… en de relatie met de familie is ook al niet echt liefdevol te noemen. Dit alles wordt omlijst met de ene iconische draghit na de andere. Maar wie denkt dat er (zoals we tegenwoordig vaak zien bij de huidige draggeneratie) ge-lipsynced wordt die heeft het mis. Live gezongen en begeleidt op piano door Hilmar Leujes komen er medleys (waaronder een Annie MG Schmidt blok) en prachtige solo’s (zoals Ashleys’ Mein Herr van Liza Minelli) voorbij.

Verder wordt het publiek getrakteerd op waanzinnige outfits, de glitter is goed uitgeschoten (en daar houden we van).

We kunnen dus zeker concluderen dat het format van The Rozettes, zich (nog steeds) leent voor inmiddels jaarlijks kunstig vermaak waar bestaand en nieuw talent samen komen in een kunstvorm die alle waardering en respect verdient en waar Nederland trots op mag zijn! En tot over ‘the rainbow’ mag deze kunstvorm gezien worden.

Laten we dat dan ook zoveel mogelijk uitdragen door dit soort initiatieven te omarmen, massaal te supporten (ga dit zien!) en zoveel mogelijk er over te posten met dat dit in een land als Nederland een volwaardige representatie is van waar men vroeger voor op de barricade ging en, zoals Felice het treffend zei: we weer sámen achter de regenboog gaan staan.

Ga snel kaarten boeken op www.bettyasfaltcomplex.nl en geniet van een avond goede muziek gezongen met fantastische stemmen en heerlijk vermaak in kostuums, headpieces en glitterpakken. Oh en dan ook nog een moraal in het verhaal…

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen