Op dinsdag 6 en woensdag 7 mei vormde de Frank Sanders Akademie te Amsterdam het decor voor een heuse musical-primeur.  Vierdejaarsstudent Laurens Vink debuteerde er delen van zijn nieuwe voorstelling Musicalland – een musical voor musicalmensen.

De mislukte musicalacteur

Na een prijzen-estafette voor MELK tijdens de Musical Awards, de aankondiging van Beatrix de Musical en een Soldaat van Oranje die wegens succes toch nog een keer verlengd is, valt het niet te ontkennen: de origineel Nederlandse musical heeft weer toekomstperspectief. Zo ook het werk van de 21-jarige acteur en theatermaker Laurens Vink. Hij bedacht het concept en schreef de liedteksten voor Musicalland, een “grote mensensprookje” dat de vraag stelt of je een droom beter kan later varen wanneer die onbereikbaar lijkt te worden. De musical gaat over de binnenwereld van Jakob, parttime marketingmedewerker, die vier jaar na zijn afstuderen aan een musicalopleiding nog steeds geen rol heeft kunnen bemachtigen. Na talloze geflopte audities begint niet alleen zijn geweten aan hem te knagen, ook zijn omgeving moedigt hem aan om zijn artistieke ambities te laten varen. Voor de thematiek van de voorstelling hoefde Laurens niet ver te graven. “Ik heb het geluk gehad dat ik een hele toffe stage heb mogen lopen,” vertelt Laurens. Nog geen week geleden speelde hij zijn laatste voorstelling in Winnie de Poeh de Musical, waar hij de rollen van Janneman Robinson en Roe vertolkte. Het afsluiten van die periode betekent voor Laurens echter ook de overgang van stageaudities naar werkaudities. “Die overdenking, die schakel van ‘wat nu?’, daar is het heel erg uit voortgekomen.” Componist Hilmar Leujes voorzag zijn teksten van muziek. In slechts drie repetities zette Laurens de perspresentatie in elkaar, onder begeleiding van spelcoach Wil van der Meer.

 

Logisch en herkenbaar

Dat Laurens een getalenteerd tekstschrijver is, blijkt onder andere uit het ritmische en woordige nummer dat hij schreef voor het ‘duiveltje op zijn schouder’ (Ad Knippels). Met gevatte verwijzingen naar Griekse mythologie en een dreigend arrangement van Leujes weet Laurens in een paar minuten Jacobs strijd met zijn eigen kritische stem neer te zetten. Een conflict waar Jakobs moeder (Julia Berendse) nog een schepje bovenop doet in het komische nummer “Geef op,” dat doet denken aan een nummer als “Mother Knows Best” uit Disney’s Tangled. Berendse, die op zeer korte termijn is ingevlogen en slechts een doorloop had om zich het werk eigen te maken, kan dankbaar gebruik maken van Laurens’ gevatte tekst en natuurlijke taalgebruik. Daarvoor vormde een musicalgrootheid zijn inspiratie: “Als je een nummer van Sondheim zingt dan voelt het bijna als praten. Het is allemaal zo logisch, en dat wilde ik in mijn teksten en de muziek meenemen. Daarin is Hilmar ook een grote schakel.” De enige steun die Jakob krijgt komt van zijn beste vriend, Michael (Arnout Bultjes), die optimistisch voorstelt: “Als er geen rollen zijn voor jou, dan speel je gewoon jezelf!” Laurens lijkt zijn eigen advies op te volgen. Met zijn vertolking van Jakob zet hij een oprecht personage neer dat dicht bij hemzelf lijkt te liggen, maar dat twijfelt op een manier die herkenbaar is voor zowel musicalliefhebbers als normale stervelingen.

Veelbelovend

En hoe nu verder? Laurens: “Ik heb deze avonden georganiseerd in de hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Dat gaat om tips over waar ik dit stuk naar een volgende stap kan brengen en artistieke hulp, en dat heb ik tijdens de repetities ook al gehad van Wil, de acteurs en Hilmar. Ik wil het script uitbreiden zodat er op een gegeven moment een heel script ligt dat ik dan überhaupt zou kunnen spelen.” Het werk dat Laurens nu al heeft kunnen presenteren is in elk geval veelbelovend voor de toekomst van Musicalland. Laurens eigen woorden kunnen daarbij alleen maar benadrukt worden: “Het is echt een voorstelling die publiek nodig heeft.”

Ga voor updates en meer informatie over Laurens naar: www.laurensvink.nl

Verslag: Raf Cornelissen
Foto’s : Eline van den Vonder