Al in 2018 bedacht regisseur Ineke de Geus om Doctor Zhivago naar Nederland te brengen. Nu eindelijk heeft deze musical zijn première beleefd bij Brassica Musicals in Heerhugowaard (8-10 april). Ondanks herhaald uitstel door de coronaperiode en ondanks enkele vraagtekens die werden gesteld bij het Russische thema van het verhaal. De Geus en Brassica bleven erin geloven en wat ons en het enthousiaste publiek betreft is dat terecht.
Doctor Zhivago
“In mijn jeugdjaren heeft de film Doctor Zhivago een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Liefde op het eerste gezicht bij het verhaal van deze dokter / dichter. Verscheurd door oorlogen, opstanden, maar ook een andere vrouw en een gezin in Moskou. Ondanks de vele donkere periodes in de Russische geschiedenis (die momenteel weer klinken in Oekraïne), bleef ik geloven in hun liefde en vooral in de kracht van de liefde in het algemeen.” – zegt Ineke de Geus.
Het liefdesverhaal van Yurii Zhivago en zijn jeugdliefde Tonia Gromeko wordt dan ook schitterend neergezet en uitgelicht in theater Cool. Dennis Burgers als Yurii Zhivago vliegt over het podium met een meeslepende energie en goed ingeleefde zang. Tegenspeelster Femmy Appelman houdt hem mooi in balans met haar serene, aristocratische spel en zuivere, krachtige soprano. Ze vullen elkaar perfect aan. Net als in het echte leven waarschijnlijk, want Dennis heeft Femmy na de laatste voorstelling tegenover een volle zaal ten huwelijk gevraagd (en ze zei Ja!).
Parallel loopt het verhaal van Lara Guishar, ontroerend gespeeld door Daphne Dekker, die als jong meisje verleidt wordt door de machtige Viktor Komarovsky (Leon Mulder). Ze lijkt te ontsnappen aan dit leven met idealistisch student Pasha Antipov, maar hij kan niet omgaan met haar verleden en vlucht het leger in. Beide koppels worden door de oorlog tegen de Tsaar en de strijd tussen wit en rood uit elkaar getrokken. Yurii en Lara blijven elkaar tegenkomen en hun aantrekking tot elkaar wordt steeds groter. Een verhaal van overspel dus eigenlijk, maar wel waarbij je begrijpt hoe het zo loopt en sympathie voelt voor de geliefden gevangen in deze driehoeksverhouding. Solistisch vangt de stem van Daphne Dekker de aandacht van het publiek volledig en ook zij matcht goed met Dennis Burgers. Het duet tussen Lara en Tonia klinkt al net zo mooi.
Een van de hoogtepunten is wanneer de vijf hoofdsolisten samen het nummer ‘Liefde vind jou’ zingen, zoals eerder al gebracht tijdens de Dutch Musical Night. Prachtig uitgelicht (door Lightwise) alsof ze zich allen in een andere ruimte bevinden, snijden de zanglijnen hier zuiver en krachtig door elkaar heen. Van deze vijf hebben we Pasha Antipov (later ‘Strelnikov’) gespeeld door Luuk Schwering, nog niet benoemd. Luuk blinkt uit in de transformatie van idealistisch student naar meedogenloze legerleider. Qua stem en vooral ook in spel leveren hij en Yuri (Dennis) samen uitmuntende scenes af. De confrontatie tussen de geliefden van Lara die in de dood van beiden eindigt, bekijk je met ingehouden adem.
Ondanks het liefdesthema is het niet te missen dat je naar een oorlogsverhaal kijkt. Er zijn veel scenes waarin het ensemble (zeer verdienstelijk) optreedt als bang volk, opstandige studenten, soldaten en zusters aan het front, en krijgsgevangenen. De scene waarin een vrouw (Sylvia Appelman) bekent haar kinderen te hebben vermoord zodat de vijand het niet kan doen, bezorgt kippenvel. Net als de jonge soldaat die eerst wordt opgelapt, maar een tweede veldslag niet overleeft (Marco Kenter). Het ensemble en de kleinere rollen zetten deze scenes en de verschillende bevolkingsgroepen goed neer. Het is duidelijk dat Brassica’s groep nog veel solistisch zangtalent bevat naast de hoofd-solisten. Ze staan bovendien in een voortreffelijk door hen zelf gebouwd decor met als klapstuk een grote stoomtrein. En we kunnen niet tellen hoeveel mooie sfeer zettende kostuums er wel niet voorbij zijn gekomen bij de maar liefst 48 spelers.
Wat niet vergeten mag worden: Doctor Zhivago is live begeleid door het Grand Circle Orchestra, dat voor deze musical met maar liefst vijftien muzikanten aantrad onder leiding van Gerbrand van Kolck. En die muzikale kracht voel je van begin tot slotnoot en tilt het geheel nog een niveau hoger.
We zijn benieuwd of meer (amateur)groepen deze musical zullen gaan spelen. Het verhaal is zeker de moeite waard en de muziek is groots en meeslepend. Terecht dat regisseur De Geus het graag in Nederland wilde laten zien en hopelijk blijft ze het onder de aandacht brengen. Ook de componist van het stuk heeft aan haar laten weten dankbaar te zijn dat haar muziek weer / nog steeds te horen is, ondanks de politieke ontwikkelingen van het moment.
Verslag: Mirjam Bakker
Credits foto’s Ton Thomassen