Op zondag 3 december kreeg Musicalsites een Sneak Preview van de nieuwe familiemusical ‘Mees Kees Op Kamp’! Naast de succesvolle kinderboekenreeks van Mirjam Oldenhave en een hele reeks filmhits in de bioscoop, een eigen televisieserie, een quizprogramma én heuse merchandise, komt de leukste meester van Nederland eindelijk naar het theater!

Mees Kees (Luuk Haaze) gaat met zijn klas op kamp naar de duinen. Omdat mevrouw Dreus (Mylène d’Anjou) wil dat het vooral een leerzame werkweek wordt, geeft ze Mees Kees een goed dichtgetimmerd werkplan mee. Maar Mees Kees zou Mees Kees niet zijn als hij zelfs van het werkplan van mevrouw Dreus een geweldig kamp weet te maken! Zwemmen is immers ook werken. En een zeester zie je toch het beste ìn de zee. En zo geeft Mees Kees altijd weer zijn eigen draai aan alles wat op zijn pad komt.

 

De musical beloofd een spetterend stuk te worden! Het zit natuurlijk bomvol grappige luchtige scènes, maar ook af en toe impactvolle scènes waarin thema’s uit het leven op een mooie manier worden aangekaart. Dit werd op de perspresentatie ook duidelijk.

We kregen eerst een scène te zien waarin de héle klas, inclusief Mees Kees, de directrice én de kampjuffrouw Katrien (Anouk van Nes) in de bus op weg naar het kamp zaten. De kinderen waren ondeugend, de directrice wilde vooral dat de kinderen ‘leren op de werkweek’, Katrien reed de bus ondertussen door scherpe bochten, vergezeld van een mooie mix van klassieke kinderkamp-liedjes als ‘potje met vet’, ‘we gaan nog niet naar huis’ en ‘we zijn er bijna’. Oftewel; complete chaos en hilariteit alom.

Mees-Kees-repetitie-7Daarna kreeg de presentatie een mooie, maar serieuzere wending. We werden meegenomen in een scène waarin Tobias, een van de klasgenoten, dacht dat hij misschien niet mee kon op kamp, omdat hij geen handtekening van zijn overleden vader kon krijgen. Mees Kees zoekt de verbinding op door Tobias te vertellen over het verlies van zijn eigen vader. Samen zingen ze vervolgens een prachtig intiem nummer, waarbij het thema van het omgaan met de dood op een hele mooie manier wordt omschreven.

Dit thema is een van de levenslessen die de musical omvat, maar het gaat in dit verhaal vooral over oplossingsvermogen, zo vindt ook Luuk Haaze (Mees Kees):

‘Het allerbelangrijkste overkoepelende thema, is dat alles kan worden opgelost. En dat er voor ieder probleem dat voorvalt in het leven, zowel groot of klein, een oplossing of een lichtpuntje is.’

Kenmerkend aan zijn rol als Mees Kees is ook wel om die handvaten aan de kinderen door te geven. ‘Mees Kees doet dat vooral door intuïtie. In het moment bedenken ‘owh, dit gebeurt, hoe reageer ik hierop’ en díe intuïtie klopt eigenlijk altijd. Dat is volgens mij sowieso zo in de wereld. Je intuïtie volgen is zeker goed om te doen in het leven. Ik doe dat zelf niet áltijd, maar ik denk wel dat intuïtie iets is dat klopt en ik hoop het eigenlijk vaker te volgen in het leven. Soms volg je ook niet je intuïtie, dan loopt het ook zoals het loopt en dan leer je daar weer iets van. Dat is ook niet heel erg natuurlijk, maar toch heb ik wel geleerd dat het volgen van intuïtie vaak wel de juiste keuze is.’

Het luisteren naar intuïtie is herkenbaar voor regisseur (en choreograaf) Martin Michel:
‘Het leukst vindt hij om met kinderen te werken. Het is zo fijn om te zien hoeveel jong talent er is en wat ze brengen naar de karakters toe. Soms word ik zo blij verrast met hun denkproces over de karakters. Het is niet alleen maar energie en talent in zang en dans, maar ze denken er echt over na wat ze willen neerzetten in hun karakters. Dat vind ik heel verrassend. We begeleiden dat wel, het is toch regie. Je praat dan over hoe een karakter zou reageren op een situatie in plaats van een ander karakter. Ze komen heel snel met hele frisse ideeën. Dat is echt heel fijn.’

Zelf is Martin Michel een mengeling van Mevrouw Dreus en Mees Kees: ‘ik kan heel streng zijn, soms, maar ik hoop dat ik ook een beetje Mees Kees ben, waarin ik een beetje spontaan kan zijn en een beetje kan loslaten’.

Mees-Kees-repetitie-12

Dat mevrouw Dreus streng is, wordt ook beaamd door Mylène D’Anjou (Mevrouw Dreus) en Anouk van Nes (Katrien): ‘Katrien regelt alles rondom het kamp. De schooldirectrice regelt alles van school en is behoorlijk streng. Het moet allemaal op haar manier. Dat vindt Katrien eigenlijk ook van haar eigen manier. De twee komen elkaar daarin tegen en dat gaat niet altijd even goed.’ En dat spelen de actrices graag.

De strengheid uit zich bij de rol van mevrouw Dreus in verschillende dingen: ‘Ik heb een fluitje, met een streng uitziend kostuum. In alle scènes is ze heel erg van de regels en ‘zo gaan we het doen en niet anders’. Het leven loopt natuurlijk niet altijd volgens de regels, dus vervólgens loopt alles in het honderd’. Anouk: ‘En daar is Katrien natuurlijk helemaal bij!’

Belangrijke lessen worden er in het stuk ook aan bezoekers meegegeven. Mylène: ‘Wat ik met die regels natuurlijk net al zei, als kind zie je waarschijnlijk heel duidelijk dat dát niet de manier is om in het leven te staan, zal ik maar zeggen.’

Ook hier komt het oplossingsgerichte naar voren. Anouk: ‘En dat je voor dingen een oplossing kunt verzinnen. Dat je met improvisatie en met even een andere draai en nét even een andere kijk erop, er wel weer uit komt. Ik denk dat dát over het algemeen een van de grootste boodschappen is. En ook dat dingen mogen falen. Dat het niet helemaal lukt in het leven. Dat is ook echt heel oké.

De producent Giovanni Sturkenboom van Stent Producties is heel blij met de eer om het stuk te mogen produceren. Het leukst is voor hem als alles straks samenkomt. ‘Dat is de montage in de theaterweek, waar we volgende week heen gaan. Het begint natuurlijk bij een idee, dan denk je ‘dit is heel tof’. Het mooie is dan als alles stukje bij beetje samen komt. Bij de montage, in de try-out, dan zie je het publiek genieten. Dan komt de première. Dan krijg je de recensies en de reacties. Het is altijd een soort opbouw die je maakt, daarna is de opbouw klaar en dan is het gewoon lekker genieten van de voorstelling. Dan hopen we dat mensen ook genieten van dat ene idee dat ooit geschreven is.

De theaterwereld heeft een moeilijke periode achter de rug, die ook de productie van dit stuk heeft geraakt. Dat maakt het éxtra speciaal dat Mees Kees nu bijna op de planken staat. ‘We hebben onder andere Corona gehad, flink wat beren op de weg gehad om deze productie te kunnen brengen. Dat maakt je strijdlustiger, waardoor je denkt ‘wat er ook gebeurt, mij krijg je niet klein en we gaan deze voorstelling maken’. Zo zat eigenlijk het hele team erin. Het hele team is ook gelijk gebleven in die hele periode. We hebben wel helaas een noodzakelijke castwissel gehad, maar verder is eigenlijk iedereen hier gebleven. Dat sterkt mij ook. En we moeten ook. Ik ben natuurlijk producent, je hebt de verantwoording dat die productie er gewoon moet gaan komen, zeker gezien ook de uitgeverij en Mirjam Oldenhave in het bijzonder al die jaren geloofde in Stent Producties. Het zijn natuurlijk grote schoenen, die je na hele grote filmhits moet vullen en dat is nu mijn taak.’

Het is mooi dat ook bij deze producent de rode draad van de voorstelling merkbaar is. Het oplossingsgerichte en het doorzettingsvermogen heeft gezorgd dat Mees Kees Op Kamp de musical nu een feit is.

‘We hebben wel moeten inslinken om de vertaalslag te kunnen maken van het boek naar het toneel, wij hebben het stuk namelijk niet op de film gebaseerd, maar echt op het boek. Daarin zijn heel veel personages en verhaallijnen, dus dan ga je natuurlijk wel kijken welke personages en verhaallijnen je wel of niet meepakt, daarin maak je keuzes. Zo heeft ook ieder kind in het stuk zijn of haar verhaallijn, wat ook bij de huidige kinderen natuurlijk meespeelt. Bijvoorbeeld in je broek plassen, of dat soort voorbeelden. Maar dan is er altijd Mees Kees die het gaat oplossen. ‘Owh, kunnen we niet dit? Dan doen we dat. Is er geen bonte avond? Dan doen we een bonte ochtend’. Dat zit ook in mij als producent. Wat ook logisch is, want dat moet uiteindelijk iedere ondernemer doen. En ja, dat is wel de rode draad van deze voorstelling. Altijd positief kijken en in oplossingen denken. Niet een probleem zien, maar een uitdaging. Dat is eigenlijk een beetje, de ‘sleutel’.

Door de kinderen die meespelen in Mees Kees Op Kamp wordt veel gezegd over wat er het állerleukst is aan meespelen in deze musical. Een greep uit de reacties: ‘De liedjes, de gezelligheid, heel veel, maar eigenlijk alles. Elkaar weer zien, liefde en hart voor het theater’ Dit geeft al aan met welke energie deze kids het verhaal brengen! Want aan energie en passie geen gebrek. Het spannendste stuk om te spelen is volgens de kleine acteurs ‘het spookverhaal’, een scène die nu nog geheim is, maar die met het oefenen een beetje eng was, omdat het voor de eerste keer in het donker was.

Wil je graag weten wat er zo spannend was aan deze scène? En wil je zien met wat voor unieke oplossingen Mees Kees de kinderen uit benarde en hilarische situaties redt? Kom dan vooral kijken! Mees Kees Op Kamp is een échte familiemusical voor het hele gezin. De musical is van December 2023 tot en met mei 2024 te zien in 71 verschillende theaters door heel Nederland! Er zijn 108 voorstellingen om uit te kiezen.

Wil je, naast de voorproefjes in de video op deze pagina, nog een preview zien? Kijk dan ‘Musical Awards – The Kick Off’ van 27 augustus op NPO terug. Hier heeft de cast van Mees Kees Op Kamp al een stukje live laten zien.

Meer informatie over deze nieuwe musical vind je op https://meeskeesdemusical.nl/
Tickets zijn verkrijgbaar via: https://meeskeesdemusical.nl/waarwanneer

Verslag en video: Eline van den Vonder-van der Hoorn
Foto’s: Mariska Steenbergen