Musicalsites Extra kerstvoorstellingen In bed met Dietrich en Piaf. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq https://t.co/gjoKFwaEVJ
mariapetersfan RT @Musicalsites: Musical On Your Feet! groot succes, 150.000 kaarten verkocht https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/zvunU2QMbh
Musicalsites Musical On Your Feet! groot succes, 150.000 kaarten verkocht https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/zvunU2QMbh
Musicalsites De derde en vierde jaars van het Koninklijk Conservatorium Brussel spelen binnen 2 weken hun première van Pippin.… https://t.co/hctU7LdaxS
deDoelen RT @Musicalsites: Gratis theaterkaartje in ruil voor schoenen https://t.co/WHwCKqNLPZ @LuxorTheater @deDoelen @TheaterZ @Maaspodium https:/…
Musicalsites Essen herdenkt 100 jaar Wereldoorlog I met groots musicalspektakel https://t.co/WHwCKqNLPZ https://t.co/gjrPMiS2FP
mariapetersfan RT @Musicalsites: Soldaat van Oranje - De Musical ontvangt 2,5 miljoenste bezoeker. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @svodemusical http…
Musicalsites Soldaat van Oranje - De Musical ontvangt 2,5 miljoenste bezoeker. Lees meer op https://t.co/z7lSeHwYKq @svodemusical https://t.co/CFTgGnN0PI

In gesprek met Arnoud Breitbarth.....

Arnoud Breitbarth is een naam die je moet onthouden. Waarom? Omdat hij met nieuwe musicals bezig is. Het is jammer dat deze Nederlander tot nu toe alleen in Engeland actief is – daar zijn twee van zijn stukken geproduceerd. Weer een bewijs dat Nederland uit elkaar knalt van musicaltalent en dat dit talent ook in het buitenland te zien en te horen is.

unspecified

Arnoud heeft veertien jaar voor De Telegraaf gewerkt, waarvan vier jaar in Londen als correspondent. Op een gegeven moment liep zijn correspondentschap af en wilde men hem terug naar Amsterdam halen. Tegelijkertijd kreeg hij een baan aangeboden als persvoorlichter en spin-docter voor een Aziatische koninklijke familie. “Dat heb ik een jaar gedaan”, vertelt hij, “want ik wilde wat anders dan journalistiek. Maar al snel realiseerde ik me dat ik van alleen PR-werk niet gelukkig zou worden. Ik heb altijd gecomponeerd en een beetje teksten geschreven maar ik heb nooit de ballen gehad om er wat mee te doen. Ik geef regelmatig mensen advies om te doen wat je leuk vindt. Waarom deed ik dat dan zelf niet?”

“Ik zag op Twitter dat er een master werd gegeven in het schrijven van musicals op een Mountview Academy, een van de betere theaterscholen hier, en dacht meteen; dat wil ik doen. Na veel wikken en wegen, ‘ga ik voor het avontuur of kies ik voor zekerheid?’, besloot ik na drie maanden om het te doen. Ik huurde een studentenkamer en ging aan de slag. Het was het engste wat ik ooit heb gedaan maar ook het allerleukste. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.”

“Het is een onbeschrijfelijk gevoel als je iemand op het toneel ziet staan die doet wat jij geschreven hebt en jouw woorden en jouw melodieën tot leven brengt. Goede acteurs voegen een nieuwe dimensie toe en dan voelt een tekst nieuw. Ik vraag me dan soms weleens af: heb ik dat geschreven? Zelfs al tijdens repetities, zoals bijvoorbeeld met Britt Lenting die meedeed aan een workshop voor “Catch Me”. Het is mooi om te zien hoe het publiek reageert op een voorstelling. Ik ben trots als publiek geëmotioneerd raakt. Dan denk ik: dat hebben we toch samen bereikt.”

Inmiddels is Arnoud bezig met de musical “Brothers” maar heeft hij ook al twee producties uitgebracht met de titels “Catch Me” en “Forgive us, Oh Father”.

catch me1

Catch Me
“Catch Me” heeft Arnoud samen geschreven met Christian Czornyj. “Wij zijn redelijk gepassioneerde verhalenvertellers”, vertelt Arnoud. “Christian komt uit de hoek van de elektronische muziek en ik kom meer uit de pop-jazz-hoek. We vonden elkaars muziek inspirerend. Toen we een tijdje met elkaar spraken, merkten we dat we in een jaar tijd drie kennissen hadden verloren door zelfmoord. We wilden daarom een musical schrijven die niet prekend zou zijn maar bewustwording zou vergroten. De eerste akte gaat over vijf vrienden die de zelfmoord van een vriend proberen te verwerken aan de vooravond van de begrafenis. In de tweede akte ziet het publiek de kant van de jongen die zelfmoord heeft gepleegd en hoe hij met zijn vrienden omging. Hoe hij probeerde met zijn vrienden te praten maar dat niet kon. Op “Catch Me” hebben we heel veel positieve reacties gehad. Het is zware materie maar we hebben het op een lichte en toegankelijke manier kunnen brengen. Veel mensen zeiden: ‘Wij gaan nooit naar musicals want dat gaat nergens over’. Maar zij vonden “Catch Me” heel interessant.”

“Als nabestaande van iemand die besloten heeft zijn leven te beëindigen, ben je eerst boos en daarna bedenk je; had ik iets moeten doen, heb ik iets over het hoofd gezien? Je gaat door een achtbaan van emoties zoals spijt en rouw en dat wilde ik in die musical ook laten zien.

Klik hier voor meer informatie over Catch me.

Arnoud heeft nooit durven dromen dat het zo snel zou gaan en dat hij zoveel positieve reacties zou krijgen op zijn musicals. Inmiddels is Arnoud met een nieuw stuk bezig met de titel “Brothers”.

9780007112319

Brothers
“Brothers” is het verhaal van Luke die worstelt met het recente overlijden van zijn jongere broer Marius. Door te lezen en te schrijven in het dagboek van zijn broertje, komt Luke erachter welke overeenkomsten hij en Marius hadden - en wat ze geheim hielden voor elkaar.
Doordat het stuk begint met het gegeven dat Marius dood is, is er in het stuk naast de tragiek veel ruimte voor humor. De musical is een bewerking van de Nederlandse novelle ‘Gebr.’van Ted van Lieshout. “De Amerikaanse regisseur Richard Israel en producent John Sparks hebben “Brothers” opgepikt, met hen ben ik de show nu in Los Angeles op een Amerikaans publiek aan het testen.”

Klik hier voor meer informatie over Brothers

Forgive us, Oh Father
“Forgive us, Oh Father” is een klucht over een aartsluie priester die in het vagevuur belandt. De priester probeert de aartsengelen te overtuigen dat hij in de hemel thuishoort – maar zijn parochie op aarde kwam door hem alleen maar dieper in de penarie. “Deze productie schreef ik samen met Harry Style. De show speelde afgelopen najaar in Leeds en gaat deze zomer naar het Edinburgh Fringe Festival.” Vooralsnog zijn er geen plannen om Forgive Us, Oh Father in Nederland op te voeren.

Klik hier voor meer informatie over Forgive us, Oh Father.

“We onderzoeken of ”Catch Me” interessant is voor de Nederlandse markt, we hebben daar veelbelovende gesprekken over. En omdat “Brothers” gebaseerd is op een Nederlands boek, zie ik ook daar goede mogelijkheden voor.”

Op de vraag, waarom hij zijn producties uitbrengt in Engeland, waar zoveel producties gespeeld worden, antwoordt Arnoud: “Ik studeerde en werkte in Londen en ik heb hier een netwerk opgebouwd. De Britse markt is ontzettend competitief, maar ik heb het voordeel dat ik als Nederlander een net iets andere kijk heb op musicals. Wat we in Nederland veel beter hebben dan in andere landen is een kleinkunsttraditie. Daardoor schrijf ik net iets anders, ik ben opgegroeid met teksten van Willem Wilmink, Friso Wiegersma en Annie M.G. Schmidt. En ik heb in Nederland tekstschrijven gevolgd bij Jurrian van Dongen, dat geeft mij net een iets andere insteek. De manier waarop ik componeer is een mengeling van Amerikaans, Engels en Nederlandse musical geschiedenis. Het vleugje Harry Bannink geeft me een andere sound.”

Over de discussie musical of muziektheater is Arnoud kort. “Ik schrijf musicals. Dat staat voor een toneelstuk met liedjes. Alle muzieknummers zijn ingebed in het verhaal. Je kunt niet zomaar een liedje eruit halen wat je bij jukebox musicals wel hebt. Overigens ook een mooie manier om musicals te maken, maar niet iets wat ik zelf interessant vind.”

“Ik denk dat het een misvatting is dat musicals alleen maar luchtig moeten zijn en nergens over gaan. Eigenlijk hebben alle grote musicals zoals bijvoorbeeld Les Miserablés en Miss Saigon vrij zware thema’s. Dat vergeten mensen vaak.”
Alle drie zijn shows gaan over de dood. “Ik schrijf graag over mensen en hun interacties. Begrijp me niet verkeerd – mijn musicals zijn ook luchtig en toegankelijk, met mooie liefdesduetten en grappige nummers, maar het is wel zware kost. Tapdansen en struisvogelveren zie je niet in mijn musicals.”

Schermafbeelding 2017 02 26 om 10.59.59

Voor zijn nieuwe productie “Brothers” is veel belangstelling uit het buitenland en er zijn plannen in de maak om “Catch Me” in Nederland te gaan spelen. Op dit moment is daar nog niets definitiefs over bekend. Wij houden u op de hoogte.