‘Wolfgang , het wonderjong’ is een musical, over Wolfgang Amadeus Mozart geregisseerd door Pieter Kramer met liedjes van Theo Nijland gebaseerd op de muziek van Mozart. Deze musical is gemaakt voor de hele familie (8+) en vertelt een fictief verhaal over de jonge Amadeus die, gesteund door zijn vader, o.a. in Wenen maar ook daarbuiten furore maakte.
In deze versie groeit Mozart (Bart Rijnink) samen op met Antonio Salieri, (Jan-Paul Buij)s, net zoals dat het geval was in de film ‘Amadeus’. In werkelijkheid was er geen sprake van vriendschap zoals in deze musical wel het geval is. Salieri is velen malen beschuldigd van de moord op Mozart maar dit is door hem altijd ontkent.
De twee muzen van beide mannen, Rita Engelhaar (Ruth Sahertian) en Bernarda de Boer (Dick van der Toorn),vertellen het hele verhaal. Soms ontbreekt de rode draad in de voorstelling waardoor het verhaal bijna tot stilstand komt. In de tweede akte zit de vaart er goed in en komt het verhaal op de rails en gaat het publiek er duidelijk goed voor zitten.
De voorstelling begint met Mozart als baby in de kinderwagen terwijl hij dan al op de viool speelt en meteen de komische toon zet.
In deze voorstelling is er niet alleen de strijd tussen Mozart en Salieri maar ook tussen de vader van Mozart (Dick van der Toorn) en de moeder van Salieri (Lukas Smolders). Ook tussen Mozart en Salieri is er rivaliteit waarbij bij Mozart alles vanzelf lijkt te gaan en Salieri hard moet werken voor een muzikaal resultaat dat alleen maar in de schaduw kan staan van het werk van Mozart.
Daarnaast zijn er ook veel verwijzingen naar deze tijd zoals de voice of Austria waarmee de draak wordt gestoken en alle hysterie daar omheen. Daarnaast breekt de cast regelmatig door de vierde wand en betrekt het publiek actief bij de voorstelling waarbij een spontane reactie uit het publiek ook niet uit kan blijven.
Het duurt vrijwel de hele eerste akte voordat de voorstelling op stoomt komt waardoor de tweede akte ineens in volle vaart doorgaat en alles uit de kast wordt getrokken. Met name een sublieme Alex Hendrix zet met zijn rol van Keizer Jozef de Tweede meteen de toon als hij de tweespalt tussen Mozart en Salieri op scherp zet.
Daarnaast is dan daar ook de tour van Mozart waarbij Salieri in het voorprogramma zit en het ook dan weer af moet leggen ten opzichte van Mozart de ster van de tour. Terwijl Mozart wordt toegejuicht door het publiek wordt Salieri bekogeld met bekers vanuit het publiek.
De muziek van Mozart is gebruikt voor de liedteksten van Theo Nijland en ook dan besef je weer hoe mooi de muziek van Mozart is en wat deze man heeft betekent. Door alle dubbelrollen moet het achter de schermen een hectische avond zijn geweest vanwege de vele snelverkledingen waar je als publiek niet van mee krijgt maar alles perfect klopt.
Vocaal is alles tot in de puntjes verzorgt waarbij Ruth Sahertian en Sara Afiba opvallen en ook de temperamentvolle Bart Rijnink die vol energie de rol van Mozart neerzet.
Wolfgang het wonderjong
Hoe ver push je je kind als het talent heeft? En wat zijn vervolgens de effecten op dat kind? Hoe schrijf je eigenlijk een supertof muziekstuk? En wat gebeurt er als vriendschap omslaat in jaloezie? Dat zijn de centrale vragen in Wolfgang, het wonderjong waarin we de vroegrijpe componist Wolfgang ‘Wolfie’ Mozart en zijn pubermattie Antonio ‘Tonnie’ Salieri volgen in hun tocht langs paleizen, studentenhuizen en muziekhallen.
We volgen de ups en downs van een briljante vroegbloeier, die de steun van de mensen om hem heen hard nodig heeft om overeind te blijven. Zijn bijna even begaafde zusje Nannie, zijn dominante vader, het Weense hof, en vele studentenvrienden bevolken de achtbaanrit door het bijzondere bestaan van een brutaal fenomeen.
Of, zoals hij door zijn manager wordt aangekondigd in de Weense Hallen: ‘Meine Damen und Herren! Is iedereen er klaar voor? Hier is hij dan! De sensatie van Salzburg! Het wonder van Wenen! De openbaring van Oostenrijk! Ladies and gentleman: Wolfie Amadeus!’
Foto’s: Sanne Peper