Een boek dat een film werd en vervolgens naar een musical wordt gevormd. We horen en zien het vaker. Musicalvereniging Z&V (in samenwerking met Karakter Theaterproducties) maakt er dankbaar gebruik van door de musicalvorm van ‘Whistle Down The Wind’ op te voeren, een musical van niemand minder dan musicalicoon Andrew Lloyd Webber die niet alleen de muziek componeerde, maar ook het libretto bewerkte samen met Patricia Knop en Gale Edwards.
Een Nederlandse première met vertaling van de hand van Peter Groenendijk, die tevens producent en regisseur van het project is. Samen met Musicalvereniging Z&V is hij ervaren met het realiseren van theaterproducties op unieke locaties. Zo was in mei 2018 de musical ‘Oorlogswinter’ een enorm succes in een bijzondere rondeelstal. Whistle Down the wind wordt wederom op een unieke locatie opgevoerd; een boerenschuur in gemeente Opmeer, Noord-Holland.
Het verhaal
De musical vertelt het verhaal van Zwaluw en haar broertje en zusje die in de schuur een mysterieuze man vinden. Als ze de man vragen wie hij is, krijgt hij nog net Jezus Christus uit zijn mond, waardoor ze denken met Jezus te maken te hebben. Ze zweren zijn identiteit geheim te houden, niet wetende dat hij een ontsnapte moordenaar is. Als op een gegeven moment bekend wordt dat de gezochte moordenaar bij Zwaluw in de schuur is, gaan de sheriff en een deel van de lokale bevolking naar het huis van Zwaluw om haar, en haar siblings te redden van de moordenaar. Zwaluw wil niet geloven dat de mysterieuze man Jezus niet is en wil hem koste wat kost beschermen. Als Zwaluw zich wil laten gijzelen door de man, duwt hij haar naar buiten en steekt de schuur in de brand. Wanneer ze even later de schuur binnen gaat is de man weg. Zwaluw verwacht dat hij wel weer terugkomt.
Whistle down the wind is een aangrijpend verhaal over alles veranderende liefde die bewijst dat goedheid op de meest onverwachte plekken kan worden gevonden. De musical speelt zich af in een sterk gelovige gemeenschap op het platteland, begin jaren 70. Waar de volwassenen zich vastbijten in kerk en staat, begint de jeugd te verlangen naar vrijheid, eigen keuzes en amusement. Het is in deze tijd dat de jonge Zwaluw volwassen wordt en door haar bijzondere ontdekking verscheurd wordt tussen kinderlijke verbeeldingskracht en volwassen realiteit.
De twee hoofdrollen, Zwaluw en ‘de man’ worden gespeeld door Sanne Lakeman en Richard Vlaar. Waar Sanne vocaal gezien nog wat zenuwen vertoont is Richard indrukwekkend met zijn stemgeluid. De chemie tussen de twee is bijzonder en voelbaar en het breekbare van Zwaluw is aandoenlijk. Maar de rollen van Amos, de rebelse dorpeling, gespeeld door Loet Appelman en Wendy, die uiteindelijk de man verraadt gespeeld door Sarah van Diepen zijn ook krachtig en geloofwaardig gespeeld. Mooi is het nummer van de kindercast waarin ‘de jonkies’ duidelijk even laten horen dat er talent in de toekomst zit en vol energie brengen ze het nummer. De vader van Zwaluw, Boet, gespeeld door Peter Jan Moltmaker wist bij het eerste nummer de zaal al te ontroeren. Het ensemble was vooral als collectief sterk en je kan zien dat er met liefde en volle overtuigingskracht wordt gespeeld.
Regisseur Peter Groenendijk weet ook nu weer spektakel te verwezenlijken. De locatie is al bijzonder (letterlijk een schuur ergens in Opmeer) maar daar is nog lang niet alles mee gedaan. Tractors, een busje dat het toneel komt oprijden, Loet die zijn eigen soldaat van Oranje momentje heeft met het motorrijden en zelfs een schuurbrand, niets wordt aan het toeval overgelaten. Iets dat je wel aan Peter kunt toe vertrouwen. Een extra cadeau daarbij is het liveorkest onder leiding van Frank Geisink en de iconische muziek van Andrew Lloyd Webber. Rode draad en meest herkenbaar is het nummer ‘No matter what’ van Boyzone maar dan wel met de vertaalde tekst. Extra knap is het om in zo’n aparte locatie het licht en geluid goed te krijgen en daar was ook niets op aan te merken. Mooie effecten (zeker ook de brand) en feilloos geluid.
Zo heeft musicalvereniging Z&V Opmeer wederom bewezen dat het een vereniging is van spektakelniveau, altijd vernieuwend en gedurfde producties neerzet die lokaal goed in de markt liggen. Wel 6x mogen ze dit pareltje nog opvoeren, kijk snel nog voor kaarten op www.musicalopmeer.nl
Mariska Steenbergen