Bij binnenkomst in Het Punt in Vroomshoop is direct al duidelijk voor welk publiek de voorstelling bedoeld is. Afwachtende en gespannen kinderen staan al vroeg klaar om de zaal te mogen te betreden. Vooraf aan de feestelijke première werd het publiek aangemoedigd om leuk mee te doen.
De Gierige Koning
Het verhaal van de Gierige Koning is afkomstig van het gelijknamige kinderboek geschreven door Godfried Bomans. Bomans is niet bang om ’volwassen’ onderwerpen zoals de dood en hebzucht te delen met het toch jonge publiek. De bewerking en regie van deze voorstelling is verzorgd door Karine Roldaan, die wat ons betreft een prachtig stuk ervan gemaakt heeft. De voorstelling is een coproductie van OKTO, het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. OKTO, wat staat voor Overleg Kleine Theaters Overijssel, is en verzameling van kleine(re) theaters binnen Overijssel die samenwerken om deze productie naar het publiek te brengen. De voorstelling duurt ongeveer 50 minuten en wordt gespeeld zonder pauze. Ideaal om de aandacht van de jonge bezoekers vast te houden.
Tijdens de première werd het publiek meegenomen door twee enthousiaste en aandoenlijke speelsters Paddy Schleidt en Esther de Haas. De vriendinnen vertellen wel vaker sprookjes en tossen erom welk verhaal er vandaag vertelt, gaat worden. Uiteraard is de uitslag De Gierige Koning. De twee spelen meerdere rollen en wisselen daarbij van hoedjes, attributen en maskers. Het uiterlijk en fysiek veranderd, maar ook de accenten worden moeiteloos gewisseld door beide dames. Het verhaal gaat over een gierige koning die wordt opgeschikt door een bezoekje van de dood. Binnen 3 maanden zou de koning dood zijn, klonk de voorspelling. Om dit af te wenden offert een jong dorpsmeisje zich op voor de koning. Op een dag verdwijnt het meisje en de koning is ten einde raad. De slotenmakerszoon is vastberaden om het meisje te gaan redden en gaat op pad naar de duivel en zijn oude moeder om haar te bevrijden. Of dat hem lukt, zal je zien tijdens deze voorstelling.
Aandoenlijk
De kinderen liepen direct weg met het oude mannetje Gobbelvinck die aandoenlijk werd neergezet. Dit karakter is zachtaardig, maar spreekt zich wel uit tegen de gedragingen van de Koning. Daarnaast schuwt dit karakter niet om meerdere keren aan te geven klaar te zijn voor de dood die aanstaande is. Een situatie die ook hoort bij de werkelijkheid en zeker besproken mag worden. Zijn eind wordt waardig en mooi vormgegeven en is zeker een gevoelig moment in de show. De zwarte zijdes in het verhaal worden zo ook vormgegeven wat voor sommige kinderen wel als spannend kan worden ervaren. Bij ons bleef iedereen netjes zitten en is er iemand van bangheid weggelopen gelukkig. Vooral de vormgeving van de dood was een technisch hoogstandje en zag er ‘’erg cool uit’’ als we onze jonge buren naast ons mochten geloven.
De voorstelling bevat verschillende liedjes die de scènes ondersteunen. Het decor is simpel, maar dient het verhaal erg goed. De kinderen hebben genoeg inlevingsvermogen om de kisten die er staan te zien als hoge bergen wanneer de helden daarover wegvluchten. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van geluidseffecten en een tikkende klok die duidelijk maakt wanneer er weer een maand om is. Een slimme keuze om zo duidelijkheid te scheppen.
Esther en Paddy
Wat opviel was hoe goed de speelsters zongen. De samenzang sluit naadloos op elkaar aan en was bewonderingswaardig te noemen. Beide dames zijn sterk in spel en weten goed om te gaan met onverwachte momenten vanuit het publiek. Er werd bij stilgestaan en verwerkt in de voorstelling. Esther haar intonatie en vertellend vermogen wist ons te boeien en is geen moment onze aandacht kwijtgeraakt. Paddy had door haar timing de lachers op haar hand. De bezoekers volgde haar karakters en wist iets te raken bij ze wanneer dat nodig was. De leuke grappige momenten tussen de dames, die naast het verhaal werden gemaakt, waren passend en voegde iets toe. De kinderen moesten er kostelijk om lachen. En daar gaat het om tijdens deze voorstelling, de kinderen meenemen in een verhaal en vermaken. Het verhaal spreekt de doelgroep van 6 jaar en ouder dan ook erg aan wat wij gemerkt hebben. De toevoegingen zoals een vloggend dorpsmeisje in de toren zorgt ervoor dat het verhaal aansluit in de belevingswereld van deze doelgroep.
De voorstelling gaat heel Overijssel door en is te zien nog in theaters in Deventer, Kampen, Steenwijk, Haaksbergen, Almelo, Ommen, Raalte, Nijvendal, Oldenzaal, Delden en Hardenberg. Een voorstelling die vele zal aanspreken.
Verslag en foto’s: Robert Bal