Een déjà vu? Al in 1999 verschijnt het leven van chansonnière Édith Piaf op de Nederlandse planken, met Liesbeth List in de titelrol. Haar prestatie wordt niet alleen bekroond met een John Kraaijkamp Musical Award, maar leidt ook tot een evenzo succesvolle herneming in 2009. Ruim twee decennia na de eerste opvoering van Piaf de Musical blijkt het leven van de vrouw die nergens spijt van had nog steeds en vogue. Gisteravond ging in het DeLamar te Amsterdam een volledig nieuwe voorstelling over de fameuze Française in première. Dit keer doet De Theater BV een Franse frank in het zakje met PIAF – Een nieuwe Nederlandse musical.
Édith Piaf
Édith Piaf stierf na een lang ziektebed op 10 oktober 1963 in Plascassier, een klein gehucht in het zuiden van Frankrijk, ver weg van haar geliefde Parijs. Om haar laatste wens in vervulling te laten gaan, vertrekt een ambulance met Piafs levenloze lichaam een dag later naar Parijs. We ontmoeten Édith Piaf (Suzan Seegers) aan het begin van deze reis naar haar thuisstad, ruim 1000 kilometer verderop. Al gauw blijkt dat ze niet alleen is; ze wordt in haar rite de passage vergezeld door de Engel (Thomas Cammaert), de Dwaas (Hein Gerrits), de Duivel (Job Bovelander) en de Dood (Cystine Carreon). Ze zijn ontsproten uit de vier tarotkaarten waardoor Piaf haar leven lang al achtervolgd blijkt te worden.
In de twee uur die volgen, vertolkt het viertal de sleutelfiguren in de hoogte- en dieptepunten van het leven van de befaamde zangeres. We zien hoe Piaf gedwongen wordt haar toch niet zo rooskleurige vie en rose opnieuw te beleven, op zoek naar het antwoord op de grote vraag: wat laten we achter wanneer we sterven?
Suzan Seegers
De onbetwiste ster van de avond is Suzan Seegers (Op zoek naar Evita, Les Misérables, Urinetown) als de titulaire Édith Piaf. Met een dijk van een stem, voorzien van een rauw randje en voortreffelijke Franse uitspraak, weet ze het iconische materiaal eer aan te doen. Naast haar zangprestatie bewijst Seegers zich wederom als gedegen actrice. Ze belichaamt de 15-jarige goot chansonnière Édith Gassion net zo overtuigend als de later door reuma geteisterde Piaf, zonder te vervallen in een goedkope persiflage.
Het is duidelijk dat Seegers haar huiswerk heeft gedaan. Daarnaast passeren, niet geheel ontrouw aan de geschiedenis, Édiths meerdere minnaars de revue. Tekstschrijver Allard Blom weet de turbulentie van haar (liefdes)leven effectief neer te zetten, en gaat daarbij onderwerpen als grooming en huiselijk geweld niet uit de weg. Het tempo lijkt echter in de weg te zitten van een geloofwaardige opbouw van deze beladen scènes. De relaties tussen Piaf en haar grote liefdes Marcel Cerdan en Théo Sarapo voelen ongegrond, en het is maar de vraag of het de meest verstandige keuze was om het verhaal van een van de meest succesvolle vrouwelijke artieste te laten schrijven en regisseren door een team van mannelijke creatives. Toch weten Cammaert, Carreon, Bovelander en Gerrits de sleutelfiguren in Piafs leven geloofwaardig neer te zetten, hetgeen een opgave is in een fragmentarisch stuk als PIAF.
Topcast
Het viertal krijgt het voor elkaar de meer dan vier personages per persoon overzichtelijk en herkenbaar te houden. Daarbij worden ze bijgestaan door het lichtontwerp van Coen van der Hoeven, dat dient als baken in de vele scène-overgangen. Daarnaast is lof op z’n plaats voor muzikaal leider Frans Heemskerk, die niet alleen voortreffelijke vierstemmigheid arrangeerde voor het ensemble, maar ook een driekoppige band zowel intiem als groots kan laten klinken. Heemskerk draagt daarmee een grote verantwoordelijkheid, want het eenvoudige antwoord ‘muziek’ blijkt genoeg voor Édith om, na aankomst in Parijs, dan toch heen te gaan.
Piaf
PIAF is niet alleen een geschiedenisles, maar ook een muzikale tour de force waarin Suzan Seegers zich bewijst als musicalvedette die niet onderdoet voor Liesbeth List. De voorstelling toert nog tot en met februari 2024 langs de theaters in Nederland. Kijk voor meer informatie op: https://detheaterbv.nl/piaf/
Verslag: Raf Cornelissen
Foto’s: Lisa Jansen
Top musical. Suzan zingt bijna as Édith Piaf zelf. Verhaallijn erg goed gebracht door de vijf acteurs ook voor mensen die het levensverhaal niet kennen.
Een chanson mistte ik namelijk Mon Dieu dat een betere afsluiten zou zijn voor deze fantastische musical.
Première was top in het delaMar