Hellooooo we’re back!

Dat we ‘weer mogen’ in theaterland is momenteel niet te missen. Lopende producties pakken de draad weer op, nieuwe producties gaan, al dan niet verlaat, van start. En daartussen staat er vanaf deze week tot en met zondag 3 april een Internationale parel in koninklijk theater Carré.
The Book of Mormon is geen vreemde in het Amsterdamse. In 2019 gaven wij al 5 sterren aan deze ‘musicalperfectie’ en we gingen dan ook met enthousiasme in op de uitnodiging van ‘Broadway in Carré’ om de internationale cast wederom te verwelkomen. In een zo goed als uitverkocht Carré, gevuld met uitzinnig internationaal publiek, zagen wij de terugkeer van de Mormoonse helden in The Book of Mormon.

De met Tony®, Olivier® en Grammy® Awards bekroonde show van de makers van South Park volgt twee mormoonse jongens die op een zendingsmissie naar Afrika worden gestuurd. Daar aangekomen blijken ze toch wat uiteenlopende verwachtingen te hebben en wordt de missie een grotere uitdaging dan in eerste instantie gedacht. Men maakt kennis met de plaatselijke bevolking en het dorp wordt (letterlijk) ondergedompeld in de Mormoonse overtuigingen die het geloof met zich meebrengt. Maar of dat nu zo goed uitpakt voor de zendelingen? Dat moet u vooral ook nog zelf gaan bekijken.

De gehele voorstelling wordt in het Engels gebracht maar een doorgewinterde musicalliefhebber met wellicht iets minder talent voor ondertitel loos Engels volgen heeft nog genoeg visueel spektakel ter compensatie. Retestrakke choreo’s (nog steeds onder verantwoording van choreograaf Casey Nicholaw) en waanzinnige samenzang door de cast. Elder Price (Robert Colvin) pakt het publiek direct in met zijn charmante knappe verschijning en is de ideale schoonzoonrol nog zeker niet verleerd. Conner Peirson als Elder Cunnigham blijft echter toch wel de ster van de show. De energie en overgave waarmee hij zijn karakter neerzet is en blijft echt uniek en bewonderenswaardig. Voor Aviva Tulley (die het dorpsmeisje Nabulungi speelt) zat de avond geluidstechnisch niet helemaal 100% mee, maar des al niet te min wist ze haar rol met verve te vertolken. Het ‘baptize me’ duet met Conner was daarin het (letterlijke) hoogtepunt van de voorstelling.

Het publiek is uitzinnig en een welverdiend oorverdovend applaus klonk dan ook tijdens de curtain calls. Totaal overprikkeld door dit waanzinnige schouwspel verlaten we het theater, direct ook hunkerend naar wat de rest van het theaterseizoen ons nog gaat brengen. Mis deze parel niet en bestel nog gauw je kaarten op www.carre.nl

Mariska Steenbergen