Het is zover, de repetities van de vlijmscherpe en humoristische musical: Sweeney Todd; The demon barber of Fleet Street zijn van start gegaan. De castleden en regie staan goed voorbereid en vooral met veel zin klaar om tijdens de repetitieweken het bekende stuk vorm te geven en er een abstract randje aan toe te passen.

Deze versie van Sweeney Todd wordt vernieuwend en anders dan de voorafgaande producties en de welbekende film. Het stuk krijgt een abstracte laag waardoor decorstukken en castleden verschillende rollen krijgen en zo zich gaan vormen in meerdere verhaallijnen. Bakstenen worden gevaarlijke pasteitjes en de cast zal vaker, buiten het spelen van hun rol om, op het podium te zien zijn. Met deze abstracte versie van Sweeney Todd hoopt regisseur Frank van Laecke de fantasie van het publiek te prikkelen, want zoals Van Laecke zegt: ‘Soms is de suggestie groter dan de anekdote’.

De welbekende muziek van Stephen Sondheims musical ontbreekt in deze versie absoluut niet. Dat de muziek een uitdaging is, laten de castleden weten. Ze hebben al een koorrepetitie gehad en daar bleek dat de verschillende lagen, symfonieën en toonhoogtes heel mooi zijn, maar wel uitdagend. ‘Je neuriet de melodie niet zomaar mee en dat maakt het muzikaal heel intelligent’ vertelt Frank van Hengel, die de rol van Pirelli mag gaan spelen.

Regisseur Frank van Laecke hoopt tijdens de repetities de cast veel vrijheid te geven. ‘Tijdens de repetities bestaan fouten niet en is alles een mooi voorstel. Het is een zoektocht om op een mooie manier een verhaal te vertellen.’ Aldus Van Laecke. Met deze vrijheid krijgt de cast een mogelijkheid om zo de beste versie van hun rol te kunnen spelen. ‘Je kan je eigen creativiteit kwijt, er wordt niet aangeboord hoe jij je rol moet gaan spelen.’ Vertelt Lone van Roosendaal. Zij mag de komende tijd haar rol als bedelares gaan vormen.

Voor wie de nieuwe versie ook even wennen is, is Simone Kleinsma. Zij die zo’n dertig jaar geleden ook de rol van Mrs. Lovett speelde, mag nu weer de rol van de moordlustige bakster gaan spelen.  Ook al is zij door verloop van tijd niet heel erg bekend meer met het repertoire, wel vertelt ze lachend: ‘Ik denk dat ik mijn zang niet veel wil veranderen, maar het kan zo zijn dat de tijd dat voor mij heeft gedaan.’

Al met al is iedereen klaar voor wat de komende repetitieweken zal gaan brengen. En werken ze zich met veel plezier, creativiteit en misschien een beetje spanning naar de première.  Die op vrijdag 21 april in het DeLaMar te zien zal zijn.

Kijk voor meer informatie hier.

Verslag: Sanne Bitter
Foto’s: Marloes Romeijn