Dat het musicaltalent dat in ons kikkerlandje ontspruit niet beperkt blijft tot het Nederlandse theaterland is in het verleden al menig keer bewezen. Een beetje musicalkenner kent de verhalen van Bill van Dijk op Broadway (Cyrano), Pia Douwes die met Elizabeth o.a. in Oostenrijk furore maakte en Willemijn Verkaik die de hele wereld overging met haar vertolking van Elphaba.

Maar dat naast deze prominente namen er voor veel meer musicaltalent een wereld open ligt in met name ook Duitsland, is minder bekend. Vele beginnende acteurs maken vlieguren bij onze buren of men maakt simpelweg gebruik van het grotere aanbod aan rollen en posities.
Dat het vaak meer dan loont om ook daar als Nederlands publiek een kijkje te nemen hebben wij dit weekend maar weer eens aan den lijve ondervonden. Een aantal Nederlandse talenten heeft een plek weten te bemachtigen binnen de cast van Moulin Rouge das musical, die dit weekend met een groots gala in première ging in Keulen en wij mochten de avond ervoor alvast een kijkje nemen.


Moulin Rouge das Musical, het verhaal

Wahreit, Schonheidt, Freiheit und Liebe… in het oude Montmartre draait het leven van de Bohemians om het vinden van geluk in alle vrijheid, waarheid, schoonheid en liefde van het leven. Al deze elementen komen samen in de nachtclub ‘Moulin Rouge’ waar elke avond ‘The Royals’ hun grieven kunnen halen bij schaars geklede dansers, zangers, degenslikkers, aerobatiek en als hoofdact het optreden van courtisane ‘Satine’, de sparkling diamond van de avond. Christian, een arme schrijver, komt ook zijn geluk zoeken en raakt bevriend met Toulouse en Santiago en komt zo in het wereldje van Satine terecht en is op slag verliefd. Echter is het aan Satine om via The Duke geld te regelen om zo het voortbestaan van de nachtclub te garanderen. Daar komt bij dat haar gezondheid met de dag verslechterd en ze waarschijnlijk niet erg lang meer heeft in het leven. Dus geen tijd en plaats voor echte liefde, iets dat een ware Bohemian maar moeilijk kan accepteren. ‘All you need is love’ en ‘Come what may’ is Christians devies. Drama volgt, intriges ontluiken en hartbrekende momenten volgen. Degene die ook de film kennen weten hoe het verhaal af loopt.

Spectaculaire beleving

Als publiek zit je letterlijk in de beleving van de Moulin Rouge, de zaal is indrukwekkend met de iconische Olifant (het ‘verblijf’ van Satine), de Molen, zitjes vlak voor het toneel dat weer bestaat uit een enorme diepte van drie lagen ver.

De opening is direct al spektakel. De in de film benoemd als ‘Diamond dogs’ openen de show en we zien direct Shanna Slaap als Arabia haar visitekaartje afgeven. Het ‘Lady Marmelade’ is een goeie binnenkomer en met de ‘Can Can’ is de toon gezet. Het wisselen van taal (Duits voor de dialogen en vertellende songteksten en Engels voor de refreinen en signature lyrics) is niet storend en voor de echte liefhebber een herkennende geruststelling.
Voor deze toneelversie zijn nog meer eigentijdse nummers toegevoegd aan het script. Hoogtepunt was zonder twijfel het ‘Bad Romance’ nummer dat begint als een ‘Tango di Roxanne’ maar overgaat in een mega spectaculair ensemblenummer. De Tango di Roxanne ontbreekt overigens ook zeker niet.

Cast

Hoewel in onze beleving de Satine van de voorstelling wat meer als een courtisane op het einde van haar carrière speelt, dan de Satine in de film speelt Sophie Berner haar rol uitstekend. Ricardo Greco (Christian) matcht goed met haar qua energie en chemie en vooral in de tweede acte zijn wij onder de indruk van zijn spel. Het is ook goed te zien dat er binnen de casting ruim aandacht is geweest voor inclusiviteit. Het gedachtegoed vanuit de Bohemian levensvisie is goed doorgevoerd in de vrije, onbegrensde keuze van castleden.

Ensemble

In een omgeving waar het decor al enorm uitbundig is, Baz Luhrman de bedenker is en de muziek iconisch, heeft het ensemble toch wel een behoorlijke uitdaging om het spektakel compleet te maken. En wij kunnen gerust stellen dat het ensemble van deze productie ‘himmlisch’ of beter nog ‘Ausgezeichnet’ is. Nog voor dat de show begint komen ze al op, tonen hun personage en ‘flirten’ al met het publiek. Eenmaal na aanvang is het een aaneenschakeling van hoge energie dans, snelle kostuumwisseling en dat alles met een gehele zaal als je speelveld. Een behoorlijk hoog niveau zien we bij de dansers waaronder Guillermo Martinez Ayala en Tjesse Bleijenberg, waarvan laatst genoemde opvalt door zijn energie en verschijning. In de scene waar de ‘Date met de Duke’ als een schilderij getoond wordt, waren zeker de dames, waaronder Chayenne Lont, Roxanne Karsten en Lina Leter prachtig . Weelderige jurken, grote hoeden, alles in pastel, een welkome afwisseling van het ‘rouwe’ nachtclubdecor.

In het finalenummer gaat er een tandje bij en geeft iedereen nog een keer alles. Het publiek is buiten zinnen en een minutenlang applaus volgt.
Wat een productie! Wat een show! We kunnen met zekerheid zeggen dat dit een avond vol spektakel is en men uitverkochte zalen verdiend.
Wij gaan ondertussen alvast fantaseren over een Nederlandse versie….

Meer informatie vind je hier.

Foto’s: Paul Hüttemann,  Johan Persson, Patric Fouad

Verslag: Mariska Steenbergen