Gisteren was de laatste dag van het festival waarin de vierdejaars studenten hun VP (vocal performance) speelden in het theater van Codarts en Het Kapelletje in Rotterdam. Een geweldige bloemlezing van spel, muziek, dans, diverse stijlen, creativiteit en passie voor theater. Deze laatste dag waren we bij de voorstellingen van Fien Meesen, Bram Acda, Djin Kastje en Holly Hergelink.
Fien Meesen
Fien Meesen is geboren en getogen in Gent en woont sinds vier jaar in Rotterdam. Als performer omschrijft ze zichzelf als een bedachtzame, authentieke, vocale performer/musicalactrice/maker, die zich altijd volledig geeft en graag samenwerkt met anderen om een project naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen. In haar eigen werk bespreekt ze graag maatschappelijke, dagdagelijkse en universele thema’s die haar nauw aan het hart liggen. Ze probeert daarin altijd tot de kern te gaan om de boodschap persoonlijk, genuanceerd en rakend te maken. Dit is ook wat ze deze keer heeft geprobeerd te doen.
Afgelopen jaar heeft Fien gewerkt aan haar eerste eigen voor stelling ‘Stille Roep’, waarin ze sprak over haar interpretatie van de filosofie van Hannah Arendt in onze maatschappij en haar leven. Daarnaast was ze ook te zien in de Show & Tell van Codarts. Na de voorstelling kan men haar gerust aanspreken; ze hoort graag reacties en beantwoordt graag vragen.
Ode aan de jeugd
Het stuk ‘Ode aan de jeugd’ is het verhaal van een jonge vrouw die leert omgaan met het onvermijdelijke opgroeien. Terwijl de vrijheid en ongeremdheid van haar jeugd plaats maken voor angst en eenzaamheid, probeert ze dwangmatig haar dromen levend te houden in een harde volwassen wereld, waar de kunst om te dromen soms onze enige redding kan zijn. In dit persoonlijke verhaal geeft Fien ruimte aan haar zoektocht door het leven en de rouw om de jeugd.
Fien sprankelde op het toneel en ging haar voorstelling met jeugdige onbevangenheid en speels in. Terwijl ze haar dozen uitpakt, ontwikkelt haar leven zich en worden haar dromen maar ook haar nachtmerries duidelijk. Met haar stem kan ze verschillende stijlen aan en mag ze terugkijken op een sterke voorstelling.
In samenwerking met: Marije Gubbels, Rowan de Vos, Mauro Mendez, Suzanne van der Els, Lisa Drinkwater en Nikie Verberne
Bram Acda
Bram is een veelzijdige vocal performer met een grote affiniteit voor de muzikaliteit binnen zijn materiaal. Op het gebied van zang is hij altijd bezig met het streven naar beheersing en perfectie van verschillende kleurmogelijkheden en is hij bewust van verdere uitdagingen. Ook als acteur is Bram secuur in het ontwikkelen en onderzoeken van zijn personages en wat zij nodig hebben om tot interessante spelkeuzes te komen. Naast de drive die Bram bezit om zich verder te ontwikkelen in het musicalwerkveld, heeft hij ook een grote passie voor piano spelen, concept schrijven en zangles geven, waarin hij zich nu steeds meer aan het ontwikkelen is. Dit alles om zijn innerlijke muzikaliteit door te kunnen geven aan luisteraars, mede vocal performers en studenten.
Hoe is het leven met iemand die niet meer wil
Bram zijn Vocal Performance is een presentatie van materiaal waar hij samen met twee studiegenoten met passie aan heeft gewerkt. Deze presentatie zal in workshopvorm het materiaal laten zien door middel van een leesvoorstelling. Het thema rond het materiaal is ‘psychische euthanasie’ en wat voor gevolgen dit heeft op nabestaanden. Hierin nemen wij een kijkje bij een aantal gedeeltes uit het leven van ‘Eli’, die bij een psycholoog berusting probeert te vinden na de dood van haar vader.
Bram speelde en zong samen met Myrthe Kuipers en Daan Karstens. Met een mooie inleving en kracht gaven zij dit inkijkje in nieuwe materiaal wat mij nieuwsgierig maakt naar de gehele voorstelling. Het onderwerp dat hij aansnijdt, is heftig maar de kracht van Bram is dat hij dat op deze manier bespreekbaar durft te maken. Deze leesvoorstelling intrigeerde en dit smaakt absoluut naar meer.
Concept en tekst: Bram Acda
Muziek: Daan Karstens en Bram Acda
Performers: Bram Acda, Myrthe Kuipers, Daan Karstens
Muzikale begeleiding: Daan Karsten
Djin Kastje
Feitelijk gezien is Djin Kastje een vrouw van net 25 jaar, geboren in Keulen Duitsland, opgegroeid in Amstelveen, afgestudeerd in Natuur en Wiskunde op University College Utrecht met een uitwisseling naar Singapore op zak en een scriptie in Subatomaire fysica afgerond met een matige 7,3 (hoewel het woord matig natuurlijk niet erg feitelijk is), bijna afgestudeerd aan de opleiding Muziektheater te Codarts waar ook een stage bij Grease met een cover van Rizzo én een stage bij De Man van La Mancha bij te pas kwamen, bezig met klusjes als inspreken en ongeboekte selftapes opsturen, niet half Indonesisch, maar een achtste Javaans, een kwart Moluks en vijf achtste Nederlands en over het algemeen 182 centimeter lang. Maar wat is een biografie eigenlijk? Biografie komt van twee Griekse woorden: bios, wat leven betekent, en grapho, wat schrijven betekent. Het is dus een schrijven over het leven.
In het leven is Djin een vrolijke meid met een harde lach. Djin houdt van avontuur en alles wat spannend is, wordt omgetoverd tot avontuur. Als dat niet lukt, is Djin onzeker, bedachtzaam en emotioneel fragiel. Dat gebeurt ook af en toe. Djin droomt van een toekomst in balans, zoveel mogelijk projectjes die met alles te maken hebben en allerlei verschillende skills vragen met veel plezier te spelen, jongere en oudere generaties te inspireren en gelukkig te zijn. En anders rust te hebben in het ongelukkige wanneer dat gelukkig zijn even niet lukt.
Wie ben Higgs?
Samen scheppen we een wereld, waarvan we niet weten hoe die eruitziet. Een wereld die hypothetisch is. Een wereld waarvan het grootste gedeelte leeg is. En niet leegte zoals wij ons dat kunnen voorstellen, maar een ruimte zonder massa, zonder energie, zonder een zijn, zonder dat wij dat kunnen invullen. In die wereld leven de elementaire deeltjes. En het Higgs deeltje. Een voorstelling in drie delen over de zoektocht naar identiteit door de ogen van een Higgs-deeltje.
Djin Kastje speelt met heel veel energie en menig docent zou zijn vingers aflikken als er zo les zou worden gegeven op school, want studenten zouden deze lessen moeiteloos in hen opnemen. Djin, zingt, danst en speelt deze voorstelling op een geweldige manier waarbij ze haar vele talenten aanspreekt. Onbevangen staat ze tegenover haar publiek en na afloop is het publiek ook weer wat wijzer over het Higgs deeltje.
Coach: Sue-Ann Bel
Muzikaal leider: Rosite van der Woude
Met: Sem Bach, Midja Linscheer, Baleria Bagchus, Chimene van Dijk en Jonathan Gaubert
Holly Hergelink
Holly Hergelink studeert in 2024 af aan opleiding Muziektheater van Codarts Rotterdam. Ze studeerde in haar laatste jaar een semester aan de opleiding Kleinkunst/Drama aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze heeft hier haar makerschap en songwritingkwaliteiten weten te ontwikkelen wat haar helpt in het maken van nieuw musical-materiaal en popmuziek. Holly heeft een grote affiniteit met popmuziek en zal haar eerste EP dit najaar uitbrengen. Als actrice beschikt Holly over een gevoelige en kwetsbare spelkwaliteit. Deze zet zij graag in op het podium en voor de camera. Ze speelde de hoofdrol ‘Mathilde’ in kort film ‘Partitief’. Haar droom is dan ook om haar werk interdisciplinair voort
te zetten en zich te ontwikkelen in popmuziek, film en musical. Daarnaast is ze ook ondernemend en actief in haar makerschap en zou ze graag achter de schermen werken aan nieuwe concepten en muziek voor musicals. Holly wilde zichzelf op de proef stellen door al haar kwaliteiten te combineren voor haar eindexamen. Dit doet ze door een musical-adaptatie te maken van de Netflix-serie en bestsellerboek van Walter Tevis: The Queen’s Gambit.
The Queen’s Gambit
In The Queen’s Gambit: a tribute to brainy women, volgen we het verhaal van schaakwonder Beth Harmon. Harmon verliest op jonge leef- tijd haar moeder in een auto-ongeluk. Ze wordt hierdoor wees. In het wees- huis komt ze erachter dat ze erg goed kan schaken. Het ongeluk blijft haar achtervolgen en Harmon zoekt hiervoor een uitweg in schaken en narcotica. We volgen haar als ze opgroeit en worstelt met puberteit, verslaving en het verlies van haar moeder. Ze wil de beste schaakspeler ter wereld worden. Tijdens deze reis komt ze erachter dat je niet alles alleen hoeft te doen, en andere mensen kan leren vertrouwen. Hierdoor overwint ze haar angsten en wordt ze de beste schaakspeler ter wereld.
Holly vertelt met haar voorstelling het verhaal van The Queen’s Gambit op haar eigen manier. Met kracht en overtuiging zet ze haar verhaal neer met als tegenspeler Sebastien de Smet, die al vele rollen meesterlijk heeft vertolkt. Holly is krachtig in haar spel en speelt authentiek wat maakt dat je als publiek op het puntje van de stoel zit. Daarmee vliegt helaas de tijd en komt daarmee een einde aan een geweldige serie voorstellingen. Holly zet met haar VP een mooie laatste voorstelling waarmee ze haar kracht in zang en spel toont.
Regie: Sebastien de Smet
Muzikaal leider: Martijn van Ditshuizen