Het boek ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen wordt bewerkt voor een theatervoorstelling. Dat maakt productiehuis Solo Stories vandaag bekend. ’t Hooge Nest wordt gemaakt door het team dat eerder verantwoordelijk was voor onder meer de voorstellingen Ma en Nu ik je zie. De regie is in handen van Benno Hoogveld, het script wordt geschreven door Marc Veerkamp. De voorstelling zal van januari t/m juni 2025 in de Nederlandse theaters te zien zijn – 80 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. De kaartverkoop start in het voorjaar van 2024. Wie de solovoorstelling gaat spelen wordt later bekendgemaakt.
Roxane van Iperen: ‘Ik vind het een ongelofelijke eer dat mijn jarenlange zoektocht naar de verhalen achter de muren van ‘t Hooge Nest nu op het toneel tot leven wordt gebracht.’
Benno Hoogveld: ‘Ik ben Roxane dankbaar dat ze ons het vertrouwen geeft om ’t Hooge Nest, het boek dat zoveel voor haar betekent, te bewerken voor het theater, waarbij we haar persoonlijke zoektocht naar wat er in haar huis gebeurd is centraal zullen stellen. ’t Hooge Nest overstijgt in mijn ogen het gemiddelde oorlogsboek; het verhaal van de zussen Brilleslijper raakt lezers wereldwijd recht in het hart. Ik vind het belangrijk om als maker dit verhaal, al speelt het nog zo lang geleden, te vertellen. Omdat de geschiedenis zich kan herhalen en omdat het belangrijk is je ervan bewust te zijn welke rol jij zou pakken. Kijk je weg, zoals zoveel Nederlanders deden, of ga je de strijd aan, zoals Janny en Lien Brilleslijper? Ik zie ’t Hooge Nest bovendien als een belangrijke ode aan de onderbelichte rol van vrouwen in het verzet.’
Over het boek
Als schrijfster Roxane van Iperen in de zomer van 2012 met haar gezin een oud huis in de bossen van Naarden betrekt, weet ze niets van wat zich daar tussen de muren heeft afgespeeld. Pas tijdens de verbouwing wordt duidelijk dat het huis een geheime geschiedenis herbergt. Onder de houten vloeren en achter wandpanelen vindt Van Iperen schuilplaatsen en verzetskrantjes. Al snel wordt duidelijk dat ‘t Hooge Nest tijdens de Tweede Wereldoorlog een door joden gerund onderduik- en verzetscentrum was. Van Iperen begint aan een jarenlange zoektocht om een reconstructie te kunnen maken van die periode. Zo ontdekt ze dat op het dieptepunt van de oorlog, als de treinen naar het oosten bijna de gehele Joodse bevolking van Nederland deporteren, de Joodse cultuur in ‘t Hooge Nest juist tot bloei komt. Met de Joods-Amsterdamse zussen Janny en Lien Brilleslijper aan het roer, is het huis een veilige haven voor vele onderduikers, een doorvoerroute voor het verzet en een plek waar Jiddische verzetsliederen en verboden opera’s worden opgevoerd. De zoektocht leidt de schrijfster naar archieven, nabestaanden en andere landen, en brengt een geschiedenis tot leven die, in het klein, iedere fase van de Nederlandse jodenvervolging verbeeldt. Tot aan het verraad van ‘t Hooge Nest, en de deportatie van haar bewoners naar de kampen.
Van ’t Hooge Nest werden in Nederland ruim 400.000 exemplaren verkocht en het boek stond 144 weken in de Bestseller 60. De vertaalrechten zijn verkocht aan 15 landen en de Amerikaanse editie stond 14 weken in de non-fictie-bestsellerlijst van The New York Times. Het boek won in 2019 de Opzij Literatuurprijs. Halina Reijn en Carice van Houten kochten met hun filmproductiebedrijf Man Up de filmrechten van ’t Hooge Nest. ’t Hooge Nest wordt uitgegeven door Lebowski, onderdeel van Overamstel uitgevers.
Over Solo Stories
Solo Stories is het Nederlandse productiehuis voor monologen en ontwikkelt en speelt solovoorstellingen gebaseerd op een persoonlijk, waargebeurd verhaal.
Eerder maakte Solo Stories onder meer PAAZ (naar het boek van Myrthe van der Meer, gespeeld Yora Rienstra), Ma (naar het boek van Hugo Borst, gespeeld door Eric Corton en later door Loek Peters) en Nu ik je zie (gebaseerd op het boek van Merlijn Kamerling en gespeeld door Soy Kroon). Kijk voor meer informatie op www.solostories.nl.
Heel goed om dit in de theaters te brengen