Een alleskunner zou een superlatief zijn die uitstekend past bij Annick Boer, die al 28 jaar op het toneel staat in toneelstukken concerten en musicals.

En zeker niet onverdienstelijk. Voor ‘Sunshine boys’ ontving ze de Pisuisse-prijs en ze kreeg een Musical Award voor haar (bij)rol in ‘Doe Maar’ en haar bijrol in ‘Bridges of Madison County’. Maar ze kan meer, ook buiten het theater om, is ze bekend door haar typetjes in o.a. De Tv-kantine en ze spreekt diverse tekenfilms in. Een indrukwekkende CV opgebouwd vanaf haar afstuderen in 1994 aan de Kleinkunstacademie. Hoewel die studie haar vooral leerde dat je wel een ‘put’ moet hebben met het liefste ellendige levenservaring om, als een goed actrice, je vak uit te kunnen oefenen. Tja en ellendige levenservaring had Annick in die tijd niet, met dank, of liever schuld, aan haar ouders.

Maar inmiddels (ze is al een ‘U’ geworden) is er toch zo al wat gepasseerd in haar leven en daarom is het dan ook logisch dat zij prima een solovoorstelling van bijna anderhalf uur kan vullen. In 2019 werd haar cabaretshow ‘Dat is goed gelukt’ met veel enthousiasme ontvangen bij het publiek en dus is het nu tijd voor een tweede ‘Deze is nog beter’. Zaterdag ging in een afgeladen Stadsschouwburg in Amstelveen haar voorstelling in première.

Annick neemt ons mee naar haar jeugd, het dorpse leven dat ze verruilt voor het stadse Amsterdam waar ze nu samen met haar man op een naar eigen zeggen ‘postzegel’ met Albert Heijn moestuin vertoefd, in haar erker met glas-in-lood. Ze moet wel eerlijk toegeven dat de klad er een beetje is ingekomen, haar man noemt haar ‘de opdrachtgever’, haar musical vrienden maken zich vooral druk om wie het etentje betaald en haar beste vriendin is verhuisd naar een Eco-stolpboerderij met Alpaca en natuur-zwembad in de tuin.
Naast bijzonder grappige anekdotes zoals echt alleen Annick dat kan, zingt ze , onder begeleiding van Jean Louis van Dam, ook een aantal prachtige nummers, waaronder een Italiaans lied als ode aan de liefde voor haar man, nadat hij zwaar getroffen was door Covid en dit ternauwernood overleefde. ‘Ja Italiaans, want de regisseuse (Wimie Wilhelm), vond het in het Nederlands te zoetsappig en zo verstond je er toch geen bal van’. Toch weet ze het publiek te raken met het laatste nummer en het eindapplaus komt veel sneller dan je verwacht, hoopt. Uren kunnen we luisteren naar de leuke, grappige, rake anekdotes van Annick, of haar prachtige zangstem. Een volledig avondje uit, met alles wat je van een duizendpoot als Annick mag verwachten.

Kijk voor de volledige speellijst op www.annickboer.nl

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen