Dat het theaterlandschap aan verandering onderhevig is, is niet nieuws. De afgelopen twee jaar kwamen die veranderingen meer voort uit noodzaak door de gevolgen en invloeden van de pandemie dan uit artistieke inspiratie. En dan met name de druk op de producenten om überhaupt elke avond een full cast company samen te stellen die een voorstelling kan spelen. Op West End en Broadway zagen we al diverse showcancels omdat simpelweg de cast niet compleet te krijgen was. In Nederland was het bijvoorbeeld de première van ‘Hij Gelooft In Mij’ die uitgesteld werd i.v.m. covidbesmettingen onder de castleden. Waar voorheen de regel ‘The show must go on’ zorgde voor soms bewonderenswaardige prestaties van artiesten, zorgt de quarantaineplicht nu in ‘worst case’ voor onmogelijkheden.
Toch zal theater, theater niet zijn als er geen tegen hangende trend zou ontstaan. En dan doelen we op de positie van Cover in een productie.
Stukje theoretische onderbouwing: een ‘cover’ is een acteur die inzetbaar is op momenten dat een andere acteur niet op kan. Er zijn drie types; “off-stage stand-by” (wel aanwezig in het theater voor last-minute invallen), “understudy” (in een andere positie op toneel maar voor bepaalde rollen inzetbaar) en de “swing” (voor verschillende ensemble-posities inzetbaar zodat er geschoven kan worden).
Waar voorheen een understudy vooral opging als er ziekte of vakanties waren, is vandaag de dag de coverpositie veel essentiëler op kort termijn. Door Covid en de quarantaineplicht kan het zo maar voorkomen dat binnen een dag een groot deel van de cast mist waardoor de voorstelling niet gespeeld kan worden als er niet genoeg covers (beschikbaar) zijn.
Neem nu een voorstelling als Come From Away, een ensemblestuk met 12 acteurs, ieder al in verschillende rollen. Dit houdt in dat onderling niet uitgeruild kan worden. Medialane heeft daarom gekozen voor “off-stage stand-by”, acteurs die het hele repetitieproces en de tour meegaan en klaar staan wanneer nodig. En hoe!
Zo zagen we tijdens de première al Miriam Venema als Bonnie opgaan omdat Lieke van de Broek verplicht thuis zat. Miriam is tevens cover voor Beulah, een rol die ze ook al heeft mogen spelen.
Suzanne de Hey ging al eens eerder op als Diana Grey net als Jennifer van Brenk en Silencio Pinas zagen we als Bob en dit weekend speelt hij Kevin J. Janice Dorselaar mocht haar versie van Beverly Bass aan ons laten zien, ter vervanging van Willemijn Verkaik. En na anderhalf jaar afwezigheid op toneel ging Dieter Spileers dit weekend voor het eerst op ter vervanging van Ad Knippels in de rol van Nick Marson. Voor Diederik Rep is het nog even afwachten wanneer hij opgaat maar zoals al eerder genoemd, die mogelijkheid zit er elke speeldatum in.
En mocht het zo zijn dat er nog steeds mensen het idee hebben dat een cover onder doet voor de acteur die vervangen wordt zullen wij dat fabel echt voor eens en voor altijd uit de wereld helpen! Theater is een verhaal vertellen en de acteur geeft daar zijn interpretatie aan. Juist daarom is het leuk om ook covers te zien spelen, je ziet hetzelfde verhaal maar krijgt een andere beleving.
Vandaar dat wij dit weekend speciaal zijn afgereisd naar Enschede om covers te zien spelen. Die kans wilden we niet missen! En we werden ook absoluut niet teleurgesteld. Come From Away is een voorstelling die (gebaseerd op waar gebeurde verhalen van de personages) vertelt over de opvang van 7000 gestrande passagiers tijdens de dagen na de 9/11-aanslag. En ook dit keer zijn we weer onder de indruk van het verhaal en de wijze waarop men, cover of niet, de warmte van de mensen uit Gander weet over te brengen , het gevoel dat die mensen de ‘vliegtuigmensen’ meegegeven hebben bekruipt ons zelf ook: “we’ve got you covered”.
Wil je ook Come From Away (nog eens) zien? Ze spelen nog tot juni in diverse theaters. Kijk op www.comefromawaydemusical.nl
Verslag en slotapplausfoto’s: Mariska Steenbergen