In de Huesmolen in Hoorn straalde gisteravond Elyn Kuipers als Annie. Hoewel het leven van het roodharige weeskind overigens niet zo zonnig begint.
Het is een ‘Zwaar Bestaan’ in het weeshuis dat gerund wordt door de doorgaans onder invloed zijnde, geldbeluste Miss Hannigan (Jasper Jurriaans) die ‘dat weeshuisgrut’ het liefste achter het behang zou plakken. Wanneer de megarijke heer Warbucks (Roeland Bredevoord) in contact komt met Annie om de kerst bij hem door te brengen ruikt Hannigan, beïnvloed door haar evil sister Chicky dan ook een kans om een slaatje te slaan uit de situatie.
Wederom (na Ciske de Rat vorig jaar) een mooie kans voor Musicalvereniging Zwaag om de lokale musicaljeugd wat vlieguren te laten maken naast een volwassen aanvulling op de (kinder)cast.
Samen, zoals choreografe Marije Slippens onderbouwt in het programmaboekje. ‘Musical maak je dus echt samen en ik ben dan ook trots dat ik dit jaar weer een schakel in dit groepsproces mag zijn.’ Zoals we gewend zijn van regisseur Peter Groenedijk is het vooral een collectief en of dat nu met een hele dialoog is of met een handklapper, iedereen krijgt zijn ‘moment of shine’.
We zien bijvoorbeeld een perfecte vertolking van de ogenschijnlijk gemene Hannigan, maar Jasper weet ook een onderliggende gevoelige invulling aan de ‘heks van het sprookje’ te geven met zijn ‘je zou haast denken dat ík je moeder was’.
Roeland als heer Warbucks is precies wat de rol vraagt, een gestaagde, keurige man, en in tegenstelling tot de film is hij wel vanaf het begin al gesmolten voor Annie, en vervult zijn vaderrol direct aannemelijk.
Dat direct smelten voor Annie is ook niet echt heel moeilijk, want vanaf de eerste seconde straalt Elyn en zingt ze vol overtuiging het eerste nummer ‘Wachten’ waardoor de zaal al meteen met kippenvel zit. De scène met (nog zo’n ster van de show) het hondje Sandy is heel knap gedaan door haar en enorm aandoenlijk.
Naast Elyn staat een bijzondere kindercast als weeshuisgrut en we geven het ze te doen; behoorlijk wat tekst, liedjes met belachelijk hoge noten en dan nog je spel op orde houden, wat een sterren!
Geen muziekband, geen playlist, nee live begeleiding van een orkest o.l.v Alex Hijlkema is natuurlijk extra moeilijk maar ook wel heel erg gaaf.
Het decor dat belicht werd door (de ideeën van) Mario van Tol bestond uit grote stellages die enerzijds de slaapkamer in het weeshuis vormde en anderzijds het kantoor van Warbucks.
Daarnaast is het zo dat deze kinderen zich ook nog eens maatschappelijk bewust hebben gemaakt. Het iconische nummer ‘Morgen’ maar dan in gebarentaal leren zodat nóg meer mensen kunnen genieten van hun talenten is een mega-compliment waard. En dat een deel van de opbrengst van de lotenverkoop naar Stichting het Vergeten Kind gaat zegt ook al dat men zich heeft verdiept in de hedendaagse ‘Annies’. Dat geeft toch hoop voor de generatie van ‘Morgen’.
Een avondje uit bij Musical Zwaag is altijd tiptop in orde. De vrijwilligers bij de tickets, de loterij, de garderobe, alles tot in de puntjes verzorgd.
Na dit weekend is deze run dan wel alweer voorbij en schrijven we een wederom succesvolle productie bij de al bestaande lijst. Op naar volgend jaar! Dan gaat de vereniging zich vastbijten in Pippin, wat ongetwijfeld een spektakel gaat worden.
Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen
Het was een top avond en heel trots op mijn kleindochter Elyn die Annie speelt.