Wuthering Heights is een musical gebaseerd op de gelijknamige roman van Emily Brontë. Het verhaal speelt zich af in de 19e eeuw en volgt de levens van de personages Catherine Earnshaw en Heathcliff. Het originele verhaal draait om hun onmogelijke liefde en de gevolgen daarvan voor henzelf en hun omgeving. Maar in deze versie van Emma Rice staat vooral ook de dramatische kant van het verhaal voorop. De musical bevat dan ook veel dramatische elementen, zoals passie, jaloezie en wraak. De muziek is geschreven door Bernard J. Taylor en bevat zowel klassieke als moderne elementen. Met het orkest live op toneel geeft dat een extra authentieke uitstraling naast het decor en het soms breken van de vierde wand. Je bent je als bezoeker bewust dat je naar een voorstelling kijkt, zeker ook omdat er geen zijdoeken zijn en je dus alle processen ziet, maar je wordt toch op magische wijze meegezogen in het verhaal. De musical is in 1992 in première gegaan in het West End in Londen en heeft sindsdien wereldwijd op verschillende podia gestaan en deze week mag, als onderdeel van het Holland Festival, het Nederlandse publiek zijn kans pakken om deze bijzondere voorstelling te zien. Deze versie is een nieuwe bewerking met andere creatives.
Deze originele, volledig Engelstalige productie is op initiatief van Sismo Stories & Performances en als onderdeel van het Holland Festival voor twee weken exclusief te zien in DeLaMar. De voorstellingen van 9 t/m 18 juni zijn Nederlands boventiteld dus ook degene die iets minder talig zijn, kunnen met een gerust hart heen.
Het Holland Festival presenteert podiumkunsten voor iedereen die nieuwsgierig is en van uitdagingen houdt. Zo is er op de premièredag voorafgaand aan de voorstelling een Artist-To-Artist debat/lezing/gesprek met Emma Rice, de regisseur van Wuthering Heights, Poppy Keeling (executive producer van Wise Children, de organisatie opgericht door Emma) en filmregisseur Daria Bukviç.
Emma Rice
Emma Rice is een Britse theaterregisseur, schrijver en actrice. Ze is vooral bekend om haar creatieve en vernieuwende benadering van theater. Ze combineert vaak verschillende kunstvormen, zoals muziek, dans en visuele kunst, om unieke producties te creëren. Ze geeft dat zelf aan als een creatieve keuze om al het ‘saaie’ eruit te halen. ‘Mensen komen toch uiteindelijk naar een theater om vermaakt te worden, dat kan ook heel goed met drama’.
Maar ook haar creatieve kijk komt terug in de voorstelling; het personaliseren van de ‘heide’, het gebruik maken van poppenspel en ook de vormgeving (boeken als vogels) maken dit een bijzonder kunstwerk om te aanschouwen.
Dat het voor Emma soms leidt tot een gevecht met de theaterpuristen boeit haar niet. ‘Ik houd ook geen tablereading, tafels zijn er om op gedanst te worden. Enige informatie die je uit een readtrough haalt is wie een goeie voorlezer is’.
Ondertussen was onze nieuwsgierigheid voor de voorstelling tot een hoogtepunt gestegen en na een prima verzorgde lunch mochten we dan ook bekijken of we Emma’s visie erin terug zouden zien. Ricardo Castro, die Heathcliff speelt, doet dit zeer overtuigend. Een personage in een donkere wereld, maar zoals Emma eerder vertelde, vanuit een gekwelde positie ontstaan. Daartegen over staat Catherine gespeeld door Lucy Mc Cormick, haar mentale verwardheid is eveneens terug te relativeren, maar ook erg confronterend gespeeld door Lucy.
De comic relief komt van Katy Owen die zowel Isabelle Linton, maar ook Little Linton karakter geeft. Zij doet dit op onnavolgbare wijze en eigenlijk bij elke scene wordt er hard gelachen vanuit de zaal. Zeker niet alleen ‘zware kost’ dus. Stuk voor stuk zijn de acteurs overtuigend in hun spel, loepzuiver qua zang en de choreografieën zijn strak en met precisie geplaatst.
Voor diegene die het boek kennen, het is een andere invalshoek, maar ook zeer herkenbaar. Een adaptatie van een bekende titel is, volgens Emma ‘A gentle invitation to enjoy yourself’ en daar sluiten wij ons geheel bij aan.
Laat deze kans niet schieten en boek nog snel je kaarten via www.delamar.nl
Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s: Lisa Janssen