Afgelopen donderdag was er gebak in het DeLaMar. Waarom? Een jubileum dat in de Coronatijd viel wordt alsnog gevierd met een heuse launchparty van het jubileummagazine dat speciaal voor het tienjarig bestaan van het DeLaMar theater is gemaakt. In de Rode Foyer die bruiste van energie van mensen die een link hebben ergens in de tien jaar dat dit theater nu bestaat. Cornald Maas, Marianne van Wijnkoop en (haast uiteraard) Andre van Duin en vele anderen mogen niet ontbreken op dit alsnog memorabele moment.

Joop van den Ende

Joop van den Ende, medeoprichter van DeLaMar, blikt terug op het ontstaan en de ontwikkeling van het theater. Zo neemt hij ons mee naar het moment dat hij benaderd werd door de toenmalige Wethouder van Amsterdam of ze ‘even konden praten’. Zij begon over het DeLaMar als lieveling van de stad maar dat het bouwkundig niet meer voldeed. Joop van den Ende vertelt gekscherend dat dat verhaal hetzelfde klonk als toen ze belde over het Stedelijk Museum. ‘Die had ook al geen geld’ sprak hij lacherig.

Toch was het tijdens een trip naar Wenen dat het idee ontstond om iets voor de stad, het publiek, en de kunstcultuur te doen. Door het verkopen van het televisiebedrijf werd van den Ende vermogend waarmee hij de Van den Ende Foundation kon opzetten.

Vanuit dat bedrijf werden er plannen gesmeed om een publiekstheater op te zetten maar dan vooral voor de vrije producenten. ‘En om ook de nieuwe generatie aan journalisten en mensen hier aanwezig even mee te nemen, volledig vrij van overheidsgelden.’ aldus de heer van den Ende. ‘De producties worden zeker gesubsidieerd maar vanuit de Foundation, zo’n 3 miljoen per jaar’.

DeLaMar

Nu, na tien jaar is het DeLaMar een plek waar een productie langer dan een paar dagen kan staan en waar producties speciaal voor deze locatie ontstaan.  De heer van den Ende mijmert nog even terug naar de eerste serie van voorstellingen; La Cage aux Folles, maar ook het Hazes avontuur waar de F-side van Ajax op rij 1 klaar zat voor een Hazes karaoke avond en toen dat niet zo bleek te zijn gegrepen werden door het geheim van het theater.

En de laatst gespeelde, Lazarus, die toch nog 140.000 mensen gezien hebben voor dat alles dicht ging. Er straalt een trots vanuit de woorden en houding van de heer van den Ende. Hij eindigt het verhaal in het hedendaags. Dat de gesloten periode gebruikt is om de airco, waarvoor gespaard is, van de zomer nog te upgraden naar de eisen van deze tijd zodat men veilig in het theater kan vertoeven.

Zet een DVD op

Hij geeft ook wijze raad aan het theater minnend publiek en de makers; ‘Zolang het beeld dat men ‘nog gewoon een dvd kan opzetten’ wordt uitgedragen kunnen wij maar op 1 manier reageren en dat is dat beeld tegen gaan door de liefde voor het vak te tonen en alles te geven wat we in ons hebben’. Hij eindigt dan ook met een ‘Ik hoop dat iedereen weer gaat, geen veiligere plek dan het theater en dat men na afloop het gevoel heeft dat het het kopen van een kaartje waard is geweest!’

Na deze woorden is het even tijd voor een intermezzo met livemuziek. Deze livemuziek wordt verzorgd door componist en Musicalmaker Avishai Darash, die met zijn multiculturele instelling altijd op zoek gaat naar win-win binnen het creëren van een voorstelling. Met respect en daarmee ruimte gevend aan verschillende muziekstijlen in een musical maar wel hoogste vakmanschap creëren is echt iets dat hij nastreeft.

DeLaMar West

Daarna is het woord aan directeur Andreas Fleischmann die plannen voor de toekomst ontvouwt. Hij vertelt ons over het DeLaMar West wat de functie van een productietheater, of zoals Fleishmann zelf zegt een werkplaatstheater krijgt. Hier is er ruimte voor een nieuwe inhoudelijke impuls in het musicalaanbod zoals de productie Spring Awakening van Opus One. Daarnaast introduceert hij de nieuwe huisstijl, en het doel om hiermee breder publiek aan te spreken. ‘Kleurrijk en zoals u ziet is het woord theater eraf.’ Dan eindigt de reis door 10 jaar DeLaMar met een vooruitblik naar 13 september wanneer de wereldpremière van ‘Diana en Zonen’ op de agenda staat.

DeLaMagazine

Om voor een ieder die het DeLaMar een warm hart toedraagt en de verhalen en herinneringen wil bewaren is er nu een jubileummagazine uitgebracht.  DeLaMagazine is door Anniek van den Brand (voormalig chef AD Magazine) samen gesteld om alsnog het 10-jarig bestaan van het DeLaMar theater te vieren. Het magazine informeert de lezer over de geschiedenis, de programmering en de toekomst van het DeLaMar. Ook wordt de kracht van theater en kunst benadrukt.

Er worden 170.000 exemplaren van dit bewaarnummer door heel Nederland verspreid. Musicalster, zangeres en programmamaakster Simone Kleinsma neemt het 1e exemplaar in ontvangst.
Simone ‘die vroeger ook al eens een column voor de Avrobode schreef’ heeft haar bijdrage geleverd aan het magazine net als o.a. Alexander Klaasen, Andre van Duin en Naomi van der Linden.
Namen van toen, van nu en van straks die samen een stukje erfgoed van de Nederlandse theatercultuur hebben vastgelegd.

Uitmarkt

Vanaf volgende week zal op de Uitmarkt het nieuwe culturele seizoen geopend worden en laten we hopen dat dan weer genoeg gelegenheid gaat om het geheim van theater te verspreiden waardoor we over 10 jaar wederom dit soort mijlpalen kunnen vieren.

Kijk voor het actuele aanbod op www.delamar.nl

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen