“JA zoektocht is wel een beetje het thema van de dag’, merkt Tessa Harmsen op. Tessa, oprichter en eigenaresse van het Tapas Theater in Amsterdam, heeft ons uitgenodigd voor een preview van de najaarsprogrammering voor haar geliefde en ‘uprising’ pick en mix formule in een even zoal gezellig als volledig Corona-proof locatie aan de Andreas Bonnstraat.  Speciaal voor de ‘musicalpers’ wordt in een anderhalf uur tijd het aanbod met een musicaltintje uitgelicht voor ons.

Britt van Schie trapt af met een korte monoloog die overgaat in een (zelfgeschreven) lied. In ‘Ik, Jij, Wij’ bezingt zij de fases van een liefdesrelatie. Met muziekband, ingespeeld door Bart Wolverkamp geeft zij een korte teaser van haar voorstelling die vanaf 15 oktober 3 weken gaat spelen.
We kennen Britt van Musicalcamp, ze was gecast voor Urinetown (die helaas niet door ging) en heeft veel ervaring op gedaan op cruiseschepen. Later als wij haar spreken geeft ze aan dit al heel lang te willen. Maar elke keer kwam er een grotere ambitie eerst, naar Berlijn, grote producties. Door het gevolg van de Corona crisis, het verliezen van haar baan en weer terug moeten komen naar Nederland heeft zij toch de moed opgepakt om met haar creativiteit nu nog meer aan de slag te gaan. “Gewoon maar opgegeven voor de pitch-dag’, aldus Britt. ‘En nu sta ik hier, super zin in’.

Een zoektocht vanuit een andere invalshoek komt bij Marcel Visscher vandaan. ‘Wie denkt dat Tapas Theater alleen voor jong afgestudeerden is heeft het dus mis’, aldus Tessa. Marcel vertelt over zijn rol als docent en regisseur en dat hij met de 3e jaars studenten een voorstelling heeft gemaakt waar zijn voorstelling een voortvloeiing uit is. “Cirque du solo” is een voorstelling over de zoektocht naar een eigen identiteit’, aldus Marcel. ‘Met mijn 42 jaar zeg ik toch: Ga gewoon en probeer iets uit, en dat ga ik nu dus doen’. Marcel mag in december laten zien wat deze zoektocht heeft opgeleverd.

Het is niet voor elke artiest die zich vandaag presenteert nieuw. Nina van Overbruggen stond in juli al met een voorstelling en werkt momenteel drie dagen in de week in een verzorgingshuis. Haar komende voorstelling, die zij in december wil gaan spelen is een ode aan de bewoners. Op de piano wordt zij begeleid door Jan Groenteman, die zij nog kent uit ‘Wintersprookjes’ tijd.  Jan gaat overigens zelf eind november een solodebuut aan met een muziektheater invulling. De pianist die vooral achter de schrijftafel zat/zit, zijn muziek en liedteksten aan bijvoorbeeld Showponies leverde, komt binnenkort met een nieuw album ‘Mag het wat zachter’. Zijn voorstelling zal voornamelijk bestaan uit zijn pianomuziek, aangevuld met teksten van o.a. Ilse Warringa en Jan laat ons het lied ‘Sjakies Blues’ horen, eveneens een instrumentaal nummer.

Zoe Duister is eigenlijk nog niet zo ver. Zij is ook pas in december aan de beurt. “Ook voor mij is het een zoektocht geweest naar mijn focus en balans vinden in alle dingen in mijn hoofd en ik heb mij nu vooral gericht op het schrijven van liedjes. Teksten heb ik, en ‘later als ik groot ben’ wil ik dit graag tot een hele voorstelling vormen. Voor nu geef ik een voordracht wat (onder begeleiding van Wolter Weulink) best nog tot een lied zou kunnen vormen.’

Ilja de Boer is dan wel net afgestuurd aan de Frank Sanders Academie. Met haar 23 jaar, klaar om het vak in te gaan viel de Corona crisis koud op haar dak. In haar machteloosheid was daar de gelegenheid om bij Tapas Theater te pitchen en nu dan ook haar voorstelling te spelen. ‘Ik doe dan ook niets liever dan dit. Ik treed ook nog op met Wingding, samen met 4 andere meiden’, vertelt zij ons. Haar voorstelling zal gaan over het grenzen overgaan, stel dat je een bank wil beroven, doe eens wild, gek. Het buiten standaard hokjes denken zal zeker een terugkerend thema zijn.

Ellis Broeksteeg komt met een voorstelling over Mata Hari. Maar dan met de vraag, wat als Mata Hari een millennial zou zijn? #spionH21 geeft een intrigerend kijkje in een mogelijk leven van haar. Ellis heeft zich behoorlijk ingelezen en verdiept in het verhaal van het leven van Mata Hari en met hulp in vormgeving en regie van Alexandra Alphenaar brengt zij in oktober haar voorstelling.

Hekkensluiters voor deze preview zijn Renée de Gruijl en Tobias Oelderik. Zij zijn vanaf 1 oktober te zien in een wat zij zelf omschrijven als ‘Cabaret’-achtige voorstelling. Renée en Tobias kennen elkaar uit de Spangas tijd en hadden toen al veel lol met elkaar. Zij riepen al wel steeds ‘we moeten eens iets samendoen’ maar door de Corona crisis was daar ook ineens de tijd om dingen uit te werken. René pakte een Ukelele en is gaan pionieren. Samen met o.a. Anneke Blok van Terra Theater kwamen daar teksten bij en is de voorstelling ‘Hijsbak’ ontstaan.
 

Tessa benadrukt dat naast deze musical getinte voorstellingen het Tapas Theater nog veel meer smaken biedt. Toneel, variété, cabaret, te veel om op te noemen.
Spannend was het natuurlijk wel dat er nog een persconferentie zou komen met nieuwe maatregelen. Maar inmiddels weten wij dat het Tapas Theater een rigoureuze sluiting bespaard blijft en men zich binnen de nieuwe maatregelen kan weten te handhaven en open kan blijven. Door het kleinschalige niveau van theaterzaaltjes en uitstekende ventilatie heeft Tapas Theater al bewezen een veilige plek te zijn om te mogen genieten van zowel theater als een lekker hapje en drankje tussendoor. Om het gewilde aanbod te kunnen (blijven) bieden gaat het theater ook op woensdagavond open. Dus wacht en schroom vooral niet, ga naar www.tapastheater.nl en boek een gezellig avondje uit en geniet van de unieke verhalen die deze artiesten met u willen delen.

Mariska Steenbergen