Gisteravond ging er een compleet nieuwe versie van de musical Sweeney Todd in première in het DelaMar theater te Amsterdam. Het alom bekende verhaal van barbier Sweeney Todd en zijn pasteitjes bakkende onderbuurvrouw Mrs. Lovett die samen van de nood een deugd maken, terwijl Sweeney omgaat met de demonen uit zijn verleden.

Met hoofdrollen van Hans Peter Janssens en Simone Kleinsma. Simone die dit jaar de 65 lentes aantikt, wilde nog een keer de welbekende Mrs. Lovett ten tonele brengen. Dertig jaar geleden speelde zij deze rol al eerder, maar dit zorgde ervoor dat het bleef kriebelen en zij nog een keer haar tanden in het stuk wilde zetten.

 

Hans Peter Janssens had deze rol al gespeeld in België maar nu mag het Nederlandse publiek van zijn zang en spel genieten in de rol van Sweeney Todd waarbij hij balanceert op het randje van luguber waarbij Simone Kleinsma dat extra zetje als komische noot heeft met haar geweldige timing.

Voeg daarbij de rollen van Milan van Weelden als rechter Turpin die met zijn verdorven geest zijn pupil wil trouwen en zijn bode, gespeeld door Roben Mitchel. Jonathan Demoor en Valerie Curlingford als stel dat hunkert naar elkaars liefde, maar op allerlei manieren wordt gedwarsboomd. Lone van Roosendaal als de verwarde bedelares die haar rol gedreven en waarachtig speelt.

Ondanks de zware en melancholische muziek van Stephen Sondheim brengt Mrs. Lovett de humor in de musical. Sondheim werkt veel met rijmklanken en Simone kan deze als geen ander neerzetten in een heerlijke humoristische, maar stiekem ook wat zwartgallige Mrs. Lovett. Hierin heeft Koen van Dijk zichzelf wederom bewezen als (ver)taalmeester van deze pittige teksten. Sondheim is dan ook niet de makkelijkste componist voor elke muziekliefhebber, maar voor de fijnproever een must!

Om het verhaal nog beter uit te laten komen, is er door decorontwerpster Carla Janssen Hofelt voor gekozen om een half rond decor te bouwen van twee etages met allerlei celdeuren. Een decor waar geen ontsnappen uit is. Een prachtige setting waarin de bloedrode barbiersstoel een hoofdrol speelt en transformeert in meerdere gedaantes gedurende de voorstelling. Daarbij probeert regisseur Frank van Laecke de verbeelding van het publiek continue te prikkelen. Dit doet hij door bakstenen zich voor te laten doen als pasteitjes en een plank wordt een klavecimbel.

Sweeney Todd speelt helaas maar vijf weken in het DelaMar in Amsterdam en Nieuwe Luxor in Rotterdam. Dus wanneer je niet terugdeinst voor het Sondheim genre en durft te genieten van deze lugubere cast met alle bloedspetters als gevolg, moet je zeker gaan kijken.

Kijk op SWEENEY TODD – MediaLane voor meer informatie

Tekst en foto’s: Marloes Romeijn
Video: Rob de Haan