We hebben afgesproken in een hotelkamer van The Student Hotel Amsterdam City om de voorstelling ‘Tot morgen en daarna’ van Suzanne Isabel Heijdra te zien. Niet de meest gebruikelijke locatie, maar juist om die reden intrigeert het nog meer. Nadeel van het in een hotelkamer spelen, is dat er maar een beperkt aantal toeschouwers binnen kunnen, maar we hebben het wel over de VIP-Room en die is vele malen groter en luxer dan een normale hotelkamer. Er zit zelfs een dance-pole in. Iets waar Suzanne geen rekening mee had gehouden maar dankbaar gebruik van maakte in haar voorstelling. Deze voorstelling maakt onderdeel uit van het Amsterdam Fringe Festival.

Tot morgen en daarna

Tot morgen en daarna is een nieuw muziek theatraal eenakter over een jonge vrouw in bed. Het lukt haar niet meer om op te staan, dus blijft ze binnen, op de plek waar ze al was. Spelen in The Playroom.

Net als dat bij veel mensen zo is, gieren er allerlei gedachten door het hoofd van Suzanne en doordat we letterlijk in haar kamer zijn, maken wij dat van dichtbij mee. Iets wat deze voorstelling nog intiemer en indringender maakt. Suzanne wordt begeleid door Charlotte Dommershausen die aan de bar zit die in deze Playroom aanwezig is. Met een beamer die gebruikt wordt als projector en als het ware extra licht weet Suzanne haar voorstelling nog meer impact te geven.

De teksten zijn een rauwe mix van poëzie en klinkklare taal, de muziek biedt een elektronisch tegengeluid op de wanhoop klanken van de jonge vrouw in al haar worstelingen. Via de voorstelling duik je een ander universum in, namelijk die van Het Bed, waarin ijle dromen rakelings langs keiharde afgronden schuren en waarin de jonge mens zichzelf afvraagt hoe het nu verder moet. Hoe moet je slapen, als alles lijkt te bewegen?

De voorstelling is een nieuw geschreven eenakter en is een soort fusion van allerlei genres; van elektronische pop tot spoken word tot poëzie en harde monologen. Alles speelt zich af in Het Bed, een werkelijk bed waarin de jonge vrouw steeds meer wordt getrokken richting de afgrond van een nachtmerrie. De ontwrichting van deze bizarre tijd en het constante razen van buitenaf zorgen ervoor dat dat de vrouw in haar eigen bed blijft, in een constante staat van halve verlamming, omdat het daar veilig is. Maar de realiteit doet haar uiterste best de vrouw in te halen, en haar bed verandert langzaam in een nachtmerrie, waaraan ze niet meer kan ontsnappen. Tot morgen en daarna is een artistiek vormgegeven zoektocht naar hoe jong te zijn, hoe weer verder te gaan en hoe je te verhouden tot deze wereld.

Tot morgen en daarna intrigeert van begin tot eind en je zit als het ware midden in haar kamer en maakt alles van dichtbij mee. Je bent als ware een toeschouwer van haar leven. Met haar mooie beeldende en breekbare spel neemt ze haar publiek mee in de nacht en in haar leven en haar nachtmerrie. Tot morgen en daarnais een voorstelling in een mooie locatie die je raakt en spreekt tot de verbeelding.

Suzanne Isabel Heijdra

Suzanne Isabel Heijdra (1995) is actrice, zangeres en zet binnenkort haar eerste stap als theatermaker. Ze studeerde in 2018 af aan Codarts Muziektheater te Rotterdam, waar ze het mix-profiel deed. Zowel musical als modern muziektheater heeft haar interesse, en ze is continu op onderzoek naar vernieuwing binnen het muziektheatergenre.

In seizoen ’19/’20 begon ze haar professionele carrière met ‘Soof de Musical’, geproduceerd door Cook a Dream. Sindsdien heeft ze lesgegeven, gespeeld en onder andere regie-assistentie gedaan bij Stichting Nanoek.

Meer informatie over Suzanne vind je hier.

Deze voorstelling is zondag en volgende weekend nog te zien. Klik hier voor meer informatie en kaarten.

Muziek & tekst geschreven en gespeeld door Suzanne Heijdra

Muziek en arrangementen geschreven en gespeeld door Charlotte Dommershausen

Coaching door Anouk Beugels en Pim Veulings 

Met dank aan Amanda Payne