Musical Zwaag is al jaren een begrip in Hoorn en omstreken. Na ‘Ciske de Rat’ en de klassieker ‘Annie’ werd er voor dit jaar ‘Pippin’ uitgekozen als nieuw op te voeren productie. Wederom met een kindercast en ook wat jonge leden in grote rollen. In de versie van Musical Zwaag zijn er keuzes gemaakt om het verhaal over de eerstgeboren zoon van Karel de Grote te vermengen met hedendaagse invloeden. Zo wordt aan het begin van de voorstelling de ‘jeugd’ van nu uit het publiek en achter hun schermen weg getrokken om mee te gaan op die magische reis van prins Pippin.

Het artistieke team

De regie is ook dit jaar in handen van Peter Groenendijk. ‘Pippin’ is een extra speciale productie, want dit is zijn 10e productie bij deze vereniging. Alex Hijlkema is de muzikaal leider en Marije Slippens de choreograaf. Met ‘Pippin’ wil het A-Team laten zien hoe magisch hun vak én musicaltheater is. Daarbij stoppen ze hun enorme passie in elke productie, maar willen ze ook laten zien dat een wellicht wat onbekendere musicaltitel ‘een verborgen parel’ kan zijn. Of dat gelukt is mochten wij zelf bekijken afgelopen zaterdag in De Huesmolen in Hoorn.

Led schermen

Het toneel is gevuld met een brede trap en een aantal gigantische led-schermen. Op de schermen worden gedurende de voorstellingen projecties weergegeven die fungeren als decor maar soms ook een hele abstracte weergave hebben. Dit gaf op bepaalde momenten een spectaculair beeld dat ons inziens ongekend is voor een amateurvereniging. Het toneel werd daardoor wel ook wat vol, waardoor de scènes waar de hele cast op was, soms wat chaotisch en druk waren, maar absoluut innovatief en spectaculair.

Kostuums

Er is ook veel tijd besteed aan de kostuums in de voorstelling. Zo is de mantel van de koning prachtig en zijn er details goed doorgedacht. Waar bij bepaalde kostuums (zoals de Maliënkolder of de jasjes van de lakeien) het creatieve maakwerk getoond wordt, zijn er ook keuzes naar actualiteit met spijkerbroeken en uggs gemaakt. Die actualiteit zagen we vaker terug aangezien Pippin een gamecontroller tot zijn beschikking had en de liefdesscène tussen Pippin en Katherina met likes en emojis werd uitgebeeld. De solo van Katherina was overigens een mega knipoog naar Mamma Mia. Als een ware Donna in tuinbroek met Griekse luifels op de achtergrond en heuse Dynamo’s op de flanken zong zij een overigens indrukwekkende solo.

Complex verhaal

Pippin is een prachtig doch wat complex verhaal. De zoektocht naar een doel in Pippins’ leven staat centraal en is goed te volgen, maar (vooral in akte 2) een tweede verhaal in het verhaal is wat lastiger te volgen. The Leading Player, die eigenlijk de hoofdrolspeler van dat stuk is, werd nu gespeeld door drie ‘Leading Ladys’ die dit overigens overtuigend en met veel enthousiasme vervulden. In het origineel heeft deze rol veel choreo’s met Fosse invloeden maar daar zijn keuzes gemaakt. Verstandig, want Fosse is echt wel het hoogste niveau aan dans om aan te leren.

De cast speelde zichtbaar met enthousiasme en gedrevenheid, het spel was geloofwaardig en overtuigend. Het vocale deel (iconische nummers als Morning Glow en Glory) waren in samenzang het sterkst, en ga er maar aan staan om die moeilijke score te zingen! Zeker geen makkelijke nummers en super dapper om het gewoon te doen.

Al met al een behoorlijke kluif voor de leden van Musical Zwaag, maar we kennen deze groep als één die een uitdaging niet uit de weg gaat. Na keihard werken mogen ze dan ook trots zijn op het eindresultaat en hun ‘Pippin’ na dit première weekend nóg een weekend spelen.

Wil je mee op deze magische reis? Kijk dan voor kaarten op www.musicalzwaag.nl

Verslag: Mariska Steenbergen
Foto’s: Wilma van der Werf