Op uitnodiging van de Theateralliantie zijn we afgereisd naar het Martiniplaza in Groningen om het eerste persmoment van de nieuwe versie van De Man van La Mancha bij te wonen. Naast de aanwezige pers waren ook een paar gelukkige theaterfans uitgenodigd namens Martiniplaza om deze presentatie bij te wonen.

De middag werd gepresenteerd door Anita Pepping die het overzicht behield en vragen stelde aan de sprekers die aan het woord kwamen. Naast haar kwam als eerste Willem de Kok zitten (directeur Martiniplaza) die namens Martiniplaza, het theater wat een onderdeel is van de Theateralliantie, het woord nam. Willem vertelt ons over het komende theaterseizoen binnen Martiniplaza en deelt zijn dankbaarheid. ‘’Na een bewogen en zeer zware coronaperiode weet het publiek ons weer te vinden. Dit wordt het eerste seizoen dat wij weer volledig een programma kunnen draaien en daar zijn we dankbaar voor. Dat het publiek weer zin heeft in het theater kun je ook merken aan de diversiteit in ons programma het komende seizoen. We hebben voor ieder iets interessants en doen er alles aan om het programma zo divers te houden’’. Willem vervolgt: ’’We hebben als theater een doel gesteld en ik kan vertellen dat 40% van dat doel al behaald is door de kaartverkoop van de komende voorstellingen. Een voorstelling als De Man van La Mancha zorgt er dan juist voor dat wij als theater en Theateralliantie mogen blijven doen waar we goed in zijn’’.

Na Willem de Kok was het aan regisseur Ruut Weissman en uiteraard hoofdrolspeler Huub van der Lubbe om plaats te nemen naast Anita. De sfeer zat er direct al goed in tussen de twee. Dat was voornamelijk te merken aan de grapjes onderling. Ruut begint te vertellen over de vergelijking die hij als regisseur maakt tussen Hamlet van Shakespeare en het boek Don Quichot van Miguel de Cervantes, die beide uitkwamen in 1605. Waar Hamlet vrij donker, zwaarmoedig, egocentrisch en pessimistisch aanvoelt, staat Don Quichot daar haaks op. Het karakter is optimistisch, ziet het mooie van de mensheid, gelooft in alles om hem heen en vecht voor zijn idealen. Veel van deze eigenschappen zag Ruut direct terug in Ruud van der Lubbe die de rol van Don Quichot op zich gaat nemen. Ruut vertelt: ‘’Het was zijn fysiek, je kunt het een soort type casting noemen. Toen Huub en ik het plan bespraken zag ik het direct voor mij. Huub is een moderne versie van de held uit 1605. Daarnaast was het een gezamenlijke droom om deze productie te mogen brengen’’.

 

Met dat laatste verwijst Ruut naar een eerder gezamenlijk project wat helaas niet van de grond is gekomen. Tijdens dat proces hebben Huub en Ruut het gehad over een eerdere musicalversie van De Man van La Mancha uit 1968. In die versie werden de hoofdrollen vertolkt door onder andere Lex Goudsmit, Carry Tefsen en Guus Hermus die ze erg is bijgebleven. Deze gezamenlijke droom moesten ze voortzetten. Huub verklapt stiekem verliefd te zijn geworden op Carry Tefsen toen hij haar in deze voorstelling zag spelen.

Huub is naast acteur ook verantwoordelijk voor de vertaling van de liedteksten van deze musical. ‘’Een enorme klus’’ geeft hij eerlijk toe. ‘’Het is geweldig wanneer teksten op hun plaats vallen. Ik kijk expres niet naar voorgangers of referenties. Ik doe mijn eigen ding. Ik ga lichtelijk in tegen het principe van een doorsnee musical waar de muziek vaak ondersteunend is aan het verhaal. Ik wil dat mijn muziek ook los van het verhaal kan staan en dan nog steeds goed is’’. Huub heeft de vertalingen tijdens de coronaperiode geschreven. Dat deed hij op zijn eigen kantoortje thuis. De Spaanse zon nam hij dan maar in zijn gedachte. Niemand mocht de werkruimte betreden zodat hij niet uit zijn concentratie gehaald zou worden.

Ruut vervolgt het verhaal met een kleine update over de decorplannen. Het toneelbeeld wordt modern en strak. Er wordt gezocht naar een vorm die op verschillende manieren ingezet kan worden. Inspiratie komt van de Spaanse kunstenaars Salvador Dali en Joan Miró die je straks zou kunnen herkennen in de ontwerpen. Ook hier wordt naar een nieuw concept gezocht zonder voort te borduren op eerdere of buitenlandse producties.

Wanneer Ruut gevraagd wordt naar hetgeen waar hij het meeste naar uitkijkt, zegt hij: ‘’De montageperiode in het theater. Repeteren is gedoe! Het wordt pas echt leuk als we de puzzel aan elkaar gaan lijmen. Huub vult aan dat hij niet kan wachten tot dat moment na het laatste nummer tijdens de première straks. Hij is erg benieuwd naar hoe het publiek zal reageren. Hij wil dat gevoel krijgen van ‘’we hebben dit samen geflikt’’. En dat samen doen vinden beide heren erg belangrijk. Ruut geeft aan: ‘’Theater maak je samen. Huub heeft ook een opleiding gedaan voor regisseur, maar ik heb geen enkel moment het gevoel dat ik met 2 kapiteins op een schip sta. Het beste idee nemen we over en van die dat dan komt, doet er niet toe. Ieder zijn mening wordt gehoord en dus ook die van de acteurs’’. Ruut is ook erg blij met de vrouw van Huub. Zijn vrouw helpt hem dagelijks om de teksten te leren. Zonder haar was het een nog grotere uitdaging geweest, bevestigd Huub.

Als laatste wil Ruut ons laten weten dat er nog wordt onderhandeld over het feit of Huub dansend te zien zal zijn op het podium. Huub zelf ziet dat wel zitten zolang het te doen is voor hem. Wat Huub betreft staat hij na deze productie zeker open voor een nieuwe uitdaging en dat mag ook een musical zijn. Helaas sluit hij een musical met nummers van De Dijk wel uit. ‘’Dat is mooi geweest voor zolang dat duurde. Ik ben nu toe aan nieuwe kansen’’.

 

Wat betreft de eerdere beschrijving die Ruut Weissman gaf over Huub van der Lubbe en Don Quichot slaat hij daar de spijker op zijn kop. Huub heeft tijdens deze middag meerdere nummers gezongen en tekst voorgedragen uit het stuk. Voor ons stond werkelijk een man die gelijkenissen vertoont van Don Quichot. Een oprechte man die vecht voor het recht en zijn idealen. Die vertelt over liefde en wat hij mooi vindt aan de mensen om hem heen. Tijdens het zingen zien we Huub opgaan in de muziek en de tekst die hij zelf geschreven heeft. Met een positief gevoel wordt er uitgekeken naar de voorstellingen. Of we Huub daadwerkelijk over het podium straks zien dansen zullen we merken wanneer de voorstelling gaat touren door heel Nederland. De première zal gespeeld worden in het DeLaMar theater in Amsterdam op zondag 17 december 2023. De voorstelling is daarna tot en met 9 juni 2024 te zien.

Foto’s en verslag: Robert Bal