Vorige week vertrokken we naar Wenen en wel met een speciaal doel. The Phantom of the Opera of vertaald in het Duits Das Phantom der Oper met in de hoofdrollen Roy Goldman, Anton Zetterholm en als Christine Daaé Lisanne Veeneman. Wij namen samen met Lisanne een kijkje achter de schermen en spraken uitgebreid met haar.

 

Lisanne Veeneman

Lisanne hebben wij leren kennen op de Fontys Hogeschool in Tilburg en haar zien spelen in diverse voorstellingen zoals Chess (Scratch the musical) en in de laatste versie van de Nederlandse en Belgische tour van Les Miserables.

Wij zochten haar op in Wenen waar zij schittert in Das Phantom der Oper samen met een geweldige cast, een groot orkest in het historische Raimund Theater. Nadat wij van Lisanne een rondleiding kregen in het theater en backstage, spraken we ook met haar.

Als je dan in Wenen bent, wil je natuurlijk ook de show zien die in het Duits wordt gespeeld, maar ook in het Engels wordt boventiteld. Als je deze productie wilt spelen, dan moet je als producent uitpakken en dat is zeker het geval in deze productie. Al bij de begintonen van Das Phantom word je meteen gepakt door het 24-koppige orkest die in deze stad van de muziek meteen haar visitekaartje afgeeft. Het geluid is geweldig en als toeschouwer neemt de cast je mee in het verhaal.

Geweldige cast

Anton Zetterholm speelt de rol van das Phantom en doet dat indrukwekkend en speelt de rol van deze gekwelde en mysterieuze man op onnavolgbare wijze. Roy Goldman speelt de rol van Raoul, de rivaal van das Phantom, en de chemie met Christine is goed voelbaar. 

De rol van Christine is Lisanne Veeneman als het ware op haar lijf geschreven. Zij speelt niet Christine, maar ze is Christine. De zangpartijen die ze mag zingen, worden perfect uitgevoerd en spel en dans zijn tot in de puntjes verzorgt.  De strijd tussen das Phantom en Raoul wordt met passie en overtuigend gespeeld, waarbij op elk detail gelet wordt. Als er door een technische storing een zeer korte showstop is, pakt de gehele cast dit weer prima op en gaat dit bijna ongemerkt voorbij. Deze cast is van alle markten thuis en maakt deze versie van Phantom een geweldige beleving.

Het decor is een woord perfect en helemaal af. De mystiek en betovering van de Phantom is geheel intact en deze nieuwe versie is gemaakt voor deze tijd en geeft meer verdieping in de rollen zoals Lisanne vertelde. De rol van Christine heeft meer inhoud gekregen en het is voor Lisanne een droom die uitkomt, vertelt ze. Deze musical stond absoluut op haar bucket-list en toen ze auditeerde. Lisanne wist  niet wat ze kon verwachten, toen ze de rol van Christinne kreeg. Toen ze daarover vroeg in de ochtend gebeld werd, had ze even nodig om zich te realiseren dat ze haar droomrol mocht gaan spelen.

Tijdens de rondleiding mocht ik ook backstage kijken en als je van het toneel de zaal in kijkt dan is dat indrukwekkend. Alles is compact in opzet en het publiek zit dicht bij het toneel. De ruimte is voor lange mensen misschien aan de krappe kant, maar ik heb daar tijdens de show weinig last van gehad.

Wenen is een geweldige stad om te bezoeken en als u daar toch bent stel ik voor dat u zeker deze geweldige musical met een topcast gaat bezoeken. U zult daar meer Nederlanders dan Lisanne Veeneman en Roy Goldman zien spelen zoals Fleur Alders, Rob Pelzer, Lillian Maandag en Niels Bouwmeester.

Foto’s: Deen van Meer

Meer informatie vind je hier.