De grootste (ledwall), de mooiste (decor en kostuums), de prachtigste (muziek) de meest unieke voorstelling in heel Europa. Roel Pieters, een van de initiatiefnemers van het project One de musical beseft zelf dat hij wel veel superlatieven gebruikt tijdens zijn passievolle inleiding van de perspresentatie vandaag in de studio in Aalsmeer.

Al vijfentwintig jaar is dit idee in de wereld. Een aantal jaar geleden zagen we nog een voorproefje met een cd presentatie. ‘Maar nu zijn we bijna daar’, aldus Roel. Dat het geen makkelijke traject was en is wist hij te bevestigen. Met Bart Doefler als regisseur en een complete cast is het ‘point of no return’ nu wel echt gepasseerd.

Het idee is ooit ontstaan uit een verhaal dat bij Roel leefde. ‘De Phantom heeft een spook, miss Saigon had een soldaat, maar wij vertellen jouw verhaal, One is een musical van ons allemaal.’
Setting van het verhaal: de piramides in Egypte. ONE vertelt het hartstochtelijke verhaal van Amon (Soy Kroon), een stoere arbeider aan de piramide en prinses Mira (Nienke Latten), een rebelse prinses die tegen alle regels in gaat en haar eigen hart volgt. ONE is het verhaal over een verboden liefde die zich door niets of niemand laat stoppen. Ook niet door de meedogenloze vizier Hemioenoe (Jasper Kerkhof)  die zich verliest in zijn honger naar macht en maar een manier ziet om zijn doel te bereiken: trouwen met de dochter van Koning Cheops: prinses Mira.
Cheops (Edwin Jonker) is verantwoordelijk voor het meest tot de verbeelding sprekende monument op aarde, de Grote Piramide, en hij stelt alles op alles om zijn opdracht, zijn droom te kunnen verwezenlijken en daar uiteindelijk de hoogst mogelijke prijs voor betaalt die een God op aarde kan betalen…

 

Piramide en Ledboxtheater

Vanaf binnenkomst waant de bezoeker zich in het oude Egypte. Het creatieve team laat zich adviseren door een heuse egyptoloog die alles checkt op feitlijkheden en authenticiteit. Eenmaal in de zaal wordt men omringd door een zee van LED. Voor achter, naast en boven de bezoeker bevindt zich werelds grootste LEDomgeving met projecties waardoor je als bezoeker in het verhaal zit, letterlijk dus. Naast ook een stage aan de voorkant van de zaal, bevinden zich in de zaal decorstukken en bruggen waar stunters, acrobaten en dansers zullen verschijnen. Zoals de Amerikaanse regisseur  Bart Doerfler mooi zegt: ‘This is an attraction, not just a musical’.

Uiteindelijk kunnen er 800 bezoekers in de zaal en voor de echte indrukmakers is er zelfs een skybox, ‘de koningskamer’ waar men geheel in eigen omgeving met alles wat een skybox met zich meebrengt (barretje, luxe stoelen, eigen ruimte) van de voorstelling kan genieten.

Overtuigen

Toch beginnen we ons gaande weg de presentatie af te vragen of er nu echt zoveel woorden vooraf nodig zijn om te overtuigen dat dit een beleving is die men gezien moet hebben. Dat men er zelf in geloofd is tot daaraan toe, maar hoe worden wij overtuigd dat dit gaat werken? En dan is daar de muziek en Nienke Latten. Juist in alle eenvoud, begeleidt door Marnix Wetzer zingt zij een prachtig nummer uit de voorstelling. En dát is de overtuiging (voor ons althans) dat dit een ‘vette musical maar met een gedachte’ gaat worden, om toch maar de woorden van Roel te gebruiken. 
Op 28 november zal One de musical in première gaan, kijk op www.onedemusical.nl om er bij te zijn.

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen
Video: Rob de Haan