In de USA is het al een bekend fenomeen: immersive theatre, oftewel ‘onderdompel theater’. Een theatervorm waarbij de bezoeker nadrukkelijk bij de voorstelling wordt betrokken. Vandaag mochten wij een kijkje nemen bij Hotel Wonderland in aanbouw en werden we door Raymond, een van de drie initiatiefnemers, meegenomen in een nieuw en unieke ervaringsgelegenheid voor Nederland. Als locatie is de oude munitiefabriek op het HEM terrein in Zaandam gekozen. Een 4000m2 grote loods, verdeeld over meerdere ruimtes, die al jaren leeg heeft gestaan, wordt met een nieuwe bestemming straks dé plek voor een bijzondere theaterervaring.

Het idee, Hotel Wonderland

Raymond vertelt dat in zijn tijd dat hij nog bij een reisorganisatie werkte hij altijd tegen dezelfde wens van de gast aan liep; een beleving op gastvrij en hoog culinair niveau, waar iedereen gelijk is. Het hotel heeft straks dan ook een luxe entree waarbij de gast welkom wordt geheten door een hotelconciërge die geen barcode scant, maar een gastenlijst heeft en iedereen bij naam verwelkomt.  Hoewel er niet overnacht kan worden in het hotel, beloofd een bezoekje wel een avondvulling, wellicht zelfs livechanging beleving, van show, culinair genot en vermaak. Men stapt uit de realiteit en in de wereld van Hotel Wonderland waar letterlijk de tijd even stil staat. De vaste bewoners (12 verschillende karakters) hebben allen een eigen verhaallijn die begint met een beginscène in een algemene ruimte. Daarna krijgt de bezoeker een deur aangewezen en zodra men de deur doorgaat is niets meer hetzelfde. Er kunnen keuzes gemaakt worden, interactie plaatsvinden met de bewoners/acteurs en vrij rondgelopen geworden tussen de verschillende scenes en sets met verhaallijnen. En als de live interactie iets te veel wordt, zijn er ook telefooncellen waar men zich even kan terugtrekken voor een ingesproken verhaal. Sterker nog, je kunt je eigen verhaal daar ook nog kwijt!

Building Hotel Wonderland

Gedurende de rondleiding worden we gevolgd door een cameraman. Het proces van wat begon met een idee van de drie ‘founders’ Michel, Raymond & Tristan en nu resulteert in een in aanbouw zijnde mega spektakel, wordt op de voet gevolgd om vast te leggen in een documentaire ‘Building Hotel Wonderland’. De gekozen Engelse benaming is ook niet toevallig, dit idee (het immersive theater) is in de UK en USA al een bekend fenomeen. De laatste show voor lockdown ‘sleep no more’ is een echt begrip in Amerika en er is ook een hele community om deze vorm van theater heen. Een aantal acteurs die betrokken zijn bij dit project is dan ook Amerikaans en de scenes worden ook doorgaans in het Engels uitgevoerd. Voor diegene die toch liever Nederlands wil, kan dit vooraf aangeven worden en dan wordt men aan een Nederlands karakter gekoppeld. We zien bij de Nederlandse acteurs wat bekende (musical)namen als Sanne den Besten (pasgeleden nog kandidaat in Op Zoek naar Maria) en musical award winnend actrice Mylène d’Anjou (van o.a. The Adams Family).

Onder de Amerikaanse acteurs herkennen wij Ginger Kearms, (bekend van de tv-serie The Sopranos) en we vragen haar wat zij verwacht van het Nederlandse publiek (vergeleken met Amerikaans publiek). Zij lacht en zegt dat ze vooral verwacht dat de Nederlands wat beleefder en ingetogener zullen zijn, maar dat als ze wat langer in de Experience zijn, wellicht na een gezellig drankje, ook zeker wel zullen genieten van deze wijze van beleven. Het moeten leren van ontelbare versies van haar verhaallijn ziet zij niet als lastig. Door haar tv werk is ze gewend om heel veel tekst tot zich te nemen en zij ziet er vooral naar uit om de interactie met de mensen op te zoeken. Sleep no more, waar zij ook in gespeeld heeft was vooral dans en minder tekst.

Die verschillende verhaallijnmogelijkheden is een van de bijzonderheden aan deze vorm van theater. Er is voor 36 uur aan spel geschreven maar men krijgt per bezoek maar ongeveer 30% mee. Raymond zegt hierover ook dat dit een keuze is en aan het eind van de beleving zal je merken dat iedereen iets anders heeft meegemaakt. Door een eigen CRM systeem zal het ook nooit voor komen dat een bezoeker die terug komt, dezelfde ‘deur’ krijgt toegewezen dus elke keer een andere verhaallijn in gaat. Uiteindelijk eindigt het verhaal in de ultieme keuze van de hotelbewoners tussen de ‘Known’ en de ‘Unknown’ oftewel het leven laten zoals ze het kennen of het diepe in springen en niet weten wat er gaat gebeuren.

Vanuit Cinerealproducties spreken wij met regisseur Devin Compton die met een mega pak papier, het script, onder haar arm komt binnen lopen. Hoe ze toch al die lijnen in elkaar weet te krijgen tot een toch lopend verhaal? Ze omschrijft het zelf heel treffend; de 12 karakterlijnen zijn al scripts op zich en door het begin, midden en eindshow wordt ook dat weer 1 geheel. Vanuit haar ervaring bij ‘Sleep no More’is zij de aangewezen persoon om dit project op dat gebied tot een succes te maken. Of zij daar zelf met Nederlands publiek vertrouwen in heeft is een overbodige vraag. ‘Ik heb laatst hier Knock-out gezien en hoe positief dat ontvangen is, dan gaat dit ook zeker goed komen’.

Raymond besluit de rondleiding dan ook met een bepaalde trots uitstralend en de hoop uit te spreken dat dit weer een bijdrage aan het culturele landschap gaat leveren die omarmt wordt en een succes gaat worden. Hoewel vooraf dus niet geheel aan te geven hoe de avond er uit gaat zien, is het een belofte dat het wonderlijk en vermakelijk zal zijn, een Experience die bij blijft.

Hotel Wonderland zal op 13 november zijn deuren openen en neem vooral alvast een kijkje op www.hotelwonderland.nl

Foto’s en verslag: Mariska Steenbergen