In HAL015 in Delft speelde gisterenavond het muziektheaterspektakel ‘Naundorff – het mysterie van het Kalverbos’. Een voorstelling over Karl Wilhelm Naundorff die beweerde dat hij de doodgewaande Lodewijk XVII was en daarmee aanspraak maakte op de Franse Troon.

Tot op de dag van vandaag zijn er mensen die beweren dat Naundorff Lodewijk is, hoewel onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet het geval is. Naundorff ligt nog steeds begraven in het Klaverbos in een koningsgraf.

Deze voorstelling  is groots opgezet en een geheel eigen productie van Zangstudio Delft en gespeeld in een popup theater van HAL015 (tijdelijke huisvesting van het Rietveld Theater). Het publiek zit in een cirkel van 270 graden om het toneel heen en juist daardoor zit je boven op het verhaal dat verteld wordt door een aantal solisten en het grote koor met begeleiding van een live orkest op het toneel. Het koor is geweldig en is zeer belangrijk voor deze productie aangezien ze een belangrijke stem vertegenwoordigen, de stem van het volk.

Het decor is eenvoudig maar doeltreffend neergezet waardoor het direct duidelijk wordt waar het verhaal zich afspeelt en de fantasie wordt geprikkeld.

Het verhaal intrigeert vanaf het begin. Want wat is de waarheid en wat gebeurt er als er met de waarheid gerommeld wordt of een meningen, uitspraken of verzinsels zonder enige onderbouwing als waarheid worden gezien. Verhalen die in het verleden plaats vinden, worden ineens zeer eigentijds zoals we nog dagelijks helaas moeten ervaren.

De rol van Naundorff wordt gespeeld door Jeroen Manders die de wanhoop en overtuiging van Naundorff in spel en zang gedreven neerzet. De strijd tussen het volk en de waarheid en het gesol daarmee wordt in een mooie breekbare choreografie gedanst door Lotte Timmermans.

De advocaat van Naundorff, Roderick Klaverbosch (Jeroen C. Molenaar), haalt het bloed onder de nagels van het publiek vanwege de manier waarop Jeroen deze heel rol neerzet. Ook zijn zang en het samenspel met Willemijn (Michelle Nijenhuis) waarmee hij de strijd probeert te winnen door haar te manipuleren, past perfect bij elkaar. Jeroen Staal speelt de rol van de integere wetenschapper Jeroen Staal die gaat voor goed gedegen en gedegen onderzoek in zijn zoektocht naar de waarheid.

Naundorff – het mysterie van het Kalverbos

Charles de Bourbon is ervan overtuigd dat hij een verre nazaat is van Naundorff, de man die zich tijdens zijn leven voordeed als de verloren gewaande koning Lodewijk XVII. De Bourbon is al zijn hele leven bezig zijn koninklijke afkomst te bewijzen, met teleurstellend resultaat. Wanneer ook uit DNA-onderzoek blijkt dat er geen relatie is met het Franse koningshuis, neemt De Bourbon daar geen genoegen mee. Hij sleept de onderzoekers voor het gerecht en eist een nieuw onderzoek, met een andere uitslag.

Het DNA-onderzoek is uitgevoerd door een jonge wetenschapper, Willemijn de Klerck. Als kind van een anonieme donorvader snapt zij als geen ander dat De Bourbon behoefte heeft aan bevestiging van zijn identiteit. Voorafgaand aan de rechtszaak krijgt Willemijn in een hallucinatie bezoek van Naundorff. Hij vertelt zijn bizarre levensverhaal, in de hoop haar te overtuigen van zijn koninklijke afkomst. Tijdens de rechtszaak wordt Willemijn onder druk gezet door een manipulatieve advocaat, die veronderstelde feiten en waarheden kritisch tegen het licht houdt. Wie bepaalt eigenlijk wat waarheid is? De wetenschap, de media, de rechtbank, het volk?

De uitkomst is op z’n zachts gezegd… verrassend… en absoluut een unieke en mooie productie van Zangstudio Delft.

Professionele solisten, musici en maar liefst 45 amateurzangers en solisten, schitterden in deze spectaculaire en op en top Delftse muziektheaterproductie.

Composities: Guus Westdorp en Jeroen Manders
Bewerking en arrangementen: Jeroen Manders
Regie – Vincent van den Elshout
Kleding/vormgeving – Iris Elstrodt
Choreografie – Lotte Timmermans
Fotograaf: Peggy de Haan