Op 18,19 en 20 april spelen wij de wereldpremière van ‘Hier adem ik vrij’ een musical over het leven van Willem II. Precies in de maand waarin zijn 175 ste stervensjaar wordt herdacht. Deze markante figuur heeft veel betekent voor de Nederlandse democratie en won tegen Napoleon in de slag bij Waterloo.

Musical Hier Adem Ik Vrij over Koning Willem II

Tilburg heeft een Willem II stadion, een Willem II college en een Willem II straat. De vorst liet in zijn geliefde Tilburg zelfs een bescheiden paleis bouwen, want, zo zei hij, ‘hier adem ik vrij’. Maar wie was nou eigenlijk die naamgever van dit alles? Was hij een oorlogsheld of een ongeleid projectiel? Een liefdevolle echtgenoot of notoire vreemdganger? Liberaal of conservatief? Bronnen vertellen het verhaal van een karakter dat zo kleurrijk is, dat het een wonder mag heten dat er nog nooit eerder een musical is geschreven over deze vorst.

Op 18 april 2024, op de dag af 215 jaar nadat Tilburg stadsrechten kreeg, brengt Stichting Muziektheater Tilburgs de musical Hier Adem Ik Vrij op de planken. Met een cast van 28 leden en een 15-koppig orkest onder leiding van componist Ron Antens. De historische werkelijkheid vormde de inspiratie voor een bij tijd en wijle fantasievol en humoristisch verhaal. Regisseur Boy Jonkergouw schreef de meeste dialogen, de meeste liedteksten zijn van Michelle van Daalhoff.

De koning die Nederland democratie ‘gaf’

Alhoewel koning Willem II al 175 jaar onder de grond ligt, is de voorstelling toch behoorlijk actueel. Het verhaal over Willem II raakt namelijk niet alleen aan universele thema’s zoals homoseksualiteit en genderverhoudingen, maar dit was ook de koning die Nederland de democratie heeft ‘gegeven’. Al dan niet onder chantage -bekendmaking van zijn biseksuele geaardheid- is dit de koning die destijds afstand deed van de absolute macht. Nederland kende daarmee, zo’n beetje als enige Europese natie een vreedzame overgang naar democratie. Een systeem dat anno 2023 wereldwijd onder druk staat.

Nieuw Sociaal Contract

In de koortsdromen op zijn sterfbed bevraagt Willem II angstig zijn minister Thorbecke: is het wel zo’n goed idee om het volk zoveel macht te geven? Wordt het volk op den duur niet zijn eigen dictator? Gaan ze zich gedragen als deelnemers aan de democratie of worden het luie consumenten van het systeem? Wat nou als er beslissingen moeten worden genomen in het belang van het collectief, die ten nadele zijn van -sommige- individuen? Wie stemt er dan nog voorbij zijn eigen belang? Leuke bijkomstigheid is dat de aartsvijand van Willem II, journalist Eillert Meeter, pleitte voor een Nieuw Sociaal Contract.

Complottheorie

Maar waarom, als hij zo twijfelt aan het vermogen van het volk de juiste keuzes te maken, gaat Willem II dan toch akkoord met een democratisch bestel Naarmate de voorstelling vordert, zien we hoe Willems zoon, kroonprins Willem III, zich langzaam ontpopt tot een klassieke sociopaat. Willem III was, als afstammeling van de Romanovs, belast met de zogenaamde ‘Tsarenziekte’. Een vermoede genetische afwijking die bij meerdere Russische voorouders leidde tot onvoorspelbaar en gewelddadig gedrag. Uiteindelijk blijkt noch chantage met zijn geaardheid, noch idealisme, maar de angst voor absolute macht in handen van deze kroonprins de doorslaggevende factor te zijn. Een kroonprins die, volgens de zorgvuldig uitgewerkte complottheorie van journalist Frans Peeters, uiteindelijk zijn vader vermoordde. En waar of niet, een koningsdrama kan natuurlijk niet zonder sappige moord.

Kijk voor meer informatie op https://muziektheatertilburg.nl/?fbclid=IwAR0ylAH_HguzYobuQ3rFW6-1SixTEGQ4ndOuKvH_tp8hYdB1kUPxYy-zK30

Muziek: Ron Antens
Script: Michelle van Daalhoff en Boy Jonkergouw
Regie: Boy Jonkergouw
Zangcoach / regie-assistentie: Ingrid van den Nieuwenhuizen
Decor: Simon Haen
Choreografie: Manon van Riel
Kostuums: Jeroen Willemse

Foto: Evelien Oerlemans