Vandaag, op een dag met tropische temperaturen in Nederland, ging de musical Mamma Mia in première. Dit is de vierde versie, sinds de musical in 2003 voor het eerst in Nederland werd uitgevoerd. Het verhaal en de liedjes van Abba zijn dus bekend, maar toch weet deze versie te verrassen. De nieuwe vertaling van Jeremy Baker is een schot in de roos. De teksten passen als puzzelstukjes in elkaar, er wordt meer achtergrondinformatie gegeven en daarmee zorgt het ervoor dat het verhaal veel duidelijker wordt en er meer gevoel voor het verhaal ontstaat.
Brigitte Heitzer heeft grote schoenen te vullen als Donna. Eerder speelden o.a. Simone Kleinsma, Vera Mann en Lone van Roosendaal deze rol. Brigitte weet echter het publiek al vanaf de eerste minuut te betoveren en is werkelijk fenomenaal. Brigitte heeft een heerlijke humor en perfecte timing, maar weet ook de ontroerende en breekbare scenes met veel gevoel te spelen, waarbij het nummer “Tijd glipt door mijn vingers’ het hoogtepunt is. De drie mogelijke vaders worden gespeeld door René van Kooten(Sam), Dennis Willekens (Harry) en Barry Beijer (Phil). Deze mannen brengen energie, humor en ook dat mooie randje voor liefde voor Donna en haar dochter. Brigitte en René zijn al jaren bevriend en dat is te zien in het spel van beiden. Ze dagen elkaar uit en ze maken de spanning tussen beide personages duidelijk voelbaar.
De vriendinnen van Donna worden gespeeld door Carolina Dijkhuizen (Tania) en Wieneke Remmers (Rosie) die duidelijk hun mannetje staan in deze musical. Carolina Dijkhuizen speelt de rol van deze Femme Fatale met verve en ook in de choreografieën is het spot on. Wieneke Remmers vertedert als Rosie waarbij de chemie met Barry Beijer op de lachspieren werkt.
Soraya Gerrits (Sophie) en Samir Hassan (Sky) passen perfect in het plaatje met hun mooie spel en zang. Soraya weet het publiek te raken met haar spel en met name de mooie breekbare relatie tussen moeder en dochter is om in te lijsten waarbij Soraya en Brigitte dat gevoel geweldig weten over te brengen.
Energiek ensemble
Het ensemble heeft een tomeloze energie en zij geven de voorstelling net dat beetje extra wat nodig bij een musical als Mamma Mia. Zang, dans, spel en de Griekse sfeer worden door dit vlammende ensemble strak neergezet waarbij de energie als het ware het theater in wordt geschoten. Last but not least is daar het orkest dat de muziek van Abba speelt zoals het gespeeld moet worden en dat is met veel energie.
Innovatief decor
Het decor oogt echt Grieks en is dankzij de draaischijf erg functioneel. Het platform waarop het decor staat kan draaien. Het is mooi dynamisch vormgegeven en de cast gaat aan de achterkant af waardoor het nog een beter een geheel is geworden omdat ze in de scene blijven zitten binnen de taverne. De achtergrond is mooi griek en loopt rond waardoor het eiland een feit is.
Mamma Mia
Sophie die verloofd is met Sky en binnenkort zal gaan trouwen, wil weten wie haar vader is, maar haar moeder Donna laat hier niks over los. Ook niet als Sophie in het oude dagboek van haar moeder bladdert. Wat ze wel weet is wie de mannen zijn die haar moeder in die tijd heeft leren kennen. Om te zorgen dat haar vader haar kan weggeven op haar bruiloft, besluit Sophie om haar drie potentiële vaders uit te nodigen. De onverwachte confrontatie van Donna met haar turbulente verleden lijdt tot veel komische en romantische situaties. Vindt Sophie haar echte vader op tijd voor de bruiloft en hoe reageert haar moeder op de komst van de drie mannen?