Gisteravond was het de beurt aan Sophie van Lent, Lieselot Lauwers en Kato Haes om eindelijk hun afstudeervoorstelling te spelen aan de Fontys Hogeschool, afdeling Musicaltheater.  Voor een vrijwel lege zaal mochten zij laten zien waar ze lang op hadden gerepeteerd en dit voor een paar klasgenoten en onder toezicht van een jury.

Sophie van Lent

Sophie van Lent speelde haar voorstelling Super, helden van de Toekomst. Gecoacht door Zjon Smaal en Jack Breikers en met begeleiding van Marnix Wetzer sprak deze lijsttrekker van Lijst 35 haar overwinningsspeech uit. Als alternatief in deze verkiezingstijd had Sophie het idee opgevat om als zich Supervrouw verkiesbaar te stellen.

Als ik kom. Kom ik om de wereld te redden. En ik doe, wat ik moet om voor de wereld te vechten. SUPER Helden voor de toekomst. Lijst 38.

Om op de kieslijst te komen en haar naam achter het rondje te zien staan is voor Sophie puur geluk. Sophie gaat de strijd aan met de gevestigde orde die eigenlijk geen echte veranderingen door kunnen voeren. Nee, Sophie doet het heel anders en doet uitgebreid uit de doeken wat haar plannen zijn en hoe ze het aanpakt. Haar verkiezing is een feit en ze spreekt triomfantelijk haar kiezers toe. Bijna aan het einde van haar speech is daar nieuws als Zjon Smaal met haar telefoon naar beneden komt en haar speech onderbreekt. Slecht nieuws, ze is toch niet gekozen en staat ineens met lege handen. Sophie haar ‘Eigen werk’ is origineel en hilarisch waarbij ze haar zangnummers mooi zingt en zij met de combinatie van zang en spel absoluut indruk maakt.

Lieselot Lauwers

Lieselot Lauwers speelde haar Eigen werk Stil’ gecoacht door Geertje Hochstenbach en Jack Breikers met muzikale begeleiding van Robin Boel.

Lieselot speelt een vrouw van 20 jaar en is doof. Zij kan ons niet horen en wij kunnen haar niet verstaan. Dus is het stil. Maar binnen in haar hoofd is het druk. In haar hoofd voert ze hele gesprekken, is het chaos en is het nooit stil. Maar in haar hart kan zij zijn wie ze graag wil zijn. Over wie ze denkt dat ze kan zijn. Over wie ze is in haar hoofd. Zij voert gesprekken in haar hoofd en niet alleen met zichzelf maar ook met personen in haar leven die zich in haar hoofd bevinden.

Zij hoort muziek in haar hoofd omdat ze niet altijd doof is geweest. Tijdens haar veertiende verjaardagsfeest stopte ineens alles en het leek of ze in een donkere tunnel gezogen werd. Als ze bijkomt. hoort ze alleen een piep en verder niets. Haar lichaam doet niets en ze hoort niets maar ze neemt alles waar. Ze wil geloven dat er niets aan de hand is en dat morgen alles weer goed is.

Niets is minder waar en het enige wat ze hoort is een piep en haar enige communicatie is gebarentaal. Ze is doof maar ze wil zich niet aanpassen maar is dankbaar dat ze in haar hart kan zijn, wie ze graag wil zijn.

Lieselot vertelt gedreven en met passie het verhaal. Met haar mooie stem vertolkt ze haar nummers die perfect in de voorstelling passen en ondersteunt die soms met gebarentaal. Ze laat haar publiek haar emoties voelen. Ze maakt haar publiek als het ware deelgenoot van hetgeen wat zich in haar afspeelt. 

Kato Haes

Kato speelde haar voorstelling met de titel ‘Titel komt nog’ gecoacht door Zjon Smaal en Peggy Hegeman en muzikaal begeleidt door Marnix Wetzer die een dag van tevoren hoorde dat hij Don Frints moest vervangen die gedwongen thuis moest blijven. Dat betekende dat hij snel alle nummers moest instuderen en Kato wat aanpassingen moest doen. Ondanks dat was zij er duidelijk klaar voor.

Kato stak meteen enthousiast van wal met een nummer uit Mamma Mia waar ze vertelde over haar verjaardagen bij de Ikea.  Ikea is het summum voor Kato en ze associeert alles met Ikea. Vrouwennamen voor gordijnen en alle meubels hebben mannennamen. Kato weet alles over Ikea en langzaam maar zeker wordt duidelijk wat haar zo heeft geïntrigeerd aan Ikea. Alles staat voor haar in het teken van Ikea.  Kato komt nog steeds in de Ikea en is nog steeds in het ballenbad te vinden zonder haar ouders en met haar eigen vervoer. Bij Ikea voelt ze zich thuis en vertelt dat ze Ikea niet uit kan lopen zonder iets te kopen. Kato weet precies hoe Ikea werkt en ze kent elke uithoek waar ze komisch en gedetailleerd over vertelt.

Kato bruist en weet meteen te boeien en met nummers uit Mammia Mia, die ze uitgelezen en mooi vertolkt, steelt ze de show en pakt ze haar publiek in.

Wij mochten getuige zijn van ‘Eigen werk’ gebracht door drie vrouwen die elk hun eigen stijl hebben en elk duidelijk hebben laten zien wat ze in huis hebben.

er zijn geen afbeeldingen gevonden