Nadat in 2021 de concertante versie speelde was het nu tijd voor de volledige versie van de musical ‘Little Women’ die in première ging in DeLaMar West in Amsterdam.
“Little Women” is een klassieke roman geschreven door Louisa May Alcott, voor het eerst gepubliceerd in twee delen in 1868 en 1869. De roman volgt de levens van de vier zusjes March – Meg, Jo, Beth en Amy – terwijl ze opgroeien en hun dromen volgen in Massachusetts. In het DeLaMar West vond de première plaats van Little Women, de musical.
De roman is door de jaren heen aangepast in verschillende toneelstukken en films en er zijn ook muzikale aanpassingen geweest. Wij waren bij “Little Women: The Musical”, met muziek van Jason Howland, teksten van Mindi Dickstein en een boek van Allan Knee. De vertaling is van de hand van Daniel Cohen. De regie en muzikale leiding werd gedaan door Bruun Kuijt en Ezra van Nassauw
De zussen March
De hoofdrollen van de zussen worden gespeeld door Michelle van de Ven, Lisanne Veeneman, Sem Gerritsma en Natalie Salek die samen garant staan voor een voorstelling waarbij zang en spel op hoog niveau staan. Dat komt absoluut tot uiting in deze musical die alles in zich heeft om juist in deze dagen op de planken te worden gebracht. Romantiek, humor, liefde maar ook dramatiek maken Little Women tot een mooi verhaal met geweldige muziek.
Het decor is eenvoudig van opzet maar zeer doeltreffend. De cast is soms aan de zijkant aanwezig, maar gedurende het stuk is dat steeds minder het geval en dat is op het juiste moment doeltreffend en zorgt ervoor dat de aandacht niet wordt afgeleid.
Naast de vier vrouwen bestaat de cast verder uit Job Greuter, Céline Purcell, Anne-Mieke Ruyten, Sander Volders, Wim van den Driessche, Jonathan Demoor, Romy Peters en Imme Debeij.
Keihard gewerkt
Het is duidelijk dat er keihard is gewerkt aan deze voorstelling die als basis de concertante had, maar verder is uitgewerkt tot een volledige voorstelling waar iedereen weer graag in wilde spelen mits dat mogelijk was. Er stond een hele korte tijd voor de repetities, maar cast en creatives zijn erin geslaagd alles tot in de puntjes uit te werken en het resultaat mag er dan ook wezen.
Leading lady Michelle van de Ven speelt bevlogen Jo die haar eigen weg wil kiezen, ook al laat haar omgeving dit niet toe. Ze speelt krachtig en overtuigend en straalt een grote kracht uit. Lisanne Veeneman speelt de rol van de ontwapenende Beth die alles doet om verbinding te maken met de mensen om haar heen. Natalie Bommele Salek speelt de rol van de oudste en romantische zus Meg. Sem Gerritsma speelt de rol van de fladderende en jongste zus, Amy.
Lisanne Veeneman en Natalie Bommelé Salek beamen dat deze voorstelling een feestje is; “we hebben al een voorproefje gehad toen we de concertante speelden. Nu hebben we het in een vogelvlucht gerepeteerd waarbij iedereen het beste in elkaar naar boven haalde. Er zat nu veel meer humor in en omdat we de voorstelling nu helemaal speelden, kwam er ook meer informatie naar voren. De zusterband komt nu ook beter naar voren en wordt hierdoor herkenbaar en je mag er lekker in groeien. Nu we het ook nog vaker mogen spelen, ben ik benieuwd wat we nog tegen gaan komen”.
Gouden Ei
Voor Michelle van de Ven is het net of het gouden ei gelegd is. “Maar het was wel heel spannend; vertelt ze. Ik ben heel benieuwd wat mensen ervan vinden. Ik vond het heel fijn dat we de concertante al gedaan hadden waardoor je weet waar dingen vandaan komen. Het is alsnog een aanloop naar gebeurtenissen toe waardoor er meer opbouw in het stuk is. En hoe vaak gebeurt het dat er meer vrouwen dan mannen in een stuk staan en we dan ook een orkest hebben van alleen vrouwen die net van school komen of nog op school zitten. Voor de voorstellingen die Sem en Lisanne spelen hebben we twee vrouwen die nog op school zitten en dan de voorstellingen spelen”.
Voor Sem Gerritsma is het even druk omdat ze ook nog in Les Miserables speelt. “Gelukkig kende ik het stuk al en kenden we elkaar waardoor de chemie heel goed is. Daardoor was het makkelijker om te repeteren en voelt het heel natuurlijk. Daarnaast is het geweldig om met een orkest te spelen. Toen we de eerste keer met ze gingen zingen ging er een vuurtje aan”.
Het spel van de gehele cast is bruisend, speels, ontroerend maar ook luchtig en samen zorgt men ervoor dat je alle emoties op exact de goede manier bij je binnenkomen, waarbij humor, maar ook ontroering en liefde centraal staan in deze musical die juist in deze kersttijd perfect tot haar recht komt. Zoals in elk gezin met kinderen is er het nodige gekibbel en ook in deze familie en als de vrouwen opgroeien en de liefde om de hoek komt kijken, is daar toch weer die familieband waarbij de liefde vrijwel altijd overwint hoe moeilijk het ook soms kan zijn.
Het feit dat alle voorstellingen in een hele korte tijd vrijwel zijn uitverkocht, zorgde ervoor dat er nog twee voorstellingen zijn toegevoegd, hoewel de kaarten daarvoor snel over de toonbank gaan en er beperkt kaarten verkrijgbaar zijn. De stichting Paperkite (let op tijdens de voorstelling) heeft met deze versie de spijker op de kop geslagen en DeLaMar West sluit met deze prachtige productie een indrukwekkende periode af als het na de laatste voorstelling de deuren helaas moet sluiten.
Als u een mooie musical met een mooie kerstsfeer wilt zien, is Little Women de juiste keuze.
Little Women, de musical
Little Women vertelt het verhaal van de vier zusjes March: de romantische Meg, de zachtaardige Beth, de verwende en temperamentvolle Amy en de stoere, ambitieuze Jo. De vier zussen dromen, spelen, ruziën en ontdekken wie ze zijn en wat ze willen. De meisjes ontwikkelen zich naar jonge vrouwen. Ze dromen, ruziën en ontdekken wie ze zijn. De romantische Meg, de zachtaardige Beth, de verwende en temperamentvolle Amy en de stoere ambitieuze Jo. Zij gaat haar dromen achterna en streeft ernaar een bekende schrijfster te worden. Maar in New York lijkt elke uitgever haar manuscripten af te wijzen met de ‘subtiele’ boodschap dat ze beter kan gaan trouwen en kinderen kan krijgen. Zal Jo haar dromen moeten opgegeven?
Stichting Paperkite
Stichting Paper Kite Productions heeft als doel het realiseren van theaterproducties met een maatschappijkritisch thema, waarin jonge talenten zich naast gevestigde professionals kunnen ontwikkelen.
Er wordt gekozen voor producties die door grotere partijen niet worden gemaakt. In tijden van teruglopende theaterbezoekers vindt Paperkite het belangrijk om generaties samen te brengen, het theaterpubliek te vergroten en tevens nieuw publiek aan te boren. Door het kiezen van minder ‘veilige’ titels beoogt de stichting verbreding in het musicallandschap te creëren.
Het produceren van repertoire met emancipatie is het centrale thema. Hiermee jonge vrouwen inspireren door het presenteren van meer sterke, vrouwelijke personages in de hoofdrol. Vrouwen met doelen, ambities en dromen en niet louter als “love interest” van de man.
Paperkite wil kansen creëren voor jonge talenten door hen in het werkveld op te leiden middels een meester – gezel concept. Met dit concept nemen experts de talenten en beginners onder hun vleugels en dragen hun kennis over. Dit betreft zowel de cast als creatives. Op deze manier kan de ervaren generatie de jonge generatie inspireren, maar blijft de voorstelling ook van hoge kwaliteit.
Klik hier voor kaarten en informatie
Verslag: Rob de Haan
Foto’s: Mariska Steenbergen