Gisteravond was ondanks vele obstakels de avond van Juliëtte van Tongeren die eindelijk haar Eigen Werk mocht spelen en de avond van Edward Hoepelman die juist gisteren 25 jaar bij Fontys werkzaam was.

Edward Hoepelman

Edward Hoepelman werd voorafgaand aan het eigen werk van Juliëtte in de bloemetjes gezet omdat hij maar liefst 25 jaar bij Fontys werkt. De festiviteiten waren sober. Edward Hoepelman kreeg een mooie bos bloemen en kaarten van zijn collega’s overhandigd. Veel musicalacteurs hebben zangles van hem gekregen.

Een visie op muzikaliteit en zangtechniek die uitgewerkt is tot een manier van zingen volgens de werkwijze van Edward Hoepelman, die mede voortgezet en aangevuld is door Katrien Verheijden, Ingrid Zeegers en Ivar Costenoble. Deze internationale werkwijze heeft al vele succesvolle zangers op wereldpodia gebracht.

De bron van A Way of Singing is Edward Hoepelman. Zijn ervaringen als zanger en zijn lot getroffen te worden door een spasme van de aanhechtingspieren aan de stembanden, hebben ervoor gezorgd dat hij op zoek is gegaan naar oplossingen binnen de bestaande stemmethodes. Hij heeft zich met volledige overgave en passie gestort op het lesgeven wat geleid heeft tot een unieke visie en werkwijze op het ontwikkelen van de vocale mogelijkheden van zangers. Zijn zangersintuïtie en rotsvast geloof in het unieke geluid van elke stem heeft het resultaat opgeleverd dat iedere zanger zijn instrument leert kennen en hierop kan vertrouwen. Hij is altijd benieuwd om een stem te leren kennen en te kunnen ontwikkelen. Edward en zijn team inspireren en motiveren de zanger om verdieping te zoeken en zijn of haar stem tot klinken te brengen.

Juliëtte van Tongeren

Daarna was het de beurt aan Juliëtte van Tongeren met haar Eigen Werk: Ik wilde vroeger een aap zijn. Juliëtte zou al in het voorjaar afstuderen, maar Corona gooide roet in het eten. Gisteren mocht ze dan eindelijk haar geheel zelfgeschreven stuk met haar eigen nummers aan een zeer beperkt aantal mensen laten zien.

Juliëtte van Tongeren heeft van jongs af aan lessen gevolgd bij diverse tapdansers. Als vooropleiding volgde zij musical- en taplessen bij Danny Poetiray en deed zij de MusicAllFactory Jongeren. Juliëtte kreeg zangles van Peggy Hegeman.

Tijdens haar studie Musicaltheater Fontys heeft Juliëtte in meerdere schoolvoorstellingen gespeeld. Zij was onder andere te zien in Company (Amy), Footloose (Rusty) en Spring Awakening (Anna). Naast haar studie was ze te zien in de musical Rubens, waar ze deel uitmaakte van het ensemble en understudy was van diverse rollen. Als tapdanseres heeft zij meegewerkt aan de award winnende short film God Glitch en als solist opgetreden bij het Sacred Concert van Duke Ellington in samenwerking met De Frits Bayens Big Band. Afgelopen seizoen speelde zijn in Kinky Boots en komend seizoen zal ze te zien zijn als Kate Mullins in de musical Titanic.

Juliëtte opende haar solo op rolschaatsen. De voorstelling was vanzelfsprekend helemaal Corona proof waarbij ook de afstand tot haar tegenspeler nauwkeurig werd bewaard.

Juliëtte weet meteen de aandacht op zich te vestigen als ze zich een weg baant door het donker. Ze ziet niets en struikelt over van alles. Het is helemaal donker.

Juliëtte wil weten welke kant ze op moet om aan te kunnen sluiten bij de anderen en ze is zichzelf kwijt.  Op de kermis hoopt ze zichzelf te vinden. Op de kersmis kan je losgaan zonder je te generen. Bij de botsautootjes bots je overal tegen aan en kan je niet over de lijnen stappen. Er lopen allemaal verschillende mensen rond. Waarzegster Patricia is op de kermis om iedereen de waarheid te vertellen maar ook zij kan niet achterhalen wie Juliëtte is.

Stel mij een vraag en het antwoord is meestal vaag.
Begin ik een zin, zit ik er net lekker in, word ik door mezelf doorbroken
Heb te veel nog niet besproken en ik spring van de hak op de tak
Ik wilde vroeger een aap zijn…….

Juliëtte probeert inzicht te krijgen in zichzelf maar dat wil niet helemaal lukken. Zelfs de waarzegster kan niet kiezen. Wie is Juliette ? De kermis waar ze zich op bevindt en waar ze zelf alles zelf kan bepalen, is van haar.

Juliëtte ontwapend met haar uitstraling en weet het publiek met haar mooie stem te raken. Het verhaal, dat ze vertelt met haar voorstelling, begeleid door Marnix Wetzer, is een mooi moment om even uit deze tijd te ontsnappen en op te gaan in haar wereld.

Creatives

Chris van der Lee – medespeler
Geertje Hochstenbach – coach
Marnix Wetzer – muzikale begeleiding
Peggy Hegeman en Sofie Dirkx – Vocal coach

er zijn geen afbeeldingen gevonden