De musical ‘A man of no importance’, in 2002 geschreven door Terrence McNally, is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1994. De songteksten zijn van de hand van Lynn Ahrens en de muziek werd gemaakt door Stephen Flaherty. Het vertelt het verhaal van een amateurtheatergroep in Dublin en hun leider, Alfie Byrne (Emiel Smit) bus-conducteur in de Ierse hoofdstad Dublin, die vastbesloten is zijn versie van Oscar Wilde’s ‘Salome’ in de kerkzaal op te voeren, ondanks de weerstand vanuit de kerk die het ‘een smerig stuk’ noemt met ‘verboden lust en onfatsoenlijk dansen’.

A man of no importance’, of zoals Horizon het heeft genoemd: ‘Een man die niets betekent’ is een combinatie van hilariteit en drama, oorspronkelijk geschreven voor een klein ensemble. Met de vertaling van Meijke van Herwijnen intact houdend pakt Horizon het echter groots(er) aan. De ruim 40 Horizonners maken er een geheel eigen Horizon-musical van door hun verhaal toe te voegen aan het bestaande script. Zo geeft elk lid dat zich aan begin van akte 1 voorstelt aan het publiek zijn daadwerkelijke opsomming van diens Horizon-verleden. Zeker het rijtje van Marco Smidt is niet de minste en creëert bij degene die al langer bij Horizon komt een o ja, moment. Met humor en een dosis zelfspot vertelt deze musical het andere verhaal over een amateurgezelschap zoals Horizon is. Ook de scène waarin het gezelschap aan het repeteren is zal voor menigeen wat memorabele momenten doen herleven.

Onder begeleiding van het vertrouwde artistieke team met o.a. Babbe van Kraaij als choreografe en Hubert-Jan Horrocks als bandleider is Horizon enthousiast aan de slag gegaan met dit nieuwe stuk en wij mochten vandaag bij de doorloop zijn. Ingrid Kluft, die net als bij de vorige productie de regie in handen heeft, legt toch nog een paar keer de doorloop stil. Het is een complex stuk met veel changementen dus soms moet er even opnieuw gekeken worden. Van kerk naar kroeg naar repetitieruimte, en (zoals Ingrid meegeeft aan de acteurs) ‘ook bij changementen speel je door’ iets dat de spelers direct ook weer toepassen.

In de tweede akte gaat het verhaal de diepte in en zien we meer Alfie’s worsteling met zijn identiteit en geaardheid, terwijl zijn zuster Lily (Helga Dol) alles in het werk stelt om hem ‘aan de vrouw te helpen’, onwetend van zijn voorkeur voor mannen. Maar Alfie geeft uiteindelijk toe aan het devies dat ie krijgt: ‘De enige manier om van verleiding af te komen is er aan toe te geven’ met verstrekkende gevolgen.

Een gevoelige solo volgt, met ook prachtige begeleiding door het live orkest (o.l.v. dirigent Arno Hillege) en je kon een speld horen vallen in de oefenzaal.

Gelukkig is het wel een eind goed, al goed verhaal en zet men vol enthousiasme het slotapplaus in.

Op 8,9 en 10 juni is dit pareltje te zien in Theater de Vest in Alkmaar, zorg dat je deze unieke versie niet mist! Koop snel nog je kaarten op www.theatergroephorizon.nl

Verslag en foto’s: Mariska Steenbergen