De knaldrang van Stany Crets. Dat is de reden waarom op een doordeweekse avond een honderdtal genodigden in de Antwerpse Stadsschouwburg mag genieten van een ‘testvoorstelling’ van The Sound of Music. Het idee van hun regisseur om, midden in het repetitieproces, zo’n try-out te doen (lees : doorloop met alles erop en eraan, voor publiek), werd door de cast nu niet meteen op gejuich onthaald. Begrijpelijk, wanneer je bedenkt dat sommige castleden nog maar net meedraaien. Door het herhaaldelijke uitstel moest er immers serieus geschoven worden in planning en rolverdeling. Ook vandaag zijn er maar liefst 6 castleden die niet hun gewone rol spelen, onder wie Laura Seys, die als understudy de rol van Ianthe Tavernier overneemt, en Nordin de Moor, die in de plaats van Koen van Impe kapitein Von Trapp speelt. Beiden zetten een prachtprestatie neer.
Dat producent Deep Bridge met deze versie van de alom bekende klassieker een pareltje in handen heeft, wordt meteen duidelijk wanneer het doek opgaat : zowel de kostuums als het decor spreken tot de verbeelding. Van bij het begin word je als toeschouwer meegezogen in de sfeer van de hoogste bergen. En wat bijzonder is : deze versie zal zowel de ‘die-hard’-Sound of Music-fans als de niet-zo-klassiek-gezinde musical adepten kunnen bekoren : alle topmomenten uit de film komen terug in de musical, maar net als je denkt de volgende scène te kunnen voorspellen aan de hand van de film, duikt er een nieuw element of een nieuw nummer op. Verrassend! Zo is er bijvoorbeeld het meer uitgewerkte personage van mevrouw Schmitt, de huishoudster van de Von Trapps, grandioos neergezet door Maja Van Honsté, die zich duidelijk in haar element voel in deze rol. We willen nog niet te veel verklappen, maar alleen al om haar in haar geweldig kostuum over het podium te zien baggeren, moet je komen kijken.
En dan de kinderen natuurlijk. Oooh… die kinderen! Zeven stuks en één voor één talentvol. Strak geregisseerd en ook vocaal erg sterk. Zij dragen voor een groot stuk mee de musical en doen dat op een voor hun jonge leeftijd erg professionele manier. Tijdens de voorstellingsperiode zullen 3 ‘families’ van kinderen elkaar afwisselen op de bühne.
Snelle en spectaculaire decorwissels zorgen er ook in het tweede deel voor dat deze voorstelling geen moment verveelt. Dit is een knap staaltje bouw- en organisatiekunst van de decorploeg. De sfeerschepping is op z’n minst zéér geslaagd te noemen, en de topcast heft deze voorstelling naar hogere sferen. An Lauwereins bijvoorbeeld, is onovertroffen in de rol van Moeder Overste. Geena Lisa brengt het er lang niet slecht vanaf bij haar eerste stappen in de musicalwereld. En by the way : Ianthe mag op haar 2 oren slapen : als ze om één of andere reden een voorstelling niet zou kunnen spelen, heeft ze met Laura Seys een waardige, talentvolle vervangster. Hetzelfde geldt voor Koen Van Impe, wiens understudy Nordin De Moor een zeer overtuigende kapitein Von Trapp neerzette.
Kortom : om nog midden in het repetitieproces te zitten, was deze try-out toch wel heel indrukwekkend. Terwijl we verwachtten hier en daar een do in plaats van een re te horen, of af en toe wat chaos op het podium te zien, was niets minder waar. De cast heeft het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht, zo vond ook een duidelijk tevreden en opgeluchte Stany Crets. Dat belooft voor de première en de voorstellingen. Het lijkt erop dat de hoge verwachtingen van deze musical zullen worden ingelost. Want na deze ‘sneak peak’ is één ding alvast zeker : Deep Bridge mag trots zijn om The Sound of Music in deze frisse versie naar het theater te brengen. Nu alleen nog hopen dat musical minnend Vlaanderen snel z’n weg terugvindt naar het theater!
Verslag: Ingrid Somers