Diederick Ensink is een muzikale duizendpoot, geboren op 29 maart 1986 in Cobham, Groot-Brittannië. In zijn 3e levensjaar verhuisde hij naar Nederland waar hij op 7-jarige leeftijd begon met vioolles en inmiddels al meer dan 10 (!) verschillende instrumenten kan bespelen. Na zijn middelbare school heeft hij vijf jaar gestudeerd aan de opleiding Muziektheater aan het Fontys Conservatorium. In 2010 studeerde Diederick af met een bachelor Muziektheater en een Minor Altviool. ‘En nu sta ik hier in Zeist’, aldus Diederick bij de opening van zijn première op 13 oktober 2020 in het Figi Theater.
Diederick Ensink
Het publiek zou hem kunnen kennen als acteur, zanger en musicus bij onder meer Jeans Theatershows, Pluk van de Petteflet, Een avond met Dorus en cabaretgroep Purper. Daarnaast nam hij deel aan de bekende tvshow Holland’s Got Talent, waar hij de halve finale bereikte en zagen we hem onlangs nog in het programma ‘We Want More’ op SBS (waar hij ook even gekscherend naar refereert in zijn show).
Na meer dan 10 jaar ervaring te hebben opgedaan, gaat Diederick nu voor het eerst solo. In DIEDERICK’S DEBUUT vertelt Diederick zijn persoonlijke, muzikale verhaal aan de hand van liedjes uit diverse muziekgenres, van Shaffy tot Coldplay, van Twarres tot Elton John, die hij op zijn eigen manier vertolkt. Afgewisseld met anekdotes over o.a. het musiceren met zijn opa in de ‘witte kamer’, tot de ook zelfgeschreven muziek die de revue passeert.
Het publiek wordt veel en actief betrokken bij wat soms iets weg heeft van een kleine muzikale masterclass. Naast vragen beantwoorden wie er een instrument bespeelt tot aan de grote ‘muzikale doorbraak’ van Michiel (een random persoon uit het publiek) die, met een zeer muzikale vinger, een noot mag spelen in een van Diederick’s virtuoze stukken die hij ten gehore brengt. Daarnaast geeft Diederick het geheim van een goede schnabbelbasis weg; wie de akkoorden C, G, A-mineur, F kent, kent zo’n 300/400 nummers die hier op passen en daar kun je aardig mee schnabbelen aldus Diederick. Met regie van Vincent van den Elshout en medeproducent Bram Verhaak is dit solodebuut een theaterkadootje die perfect past in deze tijd.
Op de avond dat er weer nieuwe maatregelen bekend zijn gemaakt, beseft iedereen in de zaal dat dit nog weleens een voorlopig laatste kans kan zijn om te genieten van live gebracht muziek, omlijst met anekdotes en verhalen. Het gaat dan ook om ritme, melodie en tekst en die driehoek zorgt voor de magie. En die magie laat Diederick de hele voorstelling door zien. Met een sample pad en een loopingstation creëert hij de mooiste combinaties van die drie elementen en brengt een avond vol magische muziek momenten.
Wij vragen ons af of hij nog wel normaal naar muziek kan luisteren en vragen hem dit dan ook na afloop. “Ja soms wel hoor… eh nee je hebt gelijk, eigenlijk niet nee, als het fijne muziek is ben ik altijd meteen aan het bedenken wat je er mee kan. Maar ik vind het ook heerlijk om met koken of bij vrienden lekkere easy listening aan te hebben’.
Naast de vele instrumenten die Diederick al bespeeld vragen wij ons af of er nog ‘instrumentwensen’ zijn die hij graag nog zou willen (leren) bespelen en je zou denken dat een heel orkest eigenhandig inspelen genoeg is maar er ligt bij hem thuis nog een ‘Franse hoorn’ en hij vindt het toch jammer dat die niet in deze show paste en hij er niet genoeg een stok achter de deur voor had om daar heel goed op te leren spelen.
En mocht je je afvragen wat geef je zo’n muzikale duizendpoot nu voor zijn verjaardag? ‘Het huren van een instrument’. ‘Ik mag een half jaar een Cello huren’, vertelt Diederick ons. Hoewel hij al glundert bij de gedachte matigt hij toch met; ‘eerst maar deze show-geboorte en daarna kijken we of we hem ergens in kunnen passen’.
Het is duidelijk: Diederick Ensink ademt muzikaliteit. Mocht het dan toch met het theaterbezoek wat minder mogen dan weet Diederick zich daarnaast hard te maken voor muziek aan de volgende generatie over te brengen. “Ik zou willen dat ik mij daar op een nog grotere manier voor kon inzetten, ik vind dat van zeer noodzakelijk groot belang” aldus Diederick. Wij vermoeden dat als er een ‘meester Diederick’ dan les zou komen geven, de muziekles een stuk leuker zal verlopen dan het verhaal dat hij schetste over zijn muziekdocent (met al zijn ezelsbruggetjes).
Wij hebben in ieder geval zeker genoten van dit ruime uur muziekmagie en hopen dat het Diederick gegeven is een mooie succesvolle tour te spelen.
Voor een laatste update staat de informatie op: www.diederickensink.nl
Wij spraken eerder met Diederick. Dat interview vind je hier.
Lees ook:
Musicalsites sprak met: Diederick Ensink
Diederick Ensink creëert coronaproof live orkest in theatershow