Fans van de in 2022 opgeheven rockband De Dijk hoeven niet langer te treuren. Ze kunnen hun tranen drogen met het programmaboekje van De man van La Mancha, de laatste reïncarnatie van de musicalklassieker. Op zondag 17 december ging de nieuwe voorstelling van producent Theateralliantie in première, met niemand minder dan De Dijk-frontman Huub van der Lubbe in de titelrol.

Het verhaal

In een gevangenis in het Sevilla van de zestiende eeuw wordt dichter Cervantes (Huub van der Lubbe) door zijn medegevangenen onderworpen aan een heuse rechtszaak. Hij verweert zich op de manier die hij het best beheerst; Cervantes voert een klucht op over Alonso Quijana, een oude man die windmolens aanziet voor draken, herbergen voor kastelen en zichzelf voor ridder-to-be. Onder de naam Don Quichot, Heer van La Mancha trekt de quasiridder er samen met zijn trouwe buurman Sancho Panza (Dragan Bakema) op uit om de wereld te verbeteren. Zijn omgeving gaat echter wat minder lekker op zijn roze brilpolitiek. Zo ook keukenhulp en sekswerker Aldonza (Lucretia van der Vloot), die niet zomaar accepteert dat zij door deze oude gek wordt aangezien voor zijn grote liefde, de beeldschone Dulcinea.

Remix

De voorstelling is geïnspireerd op de wereldberoemde roman Don Quijote (1605) van de Spaanse dichter Miguel de Cervantes. Al drie keer eerder, in 1968, 1993 en 2008, kreeg het Nederlands publiek deze oer musical voorgeschoteld. Toch kon regisseur Ruut Weissman (Hij Gelooft in Mij, Fiddler on the Roof) het in theaterseizoen 2023-2024 niet laten dat nog eens over te doen. “Ik moest dit opnieuw in structuur zetten, om er een geoliede voorstelling van te maken. Dat was ‘ie vroeger niet,” aldus Weissman. “De oude Broadway-versie was heel ouderwets, ook in muziek.” Voor een frisse Spaanse wind werden arrangeurs David Middelhoff en Rutger de Bekker ingeschakeld. Het duo transformeerde de operetteachtige nummers niet alleen naar een mix van hiphop, rock en flamenco, maar ook naar ingetogen singer-songwriter ballads. Het een werkt op sommige momenten beter (“Het gaat me enkel om hem”, “Dulcinea”) dan op andere (“Gouden helm van Mambrino”, “Voor elk zijn Dulcinea”). Van elektronische beat tot lieflijk gitaarspel; de uiteenlopende stijlen maken dat deze nieuwe herneming soms wat muzikaal verward lijkt te zijn. Het staat echter als een paal boven water dat Middelhoff en De Bekker lef tonen en interessante keuzes durven te maken.

Musicaldebuut

Ook Van der Lubbe heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Tijdens de voorstelling, die een uur en drie kwartier duurt en geen pauze heeft, staat de ex-rocker vrijwel onafgebroken op het toneel. “Ik dacht dat ik in de rock ’n roll wat gewend was. Ik vond het wel spannend,” vertelt Van der Lubbe na afloop van de première. “Ik was er helemaal voor om dit te gaan doen, het leek me geweldig. Maar het was natuurlijk een fikse rol met een hele lap tekst. Ik was wel benieuwd of ik die tekst er wel in zou krijgen.” Ook al verscheen hij eerder in diverse rollen in film en televisie, met De man van La Mancha maakt de zanger-acteur zijn musicaldebuut. Welke uitdaging dat met zich meebrengt vertelt tegenspeler Dragan Bakema (Soldaat van Oranje, Lazarus): “Je probeert het pure te vangen, en dat kan Huub heel goed. Maar het is de kunst om dat reproduceerbaar te maken. Het reproductievermogen is een heel groot onderdeel van acteren, zes keer in de week, en dat elke keer weer echt te laten zijn. Dat is hij nu aan het ontwikkelen. Als je iemand wil in de hoofdrol die toneel gespeeld heeft, dan moet je natuurlijk niet Huub van der Lubbe nemen. Dat reproductievermogen zal groeien en groeien.”

Dat Bakema zelf een man met toneelervaring is, blijkt uit zijn genuanceerde spel als Sancho, de nederige dienaar. Bakema weet precies in wat voor voorstelling hij speelt, en charmeert met zijn humor, oprechtheid en glanzende matje. Aldonza’s plaats in het stuk lijkt minder solide. Lucretia van der Vloot (De Marathon, Annie) zingt prachtig, maar haar spel mist richting. Wat voor vrouw is Aldonza nu werkelijk? Wat zijn haar verlangens? En welke ontwikkeling maakt ze door? Daarnaast blijven de beladen maatschappelijke thema’s die het personage met zich meebrengt ongeadresseerd. De man van La Mancha biedt stof tot nadenken over de kijk van de wereld op vrouwen, seksualiteit en het leven als sekswerker.

 

TL-buis

Een hoogtepunt van De man van La Mancha is de innovatieve scenografie van Marloes en Wikke. Hun vormgeving weet scène na scène te verrassen met verborgen deuren, kantelende muren en een middeleeuwse tl-buis voor Aldonza’s keuken. Het kostuumontwerp van Sabine Snijders is doordacht, smaakvol en eigentijds en het geheel wordt gecomplementeerd door het kleurrijke lichtontwerp van Marc Heinz. Ook de choreografie van Pim Veulings is noemenswaardig. Zijn werk is vernieuwend en verrassend en wordt uitgevoerd door een ensemble vol talent. Eén ding staat vast: deze Man van La Mancha is in weinig opzichten hetzelfde als zijn voorgangers. Van der Lubbe: “Het zal nog wel een beetje gaan groeien. Dat lijkt me leuk.”

De man van La Mancha is vanaf december te zien zijn in veertien grote Nederlandse theaters door heel het land. Kijk voor een overzicht van de theaters en de speeldata op: https://manvanlamancha.nl/.

Verslag: Raf Cornelissen
Foto’s: Esmée Korver