Gisteren waren daar dan de laatste voorstellingen van de geweldig mooie afstudeermarathon van de studenten Muziektheater aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. De spits werd afgebeten door Bjorn Geudens die voor zijn Bachelor ging en Lot Berendse die voor haar Master afstudeerde, gevolgd door Ramon Andriessen die ook voor zijn Bachelor ging.
Lot en Bjorn hadden gekozen voor een eigen bewerking van het verhaal over George Seurat dat centraal staat in de musical ‘Sunday in the Park with George’ van Stephen Sondheim.
In ‘Zondag’ wordt het leven gevolgd van de Franse Kunstschilder George Seurat en het leven van zijn achterkleinzoon George, die ook een kunstenaar is. Beide George’s zitten in een artistiek isolement. Seurat (1859-1891) moet tijdens het inmiddels beroemde schilderij ‘Un Dimanche apres-midi à I Ile de la Grande Jatte’ kiezen tussen zijn obsessie voor zijn schilderwerk en de liefde voor Dot. Zijn achterkleinzoon zoekt een eeuw later naar nieuwe inspiratie. Dot speelt hierin een grote rol en maakt de schakel naar het verleden en het heden. Zij staat symbool voor liefde en inspiratie.
De match van Lot en Bjorn is er een uit duizenden want hun stemmen smolten mooi samen en de wisselwerking was een feest om te zien en te horen. Als decor hadden ze een grote lijst midden op het toneel geplaatst die het schilderij verbeelde waar omheen het hele verhaal zich afspeelde. Het verhaal begon in het museum waar een presentatie werd gehouden van het schilderij, maar waarbij er een storing ontstond en verhaal terugging in de tijd.
Qua zang en spel was het helemaal perfect in orde. Het verhaal werd op een schitterende wijze verteld door mooie zang en gedreven spel waarbij alles in elkaar paste. De combi van een master en bachelor was nieuw voor Fontys en in dit geval meer dan geslaagd met deze twee mooie gedreven studenten die elkaar tot grote hoogte brachten.
Lot en Bjorn werden muzikaal begeleid door Michiel Ballhaus en geregisseerd door Paul van Ewijk.
De laatste student die af mocht studeren was Ramon Andriessen met zijn voorstelling ‘Pretty Private’. ‘Pretty Private’ is gebaseerd op een waar verhaal over twee soldaten, Dave en Brian, in de Tweede Wereldoorlog die verliefd op elkaar worden en veel brieven schrijven naar elkaar.
Het verhaal dat Ramon vertelt in zijn voorstelling is schrijnend en ook helaas nog steeds hedendaags. Brian heeft moeite om voor zijn liefde voor Dave uit te komen, maar Dave wil het van de daken schreeuwen. Samen willen ze hun toekomst tegemoet in een huis aan een meer. Dave wil dat Brian de brieven die ze naar elkaar sturen verbrand, maar Brian besluit ze te bewaren en na de oorlog uit te brengen als boek tegen de zin van Brian. Als Dave daarna ook op wordt gepakt naar aanleiding van de brieven weigert hij de naam van Brian te noemen. Ze hopen elkaar weer te ontmoeten, maar helaas is dat niet meer het geval. Het samenspel tussen de mannen is spannend en ook romantisch waarbij ook de mooie gezongen nummers in de voorstelling passen.
Ramon speelde deze voorstelling samen met Nigel Gerritsen waarbij de regie in handen was van Roeland Vos, de muzikale leiding door Koos van den Brakel, de tekst was geschreven door Michelle van Daalhof en Ramon. De zangcoaches waren Edward Hoepelman, Katrien Verheijden en Ivar Costenoble. Licht en geluid Darrick van Dieren en Noll Teunissen.