Het relatief jonge productiehuis ‘Deep Bridge’ werd de laatste jaren een vaste waarde in de Vlaamse musicalwereld : ze brachten klassiekers als ‘Mamma Mia!’ en ‘The Sound of Music’ op de grote podia.  Vandaag wagen ze zich aan een Vlaamse versie van een – bij het Vlaamse publiek – iets minder bekende maar daarom niet minder iconische musical : ‘Rent’.  Deze rockmusical, die in 1996 een groot succes was op Broadway, vertelt het verhaal van een creatieve vriendengroep in de New Yorkse wijk East Village.  Ondanks hun tegenslagen, gezondheidsproblemen (Aids), geldzorgen en liefdesperikelen blijkt hun vriendschap uiteindelijk hun ultieme reddingsboei.

Plaats van uitvoering van deze musical is deze keer niet de Stadsschouwburg in Antwerpen, maar wel ‘De Blikfabriek’, een nieuw sociaal huis, gelegen tussen het stadscentrum en de vroegere arbeiderswijken.  Het is een oude fabriek die een nieuwe invulling kreeg en onderdak biedt aan heel wat creatieve zielen.  De loods waarin ‘Rent’ opgevoerd wordt, spreekt tot de verbeelding en vormt het ideale decor voor dit verhaal.  Het podium is eenvoudig maar heel functioneel en biedt ontelbare mogelijkheden, die dan ook ten volle benut worden.  Staging : tien op tien!

Deep Bridge kwam met het idee voor deze musical tijdens de corona pandemie. Niet zozeer omdat het leven toen ook gedomineerd werd door een virus, maar omdat het gaat over kracht putten uit jezelf in bizarre tijden.  Bovendien wou Deep Bridge jonge, talentvolle artiesten, die door de pandemie veel te lang thuis hebben gezeten, kansen en werk bieden.

Dat die jonge, talentvolle artiesten maar al te blij zijn met deze kans, spreekt voor zich.  Wat een explosie van energie op het podium! De vonken spatten eraf.  De synergie tussen deze klassebakken hangt haast tastbaar boven het publiek.  Naast enkele gevestigde waarden zoals Ruben van Keer (‘Mozart’, ‘40-45’, …) en Charlotte Campion (Sweenie Todd, Bonny and Clyde, …), staat er ook nieuw talent op het podium, zoals de net afgestudeerde Lien van den Bossche, die de rol van Mimi Marquez op zich neemt. 

Lien Van den Bossche : ‘Ik ben letterlijk 2 maanden geleden afgestudeerd…geweldig om nu al zo’n mooie rol te mogen spelen! Vorig jaar speelde ik ook al de previews van ‘Rent’ mee, maar dan als stagiaire.  Het voelt nu veel rustiger…de prestatiedrang van vorig jaar kan ik nu makkelijker loslaten.  Mimi ligt wat karakter betreft dicht bij mezelf : impulsief, leven in het hier en nu, enthousiast, wild, …zo ben ik ook wel.  Leuk dat ik uit mezelf kon vertrekken om deze rol te spelen.’ Dat Lien Van den Bossche een serieus stukje kan zingen, wordt vooral duidelijk in het nummer ‘Uit vannacht’, waarin ze schijnbaar moeiteloos een aantal keer achter elkaar een hoge mi ‘belt’ (d.w.z. in haar borststem zingt).  ‘Het originele nummer is gezongen in kopstem, maar omdat dat met de Nederlandstalige ui-klank niet zo evident is dacht ik om het eens te ‘belten’, en dat gaat wel’, aldus een zelfverzekerde Van den Bossche.  Ook wat acteren betreft verrast deze jonge dame positief.  Daar gaan we nog van horen!

Nog een naam om te onthouden is die van een andere hoofdrolspeler : Stijn Proesmans.  Ook hij studeerde nog niet zo  lang geleden af en speelt nu zijn eerste grote rol in een musical. Stijn Proesmans : ‘Het is een groot cadeau om hierin te mogen meespelen. ‘Rent’ was altijd al mijn favoriete musical.  In Amerika is het een echte klassieker.  De rol van Mark Cohen is me ook op het lijf geschreven want ik heb me altijd al sterk geïdentificeerd met hem.  Ik ben wel diep moeten gaan, om in bepaalde scènes de juiste performance te krijgen.  Dat doe ik dan ook, niet enkel met de opvoeringen maar ook met de repetities.’ Het personage van Stijn, Mark Cohen, is eigenlijk de verteller van het verhaal.  Hij maakt een film over het leven van hem en zijn vriendengroep.  Wat Mark filmt, wordt ook meteen geprojecteerd op de schermen rond het podium.  Zo wordt multimedia op een functionele manier en in real time verwerkt in de performance.  Je ziet Stijn dus zelden op het podium zonder camera in de hand : ‘Dat was een leuke extra uitdaging, werken met de camera op de scène. Ik ben heel blij dat ik daar verantwoordelijk voor mag zijn.’

Zowel Stijn Proesmans als de andere castleden hebben tijdens het repetitieproces veel inspraak gehad en van regisseur Stany Crets de vrijheid gekregen om er allemaal een stukje van zichzelf in te steken.  Proesmans : ‘Pieter-Jan De Paepe (Tom Collins) en ik kenden de musical door en door, en werden tijdens het repetitieproces een soort van ‘consultants’ op de achtergrond. Verder heeft iedereen er zich met veel passie en liefde ingesmeten.’ Dat de Vlaamse versie van ‘Rent’ zo aanslaat, heeft ongetwijfeld te maken met die passie en de liefde voor het vak die al deze mensen uitstralen op het podium.  Dat, in combinatie met een goeie casting, is een deel van het geheim van een geslaagde productie.  Zo kruipt Kenny Verelst (Mamma Mia, Rocky Horror Show) gladjes in de huid van Benjamin Coffin III.  

Pieter Jan De Paepe (die ondergetekende destijds aan het werk zag als Christus in ‘De Passie’) vereenzelvigt zich schijnbaar moeiteloos met zijn melancholische personage Tom Collins.    En Charlotte Campion…ja…Charlotte…moet het nog gezegd dat ze uitzonderlijk getalenteerd is?  In deze musical krijgt ze bovendien de kans om haar veelzijdigheid te bewijzen en doet ze haar personage Maureen alle eer aan.  Haar  performance ‘Over the moon’ is hi-la-risch en zangtechnisch laat ze zich opmerken doorheen de hele musical. Klein van stuk, maar een grote musicaldame.

Wie zich eveneens laat opmerken, is het ensemble.  Je merkt als toeschouwer dat ze invulling geven aan hun eigen concrete rol.  De meeste hebben ook een solostukje, hun eigen ‘moment de gloire’.  Dan denken we bijvoorbeeld aan Alyssa Luypaert (o.a. ‘Kiss of the Spider Woman’).  Oh! My! God!  Wát een stem.  En da’s een understatement.  We want more, Alyssa!

Dit alles maakt van ‘Rent’ een voorstelling die elke zichzelf respecterende musicalfan gezien moet hebben.  Talentvolle acteurs, een concept dat nieuw is voor de Vlaamse musicalscène, de vaart in de dialogen, de energie die door de zaal zindert doorheen de hele voorstelling, het camerawerk op het podium, de staging, het decor, … verfrissend.  Met ‘Rent’ waait er een vernieuwende wind doorheen het Vlaamse musicallandschap.  Benieuwd of die wind nog andere, minder commerciële musicals naar Vlaanderen zal brengen.  Er is duidelijk een publiek voor. Go for it, Deep Bridge!

Verslag en groepsfoto; Ingrid Somers
Scene foto’s: Deep Bridge