Brit van der Lans en Iris Verhoek hebben een stageplek in de musical Sweeney Todd en speelden daarom gisteravond al hun Vocal Performance Concert. Het VPC fungeert als een visitekaartje van de individuele vierdejaarsstudent Codarts. Er worden coaches gekozen om de student te begeleiden bij de spannende zoektocht waarin muziek en theater elkaar versterken en eigenheid en ambacht elkaar ontmoeten. Een concert waarbij vanuit noodzaak een verhaal wordt verteld, gezongen, gespeeld en vormgegeven.
Brit van der Lans speelde een prachtige voorstelling waarbij je echt in het verhaal werd gezogen. Het ging over de zoektocht van een vrouw, soms Marilyn Monroe, soms Brit zelf als performer, naar een vaderfiguur en intimiteit in relaties. Aan de hand van kledingstukken en kostuums in haar kleedkamer haalt ze herinneringen op en ontmoet ze weer haar geliefde en haar vader.
Brit beschikt over een prachtige stem, heeft een mooie uitstraling en weet vanaf moment een de aandacht van haar publiek te pakken en niet meer los te laten. Haar spel intrigeert en in combinatie met de nummers die ze brengt, speelt ze een mooie, boeiende en ontroerende voorstelling.
Concept en spel: Brit van der Lans en Kees van Lier, Theatrale coach: Nina Sondagh, Muzikale coach en pianist: Ezra van Nassauw, Staging/choreografie Isabel Diaferia, Zang: Janneke Melis, Bas: Dion Platschorre en Drums: Miguel Sousa Ribeiro
Iris Verhoek won in 2017 The Voice Kids, was als jong meisje te zien in o.a. Kruimeltje en Annie en ontving vorige week het Erasmus Stipendium 2022. Het stipendium is een jaarlijkse beurs die uit naam van Erasmus Universiteit Rotterdam wordt uitgereikt aan een muziektheaterstudent van Codarts. De beurs ter waarde van € 1.000 is bedoeld om de volgende stappen te kunnen zetten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.
De ambachtelijke vaardigheden en mogelijkheden van Iris als vocal performer zijn volgens de commissie van bovengemiddeld niveau. Zij beheerst het talent om de componenten vocaliteit, muzikaliteit en theatraliteit samen te brengen in een sprekende performance. En daar zijn wij het helemaal mee eens.
Iris speelde haar voorstelling Searching Wonderland. De voorstelling ging over de zoektocht om te kunnen dromen in een wereld waar de realiteit je ook vaak uit die droomwereld wil halen. In de voorstelling wilde Iris het effect hiervan uitwerken. Het beleven van de realiteit kan je soms zo gek maken dat je je eigen dromen en persoonlijkheid kwijtraakt om maar in het juiste plaatje te passen.
In het begin van de voorstelling maak je kennis met een vrouw met grootse dromen die probeert haar kinderlijke zelf vast te houden om op zoek te kunnen naar die dromen. Waarna de realiteit aan haar begint te trekken en deze vrouw zichzelf totaal kwijtraakt in de eisen die de realiteit stelt aan haar. Hierdoor draait ze helemaal door waardoor de gekte het overneemt (choreo op The Mad Hatter).
Tijdens haar monoloog probeert ze alles helder te krijgen en haar eigen kern weer terug te vinden. Langzaam realiseert ze zich dat ze zich helemaal los wil trekken van verplichtingen en gewoon zichzelf wil zijn – en dat als zij in sprookjes wil geloven, daar niets mis mee is. Uiteindelijk kiest ze voor zichzelf en bouwt ze haar eigen wereld waarin ze met een been in de realiteit staat, maar met het andere in haar eigen wereld voor fantasie.
Samen met het ensemble zette ze een mooie, strakke dans neer en vocaal pakte ze volledig uit waarbij ze werd ondersteund door zeven medestudenten. Ze vertelde haar verhaal met een mooie gedreven intensiteit.
Coaching: Fleur Bonnewits, Rosetta van Drenth, Ezra van Nassauw, Arjen Kimenai
Ensemble: Bram Acda, Danique Beijer, Julia Pera, Lisa Drinkwater, Merith van Mensch, Romy Peters, Silyan El Kattabi
Band: Aspasie Nistikoili ( bas ), Scarlett Waakop Reijers( cello ), Miquel Sousa Ribeiro ( Drums ), Fleur Bonnewits ( , schreef een deel van de muziek, gitaar ) en Ezra van Nassauw ( toetsen )
Het publiek mocht zich in de handen knijpen met deze twee prachtige afstudeervoorstellingen. Beide dames zijn zeer talentvol en we gaan zeker nog veel van ze horen.