Dat de stichting musicals van ongekende amateurklasse neerzet, is in musicalland alom bekend. Met meerdere nominaties in verschillende jaren van de Amateur Musical Awards waar méér dan eens de award voor ‘beste Musical’ binnen is gesleept (én meer), is stichting BOV een vereniging waar hoge verwachtingen worden geschept. De van Oudsher Bergse Operette Vereniging gooit met Evita weer hoge ogen! De perspresentatie was in elk geval veelbelovend. Met een 39-koppigge groep musical-acteurs-, en actrices, maakt de stichting een verpletterende indruk.

De hoofdrollen
De hoofdrol van Eva Duarte, Evita Perón werd deze avond vertolkt door Marit van Reijen. Op andere avonden deelt zij de rol met Marleen de Witte. Marit behoudt met haar speelstijl de koppigheid die Evita bekend maakte, maar brengt er een tikkeltje warmte doorheen. Dat maakte haar versie van Evita een versie waar je je aan kon verbinden, waardoor menig hart kan worden gestolen. Haar zang was loepzuiver, maar wat haar vooral bijzonder maakte was het gemak waarmee ze sommige iconische houdingen van Evita weergaf. Denk hierbij sterke blikken bij de soms harde tekstuele inleving, sensualiteit bij het versieren van de vele mannen in het leven van Eva Duarte, oprechte breekbaarheid wanneer ze de strijd met haar ziekte aan gaat, maar vooral aan een sterke weergave als eindbeeld bij ‘huil niet om mij Argentina’.

Waar de harde kant van Eva sterk naar boven komt is als zij de maîtresse van haar man op straat zet. Zonder pardon (ergens ook begrijpelijk) wordt zij met haar koffer en in haar pyjama achtergelaten. De maîtresse, gespeeld door Julia Dierikx, laat een breekbare meeslepende solo horen met ‘Al je koffers op de gang maar weer’. Op het eind wordt de breekbaarheid kracht bijgebracht door de toevoeging van een mannelijk koor, dat op bijna engel-achtige wijze klinkt. De eenzaamheid die ze toont wanneer ze met haar koffer op een verder leeg podium staat, zorgt voor empathie en compassie voor haar situatie. Prachtig neergezet.

De zachte kant van Eva Perón wordt belicht wanneer de verassing van de avond, Jula Siegel, als arm meisje vraagt of Evita voor haar wil bidden. Met haar prachtige breekbare stem en loepzuivere zang, zorgt de kleine actrice voor ingehouden adem. De rol van het meisje wordt op andere avonden gedeeld met Febe van Egeraat. Jula brengt de rol veelbelovend. Als zo’n jong meisje al op deze manier kan spelen, ben ik benieuwd naar wat de toekomst haar gaat brengen.

Ché, de mannelijke hoofdrol die als verteller door het hele stuk beweegt en Evita hier en daar een spiegel voorhoudt, heeft een nonchalance die ook menig hart doet kloppen. Zijn stoere doch rechtvaardige overkomen zorgt met zijn warme stem met een rauw randje voor een prettige combinatie. Albert-Jan verhees brengt deze rol met verve. Op andere avonden wordt de rol gedeeld met Jos Groffen. Albert-Jan doet met zijn zang én met zijn spel niet onder voor bekende acteurs in de musicalwereld die deze rol in het verleden hebben gespeeld. Waar hij op het podium ook staat, zij het midden in een crowd, bovenin een hoek of hangend aan een steiger, hij zuigt direct de aandacht naar zich toe zonder daarin anderen te overstemmen.

De man van Evita, Juan Perón wordt gespeeld door Robbin Punt. Ook Robbin heeft een aangename zangstem en heeft een goed voorkomen in zijn rol als president van Argentinië. Hier en daar wordt de rol wat stijfjes gebracht op het begin, al past dat eigenlijk juist goed bij een president. Wel toont hij op een hele mooie manier compassie op het moment dat Evita niet meer zelfstandig naar bed kan komen, waarbij hij haar zoals een goede partner betaamt, ondersteund op een warme en liefdevolle manier. Prachtig spel waarin de rol écht een stukje diepgang meekrijgt.

Agustin Magaldi, de tangozanger die Evita helpt op haar weg naar Buenos Aires, wordt door Rodney den Broeder direct sterk neergezet. Je herkent gelijk wat zijn aandeel is in het verhaal, wordt meegenomen door zijn pakkende zangstem en krijgt zelfs bíjna medelijden als Eva bij hem weggaat.

 

Ensemble
Wat deze versie van Evita echt deed leven, was het sterke ensemble. De mix van jonge en oude spelers, lage en hoge stemmen met een érg goede balans tussen alt, sopraan én een sterke groep mannen, zorgde meermaals voor kippenvel. De power waarmee sommige nummers werden gebracht was ongekend. Maar ook de zachte stukken als het prachtige ‘Salve Regina’ zorgde voor een diversiteit in de beleving die constant bleef boeien.

Die constante kwam ook door het doel dat het ensemble elke keer weer tot zijn recht bracht. Als er meer personen op het podium waren, brachten ze allen een doel met zich mee. Er ontstonden in de kroeg allerlei kleine verhaaltjes om naar te kijken. Als volk kwamen ze Evita eensgezind aanmoedigen, maar ook daarin was elke deelnemer zijn eigen unieke rol. De aristocraten die met de neuzen omhoog stonden, de jongen met de pet die super-enthousiast zijn stem uitbracht, allemaal deden ze ertoe.

Wat zorgde voor een goede balans, wat best lastig lijkt met bijna 40 man op het toneel, was de slimme choreografie en plaatsing van de spelers. Waar nodig stonden ze vooraan en vormden ze een crowd. Soms bewogen ze enkel bepaalde kleine bewegingen wat ervoor zorgde dat de aandacht op de juiste personen kwam, maar waar het kon lieten ze het ensemble prachtig dansen vol passie in tango’s en pittige pasjes. Soms waren er enkelen aanwezig, als toeschouwers van hoofdrollen in het verhaal, soms waren ze zelf massaal met zijn allen de hoofdrol. Zo was het bijvoorbeeld in de bekende scène met vlaggen waarin ze Evita opwachten om haar speech te houden.

Wat erg bijzonder was binnen dit ensemble, waren de vele mannelijke spelers, die elk even goed tot zijn recht kwamen. Deze mannen hebben het leger van Evita met de dansen niet zwak gemaakt, maar juist sterk neergezet. De dansen van de soldaten waren technisch behoorlijk ingewikkeld. Met ritmische wisselingen, snelle strakke bewegingen en zelfs met grondwerk waar menig sporter jaloers van zou worden. Zeer goed gedaan en een welkome toevoeging aan het al zo bijzondere stuk.

Decor en kostuums
Dat je als kijker in deze musical wordt gezogen, komt niet alleen door de spelers en de geweldige zang, maar ook door de hele setting waarin de musical is gegoten. De kostuums zijn keer op keer on-point. Het volk is divers, het leger is realistisch, de vele kostuumwisselingen met de (zouden het er 30 zijn?) jurken en mantelpakjes van Eva Duarte, maken het stuk helemaal af.

Het decor lijkt bij binnenkomst simpel met enkel een paar steigers, maar als er steeds meer details worden toegevoegd wordt het plaatje steeds completer. Met pilaren, schilderijen, projecties op schermen achter het toneel, het is echt een hele beleving. Daarbij zorgen de steigers voor veel unieke settingen van de spelers. Met technische verassingen en mooie lichtinval, zijn er momenten gecreëerd in deze musical die het publiek nog lang zal heugen.

De meeslepende liedjes zijn prachtig gearrangeerd met een 20-koppig orkest, waardoor je de hele voorstelling op het puntje van je stoel zit.

Stichting BOV
De stichting laat zijn 70 jaar aan ervaring met deze weergave van Evita goed zien. Musicalsites werd bij de voorpremière ontvangen door een warme groep mensen, die bijna als een familie met elkaar dit grote succes op de planken hebben gezet. Die warmte en het familiegevoel werd na de voorstelling bevestigd door het mooie afscheidscadeau dat de vereniging aan de repetitor meegaf, vergezeld van een luid applaus van het hele gezelschap en hier en daar een traan.

Deze versie van Evita brengt warmte, power, memorabele momenten en ongekende professionaliteit binnen amateurmusicals.

De musical Evita speelt nog t/m 24 maart 2024. Kaarten zijn verkrijgbaar op https://www.stichtingbov.nl/producties/2024-evita/

Eline van den Vonder