Als eerste van zijn klas presenteerde Christiaan Schreuder met Gerrit zijn Vocal Performance Codarts muziektheater, vlak voordat hij aan de slag gaat als stagiair in de komische musical Nonsens. Hij toont met deze voorstelling niet alleen zijn groei als performer, maar ook zijn veelzijdigheid, lef en podium plezier. Christiaan presenteerde een verrassend gelaagde en energieke voorstelling die begint als een vrolijke muzikale explosie, maar zich langzaam ontvouwt tot een ontroerend verhaal over vluchtgedrag, vastlopen en uiteindelijk loslaten. Wat start als een mierzoete fantasiewereld, groeit uit tot een kwetsbare zoektocht naar verbinding – gedragen door Christiaan’s warme stem, zijn ontwapenende spel, een sterke live band, en een toegewijd ensemble van medespelers dat de voorstelling een rijk en dynamisch karakter geeft.

De repetities en dramatische ontwikkeling stonden onder deskundige begeleiding van Tjyying Liu die duidelijk voelbaar structuur, scherpte en emotionele diepgang heeft aangebracht in de voorstelling.

Een energieke opening

De show trapt af met een knallende uitvoering van Love Today, waarin Gerrit en het ensemble – met sterke bijdragen van Roos Mulder, Anne Buhre en Lian Duinkerken, – een bruisende popwereld neerzetten die het publiek direct meesleept. De afwisseling tussen solozang, koorpartijen en band houdt de scĆØne sprankelend; vooral de speelse dynamiek binnen de groep geeft de opening een aanstekelijke energie.

Het ontwapenende duo: Gerrit en Lucie

Wanneer het tempo daalt en Lucie het podium betreedt, ontstaat er een tedere en herkenbare scĆØne tussen twee zoekende kinderen. De haperende, humoristische dialogen leggen tegelijk de kwetsbaarheid van Gerrit bloot. De metafoor van het ā€œlijmenā€ is simpel maar doeltreffend: het maakt in ƩƩn keer zichtbaar hoe groot zijn verlangen naar echte verbinding is.

De daaropvolgende BFF-song vormt het charmante, lichtvoetige hart van de show – ontwapenend in toon Ć©n spel.

Van fantasie naar confrontatie

De voorstelling schakelt daarna soepel naar een absurdistisch-komische sequentie, waarin Gerrit verandert in een over-the-top fitness-instructeur. De cast – zichtbaar spelplezierig en strak op elkaar ingespeeld – benut deze scĆØne voor fysieke humor en cartooneske timing. Het contrast met de onderliggende emotionele spanning wordt steeds voelbaarder.

De breuk ontstaat wanneer Lucie Gerrit confronteert met de waarheid: zijn wereld is verzonnen. Hier opent het spel volledig. Christiaan toont een rauwe, eerlijke kwetsbaarheid, terwijl zijn tegenspelers hem met fijnzinnig tegenwerk helpen de emotionele kern bloot te leggen.

Gerrie Poppins – komische verademing

Na de hevige confrontatie volgt een heerlijke adempauze met de ā€˜Gerrie Poppins’-scĆØne. Christiaan excelleert hierin met zijn precieze timing, maar ook de ensembleleden dragen bij aan de komische ritmiek en speelse interactie. De scĆØne blijft licht, warm en vol fantasie, zonder in gimmicks te vervallen.

Een ontroerende afronding

Het emotionele hoogtepunt komt in Dat Komt Door Jou, waarin Christiaan een prachtige, breekbare zanglijn neerzet. Zijn collega’s creĆ«ren hiervoor een subtiele, intieme omlijsting die hem alle ruimte biedt.

De finale voelt als een zacht loslaten: een afscheid van de fantasieƫn die Gerrit hielpen overleven, maar hem nu belemmeren. Geen grootse uitsmijter, maar een eerlijke, menselijke afronding.

Gerrit is een veelzijdige performance die zowel muzikaal als dramaturgisch indruk maakt. Wat begint als een vrolijk popconcert verandert langzaam in een psychologisch portret van een jongen die probeert heel te worden. De voorstelling blinkt uit in zijn balans tussen humor en emotie, fantasie en realiteit, lichtvoetigheid en diepgang.

Christiaan Schreuder toont zich een talentvolle, kwetsbare en veelzijdige performer en werd ondersteund door een sterk spelend ensemble en een goede live band o.l.v. David Schonewille. Wat begint als kleurige fantasie eindigt als een mooi verhaal over verdwijnen, vluchten en uiteindelijk terug durven keren.