Gisteravond mochten we weer drie prachtige Eigen Werken bijwonen op Fontys. Vierdejaars studenten Musicaltheater Fleur van den Hoeven, Amber Elberse en Stijn Linders zorgden voor een prachtige avond waarbij het publiek volop genoot.

Fleur van den Hoeven – Vanavond speel ik niet

‘Vanavond speel ik niet’ is het eigen werk van Fleur van der Hoeven. Wanneer Fleur haar passie voor musicaltheater deelt, wordt ze vaak vergeleken met Chantal Janzen oftewel Chantal 2.0. In haar eigen werk droomt Fleur over hoe het zou zijn om in de schoenen van Chantal Janzen te staan en beleeft ze verschillende fragmenten uit Chantal’s carrière, waaronder haar rollen als Glinda in Wicked, Jane in Tarzan en het programma Chantal blijft slapen.

Het verhaal begint op het moment dat Chantal Janzen als stagiair in het ensemble de understudy wordt van de hoofdrol in 42nd Street. Fleur haar antwoord hierop is: ‘Nee, vanavond speel ik geen Chantal Janzen’. Tussen de fragmenten krijgen we een kijkje in Fleur’s gedachten en zien we hoe ze worstelt met de druk om aan de verwachtingen te voldoen. Ze twijfelt of ze wel in staat is om aan deze verwachtingen te voldoen en worstelt met haar eigen onzekerheid. Uiteindelijk wordt Fleur weer geconfronteerd met de vraag of ze vanavond de hoofdrol wil spelen. De wekker gaat af en haar droom is voorbij. Haar antwoord is krachtig: “Als we het doen, dan doen we het op mijn manier.” Dit leidt tot een finaledans waarin Fleur haar eigen weg vindt en haar passie voor dans en theater volgt.

Fleur danst en acteert fantastisch en beschikt ook nog over een mooie stem. Ze is echt Chantal 2.0.

Fleur was eerder te zien in Billy Elliot (balletgirl Sharon Percy), The Christmas Show in de Ziggo Dome en in Efteling Theaterproductie Caro.

Danseressen: Rosalie van der Hoeven, Juliet Tiedink, Mauri Eskes, Rosa Gimberg,Luna Ebben
Pianist: Marnix Wetzer
Coach: Geertje Hochstenbach
Zangcoach: Jack Breikers

Amber Elberse – Diep in mij

 ‘Diep in mij’ is een verhaal waarin Amber het publiek meeneemt in haar wereld. Ze begint haar stuk als prinses Ariël, hoe zij ook verkleed is en wat het publiek ook van haar verwacht. Met een paar anekdotes over haar studietijd en de daarbij horende typecasting issues neemt zij het publiek mee in haar kantelpunt van prinses naar schurk. Ze neemt het publiek mee in haar gedachtegang over een verkeerd gecreëerd imago. Een typecasting waar ze zichzelf uit wil trekken. Met het tonen van verschillende types wordt het publiek getrakteerd op een reis naar een paar rollen buiten haar comfort-zone. Ook vertelde ze op een persoonlijke manier hoe zij in die comfortzone terecht is gekomen.

Met een persoonlijke verhalen met een pijnlijk randje en een kwetsbaar persoonlijk nummer geeft zij het publiek ook een kijkje in haarzelf. In het openbaar een innerlijk conflict over het dragen van een masker en het voldoen aan een algemeen verwachtingspatroon. Richting het einde trekt zij vervolgens een conclusie waarin zij vrede sluit met wie ze echt is. En iedereen, goed of slecht, kan bij haar terecht.

Amber nam het publiek mee in haar verhaal en beschikt over een prachtige stem. Ook haar dans en spel zijn van een hoog niveau.

Amber is te boeken als prinses. Voor meer informatie: https://www.princessparty.nl/over-mij/

Danseressen: Lisa Meesters, Maartje Petersen, Josephine van Weasberghe, Gene van der Velden, Sophie Fisher en Leandra Wijbenga
Pianist: Marnix Wetzer
Coach: Ad Knippels
Zangcoach: Peggy Hegeman

Stijn Linders – Vastbloeier

 Het eigen werk “Vastbloeier” van Stijn gaat over een jongeman die op aanraden van zijn beste vriendin gaat tuinieren met het doel om een deel van zijn verleden te verwerken. Hij gebruikt hiervoor een speciaal handboek dat gespecialiseerd is in tuinieren voor vastlopers. Ook heeft hij een kweektafel om daadwerkelijk in te tuinieren. Een vastbloeier (of vastloper) is iemand die even bekneld zit in zijn leven en in dit geval door middel van tuinieren de therapeutische confrontatie aangaat met het verleden, waarbij het gemis van een vaderfiguur in zijn leven de grootste verwerking nodig heeft. Stijn speelt de rol van de tuinierende vastloper en daarmee volg je zijn proces naar acceptatie van zijn gevoel over de situatie met zijn vader. Naast komische anekdotes over bijvoorbeeld een boomstam voor een wifipaal bevat de voorstelling ook een diepere laag waarbij je ook de achteruitgang van de vader van het hoofdpersonage ziet. We zien hoe de vader teveel met zichzelf in knoop zit en daardoor niet de ruimte heeft om ook vader voor het kind te zijn. Tuinieren en praten over dit onderwerp helpt en uiteindelijk groeit er een klein bloemetje in Stijn’s kweektafel. Met akoestische muziek van Eva Crutzen (Nog niet naar huis), Louise Korthals (Tuin) en Veldhuis & Kemper (Ravijn).

De voorstelling bevatte gemis, humor, gevoel en vooral ontwikkeling. Je kan pas echt bloeien, nadat je gesnoeid hebt. Stijn speelde een indrukwekkende solo waarbij al zijn talenten goed tot uitdrukking kwamen.

Stijn is momenteel te zien in Mamma Mia en was eerder te bewonderen in Paw Patrol, Red Star Line en de musical 1830

Pianist: Jelle Ruijssenaars
Coach: Geertje Hochstenbach
Zangcoach: Sofie Dirkx

Alle drie de studenten beschikken over veel talent en we gaan ook zeker meer van ze horen. Ieder toonde een eigen stijl en door het verhaal in elke voorstelling kreeg je een mooie bloemlezing van stijlen. Het was een avond van hoog niveau en het is jammer dat alleen familie, vrienden, collega’s en studenten deze 3 prachtige voorstellingen konden zien.