Vandaag ging in het Circustheater in Scheveningen de musical ‘Aladdin’ in première. De zaal zat, na de versoepeling, weer vol en de sfeer was eigenlijk weer ouderwets en vanwege de hoge kwaliteit van deze Disney musical zelfs euforisch te noemen.
De show werd afgetrapt door Stanley Burleson die zich, toen hij voor deze rol ging, zich af moet hebben gevraagd; waar begin ik aan? Het antwoord gaf hij op het toneel in een weergaloze vertolking van de Geest. De energie waarmee Stanley speelde, leek oneindig en alles wat Stanley speelde vandaag was raak. Bij het nummer ‘Een vriend als ik’ leverde hem dat geheel verdiend een staande ovatie op.
De rol van Aladdin werd gespeeld door Jonathan Vroege die meteen vanaf het begin vertederd als brutaal straatschoffie. Hij is snel, ad rem en past perfect in de scenes die de rol van Aladdin zo dynamisch maken. De chemie met Keoma Aidhen, die de rol van Jasmine op zich nam, was mooi en de romantische scenes waren een genot om naar te kijken waarbij de mooie stemmen van Keoma en Jonathan mooi samensmolten. Keoma speelt de zelfstandige prinses die haar het kaas niet van het brood laat eten en doet dat met een mooie dosis eigenwijsheid die je van Jasmine mag verwachten in deze tijd.
Roberto de Groot mocht de heerlijke maar moeilijke rol van Jafar op zich nemen en deed dat zoals deze rol vereist, gemeen en doortrapt waarbij hij met zijn mooie volle stem net dat beetje extra gaf Darren van der Lek mocht de rol van Iago spelen, het foute hulpje van Jafar en mocht lekker uitpakken waarbij hij zijn momenten samen met Roberto de Groot uitstekend timde. Met name deze chemie is uitermate belangrijk omdat ze samen voor hetzelfde doel gaan maar Iago altijd het onderspit delft bij Jafar. De vrienden van Aladdin, gespeeld door Dave Rijnders, Florian Avoux en Jermaine Faber zorgen voor mooie humor en energie. Deze mannen bruisen en zorgen voor extra energie die zit in vriendschap en de onbevangenheid van deze rollen. Wat ultiem is voor deze voorstelling is het ensemble. Zij geven de voorstelling een gebalanceerde dosis energie en kleuren het hele plaatje perfect in waardoor Aladdin 100 % tot zijn recht komt.
Aladdin is een Disney musical waarbij alles klopt tot in detail en dus ook bij deze opgepoetste versie van Aladdin met een fantastische vertaling van Erik van Muiswinkel, die er een licht Nederlands sausje overeen had gedaan. De scenes zijn af en natuurlijk blijft het vliegend tapijt iets dat bij deze première een terechte ovatie kreeg want hoe krijg je iets, dat er in de tekenfilm er zo mooi uitziet, op het toneel ook geloofwaardig. Dat lukt in deze show perfect en er zijn daarnaast nog meer effecten die de magie van theater versterken. Voeg daarbij het schitterende decor en de kleding en het plaatje is helemaal af en dat maakt dat Aladdin absoluut de moeite is om naar te gaan kijken.
Aladdin geeft het publiek het gevoel om in Agrabah te zijn, om aan het einde van de show het theater weer vol energie te verlaten. Iets dat we 18 maanden gemist hebben, maar gelukkig weer terug is. Deze versie van Aladdin is absoluut Broadway waardig. Aladdin is een audiovisueel sprookje met een fantastische cast.