Opus One bood met deze productie niet alleen een kans aan nieuw aanstormend talent voor wat betreft cast. Ook choreograaf Roy Jonathans maakt met Spring Awakening zijn debuut in de musicalwereld!
Roy danste ooit als stagiair tijdens zijn opleiding aan de Dansacademie Lucia Marthas in o.a. Saturday Night Fever en Musicals in Ahoy. Maar qua musicalervaring bleef het daarbij. Zijn hart lag namelijk meer bij de commerciële danswereld en inmiddels is hij er meer dan 20 jaar actief als docent, choreograaf en creative director. Of het nu gaat om campagnes voor McDonald’s, dansshows voor Nike en Asics (waaronder in Rio tijdens de Olympische Spelen) of acts voor Holland’s Got Talent; Roy grijpt het graag met beide handen (en voeten) aan.
The 3.0 Project
Tijdens zijn carrière was Roy uitsluitend aan het werk voor opdrachtgevers en dat stimuleerde niet zijn persoonlijke groei. Op een gegeven moment voelde hij zich niet helemaal zichzelf en hoe meer succes hij behaalde, hoe meer hij aankwam. Op zijn zwaarst woog hij ruim 105 kilo.
Het duurde even voordat Roy zichzelf kon herpakken en de ‘reis’ die hij hierin aflegde heeft hij omgezet in kunst: ‘The 3.0 Project’. Een reeks korte dansfilms die aaneengesloten zijn eigen verhaal verteld, inclusief de donkere periodes die hij heeft meegemaakt.
Roy wilde meer mensen hiermee bereiken en zette dit om in een projectplan voor een musical. In het najaar van 2019 werd dit gepresenteerd in een pitch van het M-Lab, maar werd toen niet opgepikt.
Spring Awakening
Een jaar na de pitch ontving Roy een bericht van regisseur Koen van Dijk waarin hij aangaf dat ‘het gesprek en zijn verhaal hem zijn bijgebleven’. Voor zijn volgende project zocht hij een specifieke choreograaf die bij de stijl van deze productie zou passen. Iemand die wellicht nog niet bekend was in de musicalwereld.
Roy was heel vereerd en wilde dit graag doen. Hij stuurde een compilatie van de ‘donkere beelden’ uit The 3.0 project naar creatief producent Maarten Voogel. Die reageerde direct: ‘Ik vind jouw werk erg mooi en enorm passen bij Spring Awakening. Ik weet zeker dat jouw bijdrage een enorme meerwaarde aan de productie zal geven.’ En zo geschiedde het.
De toekomst
Roy’s stijl bleek precies aan te sluiten bij hetgeen waar Opus One naar zocht en Roy kijkt terug op een geweldige ervaring. Hij heeft heel fijn gewerkt met zowel de cast als de creatives en kreeg van Koen ook de ruimte om meer te doen dan uitsluitend het creëren van choreografieën en het (mede)zetten van de staging.
Roy: ‘Wat de toekomst voor mij zal brengen in dit genre, weet ik nog niet. Maar ik heb inmiddels zoveel goede reacties ontvangen van mensen uit het vak. Dat is echt superfijn om te horen! Zeker omdat dit mijn allereerste musical ever is die ik choreografeer.
En dat mijn naam op de website van DeLaMar in het rijtje van Creatives staat, dat vind ik echt heel wat. Ik ben Opus One dan ook zeer dankbaar dat ze mij hebben gevraagd. Want dit voelt voor mij echt als een gouden kans!’
Benieuwd naar de man achter de moves? Volg Roy op Instagram @roy.jonathans of bezoek zijn website www.royjonathans.com.
Foto: Dana van der Geer