Stichting On Stage Muziek- en Musicaltheater ontwikkelt musical- en muziektheaterproducties met talentvolle deelnemers en makers uit Tilburg en omgeving. Na heftige coronajaren is On Stage weer terug. En hoe! Op 4 november ging in het Factorium in Tilburg het muziektheaterstuk ‘We Aren’t Kids Anymore’ in première. Deze productie begon met een leeg canvas: niets was nog bepaald, behalve dat het stuk muziek zou bevatten van Drew Gasparini. Onder leiding van Geertje Hochstenbach (regie), de nieuwe muzikaal leider Jelle Ruijssenaars én de castleden is dit uitgebouwd tot een volwaardige theaterproductie die zo de theaters zou kunnen veroveren.

We Aren’t Kids Anymore

In deze voorstelling zien we acht personages in de zoektocht naar zichzelf in relatie tot anderen. Dit doen ze tijdens een groepstherapiesessie in een kliniek. De rollen worden vertolkt door zestien acteurs, een jongere en een oudere versie van het personage. Een prachtige vorm van theater, zo omschrijft regieleider Geertje het fenomeen tijdsverschil. Alle zestien personen waren aan één stuk door op het podium te zien gedurende deze eenakter. Tijd liep dus door elkaar, maar toch kreeg de cast het voor elkaar om de verhaallijnen duidelijk uit te beelden.  

Het eerste deel van het verhaal werd verteld door de jongere versies van het karakter. Het oudere personage liep dan als figurant op het podium. Halverwege de show draaide dit om, waardoor er bij het publiek wat kwartjes vielen waar het verhaal heen zou gaan. Even was dit schakelen, want het publiek was net gewend aan de karakters zoals ze waren neergezet. Echter, de oudere personages pakten dit goed op, waardoor het publiek ook hen in hun hart sloot. Het is een slim concept, want deze switch zorgt ervoor dat de concentratie gedurende de hele voorstelling wordt vastgehouden. In het eerste deel ben je op zoek naar de clue en gedurende het tweede deel is de verhaallijn duidelijk en kun je je richten op diepere laag van de karakters.

Realistische weergave

Gaandeweg het stuk kom je stukje bij beetje achter de verhaallijnen van de verschillende personages die verrassend genoeg vaak met elkaar in verbinding staan. On Stage maakt producties met maatschappelijke relevantie. Geen onderwerp wordt uit de weggegaan. De voorstelling geeft een realistische weergave van de gebroken wereld waarin we leven: de stress die het met zich meebrengt om uit de kast te komen, transgenderisme, doodgebloede relaties, gebroken gezinnen, ongewenste zwangerschappen en gebroken harten.

De typecasting is perfect gedaan, al heeft dat voor de acteurs wel wat voeten in de aarde gehad. Iedere acteur is op zoek gegaan naar zijn eigen karakter en heeft dit vormgegeven. Kiki en Janneke speelden in hun rol van Sandra een gouden duo. Met name in haar solostukken uit het lied ‘Positief’ aan het begin van de voorstelling raakte Kiki een snaar die het hele stuk naar een ander niveau tilde. Een andere opvallende verschijning was Dennis. Hij sprong eruit door zijn diepe stem. Het zangniveau lag overigens voor de hele groep bizar hoog. Enige noten werden tijdens de solostukken net niet gehaald, maar de samenzang was fenomenaal. Menige professionele producties kunnen hier een puntje aan zuigen. Bijna de hele show wordt er gezongen, er worden slechts enkele zinnen gezegd. Die zijn wel toegevoegde waarde voor de voorstelling en passen bij de overgangen van de muziek. Daarnaast werd er slim gebruik gemaakt van stiltes.

Opmerkelijk is de opzet van het podium. Met een barretje, een flip-over, een paar krukken en enkele stoelen werd het verhaal van de straten van New York, naar een café, naar een kunstvoorstelling gebracht. De basisopstelling was echter de ruimte in een kliniek waar het groepsgesprek plaatsvond.

Prachtige muziek

Het verhaal laat veel aan de verbeelding over, maar is toch compleet. Het doet recht aan de prachtige muziek die ook nog eens waardig vertaald is. We kunnen concluderen dat On Stage zich op de kaart heeft gezet en we zien dan ook reikhalzend uit naar producties die On Stage nog meer op de planken gaat brengen. Ze zijn al druk bezig met de voorbereidingen, maar helaas kunnen de productieleiders hier nog geen duidelijkheid over geven. Houd dus hun website goed in de gaten voor het volgende pareltje dat On Stage gaat tonen: https://www.onstage-tilburg.nl/. Wie ‘We Aren’t Kids Anymore’ nog wil zien, moet hier heel snel kaarten bestellen, want 5 november spelen ze alweer hun laatste voorstelling.

Verslag: Jenny Evendijk
Foto’s: Rens Bressers