Op zaterdag 23 maart ging in het Theater aan de Parade in Den Bosch de cabaretmusical ‘’Ver van je bed’’ feestelijk in première. Al vroeg liep de hal van het theater vol met bekende, vrienden, collega’s en familie die allen enorm uitkeken naar deze nieuwe musical van producent Oatmilk. Opvallend was de uitgelaten sfeer die nog eens extra werd opgezweept door de DJ die de gasten al dansend liet binnenkomen via de gele loper.

Ver van je bed

Als bezoeker ben je getuige van 4 spelers die zich voorbereiden op een feel-good musical mét uiteraard een happy-end. Een avond zonder zwaar gedoe en veel lachen, zo wordt er gezegd. Op een stormachtige avond nodigt moeder Marjan (Annick Boer) haar zoon Pieter (Martijn Kardol) en dochter Hanna (Reneé de Gruijl) uit. De twee denken dat ze het 30-jarig huwelijksjubileum van hun ouders komen vieren. Niks blijkt minder waar. De man van Marjan schijnt met een veel jongere minnares te zijn gevlucht naar Portugal. Als dat nog niet gênant genoeg blijkt te zijn staat daar ineens Jan-Dirk (Bart van Veldhoven) voor de deur. De ook veel jongere lifecoach en (stiekeme) minnaar van Marjan. Af en toe stappen de acteurs even uit het verhaal om verduidelijking te geven. Het viertal gaat een roerige avond tegemoet waarin emoties snel afwisselen.

Een avond waarin dochter Hanna zich druk maakt over haar levenspad en de keuzes die ze maakt of nog moet maken. Ze werkt enorm hard als ZZP-er en beseft langzaam dat ze de 30 bijna aantikt. Pieter reflecteert op wat hij nu heeft. Een leven met zijn vrouw Patries en dochtertje maar nog zonder zijn droomhuis. En dan komt zijn vrouw ook nog met een onthutsend voorstel waardoor ze in benauwende situatie terechtkomen. Past dat leven straks allemaal wel in een 12 m² appartement in hartje Amsterdam? Waar moeder Marjan besluit een tussenjaar te nemen op aanraden van Jan-Dirk om weer helemaal tot zichzelf te komen. Begint het leven nu opnieuw voor haar? En zoals je misschien al kan vermoeden voorziet Jan-Dirk iedereen van welgemeende observaties en aanmoedigende levenslessen. Jan-Dirk is vooral van mening dat iedereen open en transparant met elkaar moet blijven communiceren. Of ze aan het einde van de show daadwerkelijk een feel-good voorstelling hebben neergezet mét een happy-end dat is nog maar de vraag.

De acteurs

Waar Annick, Reneé en Martijn al bekend zijn met cabaret en het leveren van grappen was dat voor Bart van Veldhoven iets nieuws. Bart heeft voorheen voornamelijk in musicals gestaan met een serieuzer thema. Zelf zegt hij: ’’Ik heb al veel mooie voorstellingen mogen spelen en heb onderhand zowat elke oorlog al eens beleeft op het podium (Soldaat van Oranje en War Horse de musicals). Dit genre is iets nieuws voor mij nieuw, maar smaakt zeker naar meer. Tijdens mijn opleiding heb ik er al wel eens aan mogen proeven, maar zo samen op het toneel is toch wel even iets anders’’. Wij hopen dan ook dat hij hier meer mee gaat doen. Bart weet het publiek te boeien en heeft de zaal binnen no-time gecharmeerd. Het personage die hij neerzet, is overtuigend en doet zelfs je tenen krommen wanneer er weer een advies of levensles wordt opgelepeld. Doordat je veel van ‘’dit soort’’ lifecoaches op Instagram kunt tegenkomen is de herkenbaarheid dan ook niet ver te zoeken. Bart krijgt alle ruimte om te laten zien wat hij kan met zijn spel.

Waar Bart zijn cabaretdebuut maakt, is dit voor Martijn Kardol de eerste musical waarin hij te zien is. Martijn weet met zijn personage en gevatheid het publiek mee te nemen in het leven van een standaard vader. Op sommige momenten heb je zelfs mijn zijn personage Pieter te doen. Het was te merken dat Martijn soms wat gespannen was maar ook dat wordt hem snel vergeven. Het publiek loopt met hem weg, zelfs wanneer hij soms eens een danspasje vergeet. Dat is wat Martijn en zijn personage kenmerkt en moet hij zeker niet veranderen. Annick laat zien waar ze goed in is. Ze heeft een natuurlijke flair over zich en draagt de rol van moeder Marjan dan ook zeer overtuigend. Ze is letterlijk de verbindende factor in het stuk. Uiteraard kan een stukje ‘’Eva Jinek’’ niet uitblijven en ook daar lacht het publiek dan ook smakelijk om. Je zit naar een cast te kijken die overtuigd. Alsof ze al jaren zo met elkaar onder één dak wonen.

Naast Annick doet Renée niet onder. Vocaal is zij het sterkst en weet met haar nummer over haar online dates zelfs de zaal, tussen het lachen door te raken. Renée heeft zich nog wel eens druk gemaakt over wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. ‘’Je hoopt dat het publiek het snapt en dat ze lachen waar je verwacht dat ze gaan lachen. We hebben tijdens de try-outs verschillende dingen nog uitgeprobeerd en aangepast. Vanavond tijdens de première is het weer heel anders en lacht het publiek ook weer verrassend op andere momenten. In dat onzekere lijk ik soms wel wat op mijn personage Hanna. Ik wil graag ook alles goed doen en vraag me soms wel eens af of wat ik dan doe echt genoeg is.’’. Ze geeft aan dat ze zich wel direct thuis voelde in de groep waarmee ze straks heel Nederland doortrekt. Vooral het vertrouwen onderling en de humor zorgen voor een fijn gevoel. Tijdens de repetities kwam het meerdere malen voor dat ze in schaterlachen uitbarstte. Dat is iets wat Renée nu heel erg probeert te voorkomen.  Wat ons betreft, is dat onzekere niet nodig. Renée levert een prachtige prestatie in deze musical!

Voor iedereen

Het was een zeer geslaagde première waar veel gelachen werd. Daarbij vergeet je bijna dat het ook een musical is. De nummers waren verrassend en pakkend. Af en toe merk je zelfs vleugen van Annie M.G. Schmidt in de teksten voorbijkomen. Wijzelf vinden ‘’cabaret musical’’ niet passend omdat je dan bijna kan denken dat cabaret de overhand heeft. Het is eerder een comedy die ook nog eens zeer goed gezongen wordt. Voor wie niet van een ‘’musical musical’’ houdt, is dit een goeie om eens uit te proberen. Laten we ook heel eerlijk zijn, het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Er zijn eerder producties geweest waarbij de combi al gemaakt werd. Maar die waren lang niet zo goed als het niveau wat hier is neergezet. De scenes aan de keuken spreken voor zich en je merkt dat regisseur Peter de Witte aandacht heeft besteed aan karakterontwikkeling. Hij weet het script van Maarten Hopman naadloos te vertalen naar wat haar spelers aankunnen. Deze voorstelling is een verademing voor het komende musicalseizoen. Zoals Jan-Dirk dan ook zou zeggen: ‘’Deze voorstelling is van en voor iedereen. Dus iedereen is dan ook welkom’’.

Creatives

Script en liedteksten: Maarten Hopman
Muziek: Ezra van Nassauw
Regie: Peter van de Witte
Spel: Annick Boer, Martijn Kardol, Renée de Gruijl, Bart van Veldhoven
Decorontwerp: Roos Veenkamp

Kijk voor meer informatie op https://oatmilk.nl/producties/vervanjebed/

Verslag: Robert Bal
Foto’s: Eline van den Vonder