De bewoners van het verpauperde stadje Güllen maken zich op voor een heel bijzonder bezoek. Na vele jaren keert multimiljardair Claire Zachanassian terug naar haar geboortestad. Claire en dan vooral haar geld wordt door de inwoners van Güllen gezien als hun laatste hoop. Wanneer zij de stad een grote som geld zal schenken, zullen de fabrieken weer open kunnen, waarna de werkloosheid en de honger zullen verdwijnen. De inwoners van Güllen verwachten dat Alfred Ill (Stephan Beerens), de grote jeugdliefde van Claire, de aangewezen persoon is om het geld bij haar los te peuteren. Dat loopt echter totaal anders dan verwacht.
Tijdens een receptie stelt Claire de inwoners van Güllen 2 miljard in het vooruitzicht, maar dit onder één voorwaarde: het geld komt pas beschikbaar als Alfred sterft. In eerste instantie zijn de inwoners van Güllen vervult met afschuw en wijzen zij het aanbod van de excentrieke zakenvrouw af. Al snel blijkt echter dat de inwoners van Güllen de materiële verleidingen niet kunnen weerstaan. Met het grote geldbedrag in het vooruitzicht wennen zij alvast aan een nieuwe levensstijl, vol nieuwe kleren, dure whisky en kaviaar en dit alles (voorlopig) op krediet. Met de stijgende schulden stijgt ook de noodzaak dat Alfred komt te sterven en het geld beschikbaar komt. Alfred voelt zich dan ook steeds meer bedreigd en zijn angst groeit met de minuut. Wanneer ook zijn jeugdvrienden, inmiddels Burgemeester (Bart van der Meer), politieagent (Adrie de Laat), leraar (Marcel Driessen) en Pastoor (Guus Visser) dure nieuwe spullen aanschaffen en zich stukje bij beetje tegen hem keren besluit Alfred het stadje te verlaten. Toch stapt Alfred uiteindelijk niet op trein. Zijn lot zal worden bepaald tijdens de gemeentevergadering. De inwoners van Güllen mogen beslissen over het leven van Alfred, wordt hij schuldig bevonden aan zijn schandelijke gedrag jegens Claire, al die jaren geleden en zal hij dit met de dood moeten bekopen?
‘The Visit’ is gebaseerd op het toneelstuk ‘Der Besuch der alten Dame’ van Friedrich Dürrenmatt en ging in 2013 onder diezelfde titel in première in Zwitserland, met musicalicoon Pia Douwes in de hoofdrol. Nadat de musical is opgevoerd in Wenen, Zwitserland en Japan kocht BMT Producties eind 2018 de rechten van de Weense licentiehouder VBW. Wegens de Covidpandemie werd de uitvoering van het stuk meermaals uitgesteld, maar op 24 maart ging de productie dan toch in première in het Chassé theater te Breda.
Het getalenteerde en gemêleerde gezelschap had er duidelijk veel zin in. Zij brachten ‘the Visit’ met verve. Al met al werd er sterk gespeeld en gezongen. Ook de choreografieën werden keurig ten uitvoer gebracht. Sommige individuen waren echter lastig te verstaan en ook wanneer de gehele cast samen zong was de verstaanbaarheid soms ondermaats. Qua spel werd er soms te veel en te vaak té groot gespeeld. Door zo vaak zo intens de emoties ten tonele te brengen zwakt het effect ervan af en verminderd de geloofwaardigheid. De techniek liet het gezelschap soms ook in de steek, met name gedurende de eerste akte was er met regelmaat een zeer vervelend gekraak te horen vanuit enkele van de microfoontjes.
Zachanassian wordt gespeeld door Valeska Poismans, al wie zeker een compliment verdiend voor haar sterke muzikale optreden. Ondanks de soms lastige arrangementen lukte het haar zuiver te blijven én passende emoties te laten weerklinken. Ook Tara Bos, al wie de jonge Claire speelde, verdient een eervolle vermelding voor haar prachtige stemgeluid.
Tot slot 2 grote complimenten. De eerste voor het orkest en muzikaal leider Sander Vredenborg. De muzikale ondersteuning was zeer goed. De muziekstukken zijn met regelmaat groots en vragen om beheersing van allerlei stijlen, welke allen op voortreffelijk niveau werden gebracht.
Het tweede compliment betreft het decor, met name de scéne waarin Alfred per trein het stadje tracht te verlaten. De locomotief die op het toneel verscheen was werkelijk prachtig. Ere wie ere toekomt.
‘The Visit” is nog enkele malen te zien, o.a. in Waalwijk en Oss. Zie https://www.bmtproducties.nl/the-visit-musical voor meer informatie en kaartverkoop.
Verslag: Ilse van Vliet
Foto’s: Monique Picocrie
Wat een bijzondere recensie. Eerst aangeven dat het met verve gedaan is en vervolgens bijna de hele musical afkraken?! Bijzonder. Ik begreep dat de oorspronkelijke componist die uit Wenen was overgekomen in ieder geval zeer tevreden was.